توقف معامله آتی یک شمش طلا در بورس کالا

گروه بورس کالا- به دلیل نوسان غیرعادی قیمت جهانی طلا روز گذشته شرکت بورس کالا طی اطلاعیه‌ای از توقف معامله آتی یک شمش طلای یک اونسی که زمان تحویل آن مهر ماه بوده است، خبر داد.

براساس این گزارش، این قرارداد که سررسید تحویل آن با نوسان شدید بازارهای جهانی از جمله طلا همراه شده است تا اطلاع ثانوی منتفی اعلام شد.

احمدرضایی مجری طرح آتی بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص این تصمیم گفت: طبق مقررات داخلی بورس کالا، حد نوسان ۲درصدی برای قیمت محصولات قابل معامله در قراردادهای آتی در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی طی روزهای اخیر بیش از این مقدار بوده، دستور توقف انجام این معامله داده شد. وی با اشاره به جلسه‌ای که طی هفته جاری جهت بررسی این موضوع برگزار خواهد شد، افزود: حد نوسان در تمامی بازارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک قانون جدید نیست و به دلیل عدم هماهنگی بازار داخلی ما با بازارهای خارجی در نظر گرفتن این حد نوسان منطقی و ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: مدت زمان بازار ما در مقایسه با بازارهای ۲۴ساعته جهانی محدود است، ضمن اینکه ایام تعطیلات ما با دیگر کشورها متفاوت است، بنابراین ممکن است در روزهای تعطیلی اتفاقی در بازارهای دیگر بیفتد که در بازار داخلی تاثیر زیادی داشته باشد، بنابراین در چنین مواقعی احتیاج است تا اقدامات کنترلی و حمایتی در نظر گرفته شود.