کبری قاسم بیگی *

به گزارش انجمن فولاد جهان (WSA) صنعت فولاد جهان در مارس ۲۰۱۲ برای اولین بار در نه ماه گذشته با بیش از ۸۰ درصد ظرفیت خود کار کرده است. تولید جهانی فولاد خام در فوریه ۲۰۱۲ حدود ۱۳۲ میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸/۱ درصد رشد داشته و تولید کل فصل اول را به ۳۷۷ میلیون تن ارتقا داده است؛ به طوری که شاخص‌های موجود ۱/۱ درصد رشد سالانه را نشان می‌دهند. با توجه به ۲۹ روزه بودن ماه فوریه در سال ۲۰۱۲، تولید روزانه فصل اول در مقایسه با سال گذشته بدون تغییر بود.

کارخانه‌ها در پی ثبات در فصل دوم بودند، اما همانگونه که قبلا در بررسی‌های WSA اشاره شد این امر عملا اتفاق نیفتاد. در حال حاضر تقاضا در تمامی کشورها کم و بیش ضعیف‌تر از چیزی است که انتظار می‌رفت. در سطح جهانی نیز می‌توان گفت که نه بخش خودروسازی و نه بخش ساخت‌وساز آنگونه که پیش‌بینی می‌شود رشد نخواهند داشت. با این وجود شرکت LMC Automotive در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود همچنان رشد ۵ تا ۶ درصدی را در بخش فروش خودروهای سبک برای خودروسازی آمریکا، ژاپن و روسیه پیش‌بینی می‌کند.

به‌علاوه پیش‌بینی‌های اقتصادی صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۲ برای ایالات‌متحده آمریکا و ژاپن رو به رشد بوده ضمن اینکه ثبات نسبی قیمت فولاد در این کشورها احتمالا منعکس‌کننده این روند صعودی خواهد بود. قیمت ورق گرم در آمریکا طی هفته گذشته بدون تغییر روی ۷۳۹ تا ۷۶۱ دلار در تن تثبیت شد.

در ژاپن نیز با توجه به رشد تقاضای ساخت و ساز قیمت ورق گرم برای ماه مه ‌تثبیت و واردات نیز به دلیل ین ضعیف‌ در مقابل دلار محدود شد. با این وجود منابع تجاری بازار فعلی ژاپن را «کسل‌کننده» توصیف می‌کنند.

در چین فروش خودرو سبک در ماه آوریل با کاهش ۳/۱ درصدی روبه‌رو شده و قیمت مسکن نیز به افت خود ادامه می‌دهد. تولیدکنندگان ورق نیز به‌دنبال افزایش قیمت‌ها هستند، ولی تقاضا در این کشور شکننده است، اما در بخش زیر بنایی اندکی رشد مشاهده شده است.

براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی واقعی در اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۱۲ انقباضی خواهد بود و در اقتصادهای نوظهور اروپایی مثل ترکیه این افت بسیار شدید است.

*کارشناس گروه صنعتی سدید