ایسنا - بورس منجر به حذف تشریفات پرهزینه در رابطه با انجام خریدهای تضمینی، مزایده‌ها، خریدهای مربوط به ارگان‌های دولتی و ... شده و همچنین با استفاده از نظام‌های تشویقی مالیاتی در بخش واردات محصولات کشاورزی این رینگ نیز به موفقیت‌های سایر رینگ‌های بورس کالا از جمله پتروشیمی خواهد رسید. بهاره فخری‌زاده، مدیرعامل کارگزاری کشاورز کالا سپهر با بیان این مطلب درباره علت سکون بازار محصولات کشاورزی در بورس کالا اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های بورس کشاورزی با پتروشیمی محروم ماندن آن از حمایت بخش متولی در دولت است. همچنین بازار پتروشیمی متمرکز و بازار کشاورزی بسیار متنوع و گسترده است و البته راهکارهایی برای تقویت این بورس از طریق استفاده از بخش‌های متمرکز در کشاورزی وجود دارد تا کم‌کم سایر بخش‌ها نیز به این روند اضافه شوند.

بورس؛ حلقه‌ اتصال تولید به مصرف

او با اشاره به اینکه در سال اصلاح الگوی مصرف باید به چرخه تولید،‌ توزیع و مصرف توجه شود، افزود: بورس، بازار قانونمند با هدف شفاف‌سازی و حذف لایه‌های اضافی است که حلقه‌ اتصال تولید به مصرف است. کشف قیمت‌های واقعی، شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات جامع از مزایای این اتصال است که با حمایت بخش متولی در دولت؛ یعنی وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی و نیز کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی محقق می‌شود.این کارگزار بورس کالا تاکید کرد: از آنجا که توسعه هر جامعه در گرو دانش بوده و اساس دانش، اطلاعات صحیح و شفاف است، ملاحظه می‌شود که این اطلاعات دقیق در پتروشیمی باعث حذف رانت‌ها و لایه‌های اضافی شده، اما بخش کشاورزی با وجود اینکه زیربنای اقتصادی کشورهایی چون ایران است، ‌در این باره همواره مظلوم واقع شده است.

بروز کارآیی بخش کشاورزی با حمایت‌های دولتی

وی یادآور شد: بخش عمده اقتصاد کشور ما دولتی است و بدون حمایت دولت، وزارتخانه‌ها و کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی مجلس امکان ندارد کارآیی واقعی خود را نشان دهد و همین مسائل منجر به این شده که تنها یک‌درصد از حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد، در حالی‌که نظام توزیع صحیح، اصلاح نظام کاشت، برداشت، ‌آبیاری و غیره بهبود کارآیی را در پی خواهد داشت.