احتمال کاهش مجدد نرخ بیلت
گروه بورس کالا- قیمت بیلت در هفته مورد گذشته در مقایسه با چند هفته گذشته، در اغلب بازارهای عمده جهانی تا حدودی تثبیت شد.

طبق گزارش متال بولتن، پس از تغییرات قابل توجه قیمت بیلت در چند هفته گذشته به دنبال رشد تقاضا، به نظر می‌رسد که در حال حاضر با توجه به کندشدن تقاضا برای محصولات نهایی، تقاضای خرید بیلت نیز کند شده است و در صورت تداوم این شرایط، امکان افت مجدد قیمت بیلت دور از انتظار نیست.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، بازار بیلت در این کشور به دنبال افت تقاضا برای میلگرد، تضعیف شده است. در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی این کشور به حدود ۳۹۵ دلار/تن رسید که در مقایسه با هفته قبل در حدود ۲۰ دلار/تن (تحویل درب کارخانه، بدون احتساب مالیات ارزش افزوده) کاهش یافته است. در بخش صادرات نیز قیمت معاملاتی بیلت در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته و در سطح۴۱۰-۴۰۰ دلار/تن، فوب تثبیت شده است. لازم به ذکر است، تولیدکنندگان بیلت ترکیه به دلیل عدم توان رقابت با تولیدکنندگان کشورهای CIS و نیز مصرف بالای داخلی، عمدتا از بازار صادراتی خارج می‌باشند. به هر حال با توجه به افت تقاضا برای میلگرد، بازار بیلت نیز در حال ضعیف شدن است.به‌رغم ضعف تقاضا و کند شدن بازار، صادرکنندگان بیلت در کشورهای CIS، قیمت صادراتی خود را به مقصد ترکیه به سطح۴۱۰-۴۰۰ دلار/تن، سی اف آر ترکیه افزایش دادند، هر چند سفارش خرید در این سطح از قیمت‌ها هنوز گزارش نشده است. همچنین در بازار اعلام شد که تولیدکنندگان بیلت در اسپانیا برای صادرات به ترکیه، قیمت ۴۰۰-۳۹۵ دلار/تن، سی اف آر ترکیه را پیشنهاد می‌کنند.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS 370-360 دلار/تن، فوب گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است. تحلیلگران بازار بر این عقیده اند که به دنبال کاهش تقاضا و قیمت میلگرد به نظر می‌رسد که در هفته های آتی و در صورت تداوم شرایط جاری، صادرکنندگان بیلت نتوانند قیمت‌های فعلی خود را حفظ کنند و احتمال شکست مقاومت آنها در مقابل کاهش قیمت بیلت، دور از انتظار نیست.
قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به کشورهای منطقه خلیج فارس، ۴۲۰-۴۱۰ دلار/تن، سی اف آر بنادر خلیج فارس اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است. واردات بیلت به منطقه خاورمیانه بسیار کند می‌باشد و اغلب خریداران، نیاز خود را از محل موجودی داخل تامین می‌کنند. یکی از کارخانه‌های نوردی در امارات اعلام کرد که موجودی بیلت آنها بالاست و فعالیتی در بازار واردات ندارند. برخی از فعالان بازار در منطقه خاورمیانه اظهار می‌دارند که با در نظر گرفتن افت تقاضای مصر برای میلگرد و ثبات بازار در سایر کشورهای خاورمیانه، انتظار می‌رود که قیمت بیلت در هفته های آتی به دلیل ضعف تقاضا به سطح ۳۵۰ دلار/تن، فوب کاهش یابد.
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید 20mnsi ا، 3537 یوآن/تن (519 دلار/تن)و برای بیلت با کیفیت Q235 و Q195 3513 یوآن/تن (515دلار/تن) اعلام شده است که بیانگر افزایش قیمت بیلت در حدود150 یوآن/تن در هفته مورد بررسی است.آخرین قیمت بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز 620-455 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است.
در تایوان، آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی این کشور، ۳۹۵-۳۸۵ دلار/تن، تحویل درب کارخانه با احتساب ۵درصد مالیات ارزش افزوده اعلام شده است.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا