تحلیل‌گران معتقدند کاهش تولید فولاد که به دنبال کاهش مداوم قیمت‌های آن صورت‌گرفته، نمی‌تواند در حفظ قیمت‌ها در بلند مدت موثر باشد. اما ایجاد تغییراتی در ساختار صنعت و حذف ظرفیت‌های اضافی می‌تواند در بهبود وضعیت کیفی آن موثر باشد. طبق آمار، تا دوازدهم اکتبر قیمت‌های فولاد چین حدود ۲/۶‌درصد نسبت به ماه قبل تنزل یافته است. قیمت لوله درزجوش ۲/۱×۲۰‌میلی متر حدود ۹/۱۱‌درصد، قیمت ورق سرد ضخامت یک‌میلی متر ۱/۹‌درصد و ورق‌گرم ضخامت ۳‌میلیمتر ۴/۸‌درصد کاهش داشته است. وضعیت نامطلوب بازار، کاهش معاملات، انباشته شدن موجودی و کاهش تقاضا در داخل و خارج همگی دست به دست هم قیمت‌های فولاد را به زیر کشیده و این در حالی است که کاهش مداوم و طولانی مدت قیمت سوخت و مواد اولیه نیز به تنزل قیمت‌ها دامن زده است.

به واسطه فشارهای وارد آمده، بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در چین مثل هبیی استیل، شوگانگ، شاندونگ آستیل و آنیانگ استیل اعلام ۲۰‌درصد کاهش تولید کرده‌اند. نه تنها در چین بلکه در سراسر جهان تولیدکنندگان تولید خود را کاهش داده‌اند. ام‌ام‌ک روسیه ۱۵‌درصد کاهش تولید داشته است. سورستال تولید خود را ۲۵‌درصد در روسیه و ۳۰‌درصد در اروپا و آمریکا کاهش داده است. آرسلورمیتال، بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد در جهان نیز تولید خود را خصوصا برای آهن آلات ساختمانی تا ۱۵‌درصد در فصل چهارم کاهش داده است. این کاهش تولیدها عمدتا دو دلیل دارد. اول این که در بحبوحه کاهش تقاضا، قیمت محصولات فولادی به شدت پایین آمده و به قیمت تمام شده آنها نزدیک شده است، بنابراین تولید بیشتر موجب زیان تولیدکنندگان می‌شود. دوم این که موجودی کالا در سطحی بالا باقی مانده است و تولید بیشتر منجر به عرضه بیش از حد شده و احتمال بازگشت قیمت‌ها را از بین می‌برد. اعتقاد بر این است که کاهش تولید جلوی عرضه بیش از حد را‌ گرفته و سیگنال مثبتی به بازار می‌دهد، همچنین می‌تواند اختلافات میان تولیدکنندگان و تجار را که در این سه ماه اخیر متحمل فشارهای مالی زیادی بوده‌اند، اندکی فرونشاند.

برعکس مواد غذایی، با کاهش عرضه نمی‌توان قیمت‌های فولاد را افزایش داد. با وجود این اقتصاد بیمار، مصرف‌کنندگان می‌توانند تقاضای خود را برای محصولات صنعتی از قبیل اتومبیل و لوازم خانگی کاهش دهند. تحلیل‌گران معتقدند که تحت شرایط کنونی، ایجاد تغییرات سازمانی و اتحاد و یکپارچگی برای صنعت فولاد امری اجتناب‌ناپذیر به حساب می‌آید. صنعت فولاد چین در این شرایط باید به حذف ظرفیت‌های مازاد ایجاد شده اقدام کند و از سوی دیگر ساختار تولید خود را به تقاضای واقعی نزدیک سازد.

منبع: مرکز خدمات فولاد