حتی تولیدکنندگان خاورمیانه هم (با داشتن مزیت بی‌نظیر در دسترسی به مواد خام) از اثرات ناشی از کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در امان نبودند، بلکه این کاهش قیمت، سود آنها را به سطحی بسیار کمتر از آنچه در گذشته نصیبشان می‌شد، رساند.

به خاطر عواملی چون کاهش بهای تمام شده مواد خام ناشی از کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و کاهش شدید سودآوری تمامی صنایع، قیمت محصولات پتروشیمی کاهش یافت و در نتیجه سبب شد درآمد تولیدکنندگان منطقه خاورمیانه نیز کاهش زیادی داشته باشد. علاوه بر کاهش درآمدها، یکی دیگر از چالش‌هایی که تولیدکنندگان با آن رو‌به‌رو هستند، این است که باید بازارهای جدیدی برای محصولات خود پیدا کنند. بلکه به این طریق بتوانند سود خود را افزایش داده و باقی بمانند.
شاخص حاشیه سود در خاورمیانه (سال مبنا: 1995)
در سال‌های آتی خاورمیانه تلاش زیادی خواهد کرد تا بتواند حجم صادرات خود را از منطقه به میزان قابل توجهی افزایش دهد. افزایش حجم مبادلات، قدرت قیمت‌گذاری خاورمیانه را در بازارهای متقاضی افزایش خواهد داد، چرا که گسترش بازار و تعدد عرضه‌کنندگان، مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا با گزینه‌‌های بیشتری از فروشندگان رو‌به‌رو باشند. صادرات جدید باعث افزایش سودآوری تولیدکنندگان شده و موجب می‌شود تا خاورمیانه بر صنعت پتروشیمی در غرب اروپا و آسیا اثرگذار باشد.
منبع: شرکت کارگزاری بانک ملی