بی‌اچ‌پی بیلیتون به دنبال رشد 10 درصدی تولید

بنا به گفته گروه بی‌اچ‌پی بیلیتون (BHP Billiton)، این غول معدنکاری به رغم افت تقاضا از سوی بزرگترین مشتریانش، چین، انتظار دارد طی ۱۲ ماه آینده تولید خود را ۱۰‌درصد رشد دهد. از آنجا که نگرانی‌هایی در مورد کند شدن سیر رشد اقتصاد چین وجود دارد و نیز برنامه های رشد بی‌‌اچ‌پی در مرکز تقاضای ۱۲۷بیلیون دلاری آن برای خرید رقیبش، شرکت ریو تینتو، قرار دارند، چشم‌اندازهای رشد این شرکت به دقت رصد می شوند. مدیر عامل بی‌چ‌پی، ماریوس کلوپرز روز یکشنبه قبل از مصاحبه اش با تلویزیون ABC استرالیا گفت: «ما قطعا شاهد نوعی کندی در سیر رشد اقتصاد چین بوده ایم.»

اما او تاکید کرد که با این وجود اقتصاد چین رشدی چهار تا پنج برابر رشد اقتصادهای جهان توسعه یافته دارد و بسیار نیازمند کالاهایی همچون سنگ‌آهن، که برای ساخت فولاد به کار می‌رود و مس است.

کلوپرز در مصاحبه‌اش گفت، «شما می‌دانید که ما همیشه می‌گوییم که شرکتمان را از لحاظ حجم تولید حدودا ۷‌درصد در سال رشد داده ایم و دیروز گفتیم که بنا داریم طی دوازده ماه آینده آن را ۱۰‌درصد دیگر رشد بدهیم.» روز دوشنبه شرکت بی‌‌اچ‌پی بیلیتون از سی‌درصد افزایش در سود نیمه دوم خود گزارش داد. ریو تینتو قرار است روز سه شنبه نتایج نیم‌ساله خود را گزارش دهد.