شنیده‌های جدید از بازار آهن

آلومینیومی‌ها دیروز قیمت‌هایشان را پایین نیاوردند

بیتا احمدی - به‌رغم انتظار رکود بازار غیررسمی محصولات فولادی پس از ثبات قیمت‌ها اما به نظر می‌رود به دلیل اینکه قیمت شمش‌های وارداتی ۷۰۰ تا ۷۳۰ در هر تن دلار رسیده و هزینه ترخیص و ورودی گمرک به همراه کرایه حمل تا کارخانه‌ها برای تولیدکنندگان میلگرد و تیرآهن افزایش یافته، انتظار پایین آمدن قیمت‌ها چیزی دور از ذهن است. روز گذشته در جلسه معاملاتی گروه فولاد با وجود اینکه ذوب‌آهن اصفهان با جواب دادن نیاز بازار سعی در نگه داشتن قیمت‌ها و ممانعت از بالا رفتن آن را داشت (در محصولات سبد میلگرد آجدار A۳ با ۶برابر کردن عرضه اولیه و میلگرد آجدار ۱۶ تا ۱۴-A۲) اما مابقی محصولات در رقابت کشف نرخ شده و نشان از افزایش قیمت‌ها داشت.

به نظر می‌رسد، با توجه به موارد فوق و همچنین گرانی انرژی و مصارف سوختی پیش‌بینی‌ها حاکی است قیمت تیرآهن و میلگرد به دلیل اینکه اکثر تولیدکنندگان از شمش فولادی وارداتی برای تهیه میلگرد استفاده می‌کنند و محصول نهایی را عرضه می‌کنند، قیمت‌ها تا پایان سال افت نخواهد کرد.

در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم شرکت المهدی محصول شمش ۷/۹۹و۱۰۰۰p بایکصد ریال افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته عرضه کرد؛ یعنی هفته گذشته نرخ ۲۵هزار و ۳۰۰ریال معامله کرده بودند؛ اما در این هفته با نرخ هر کیلو ۲۶هزار و ۳۰۰ریال وارد رینگ شد.

دلیل شرکت در افزایش قیمت این محصول بالا رفتن قیمت‌ها در LME لندن بود.

میانگین رشد هفته گذشته آلومینیوم در بورس فلزات لندن ۲۵۹دلار بوده که نسبت به هفته ماقبل آن ۱۹۱دلار افزایش نشان می‌دهد. همچنین پریمیوم آن ۲۰۸دلار است.

اما به دلیل اینکه نرخ جدید المهدی با توجه به اینکه این محصول در بازار غیررسمی پایین‌تر از این نرخ معامله می‌شود و آثار و تبعات به بازار تحمیل می‌کرد، ناظر بازار گفت در صورتی که نرخ‌ها را پایین بیاورند معاملات انجام خواهد شد که بدین ترتیب دیروز معامله‌ای بر روی محصولات آلومینیومی صورت نگرفت.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، در جلسه معاملاتی گروه فولاد، میلگرد A۲ -۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۲۲۰تن عرضه شد که یک‌هزار و ۷۶۰تن آن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۴۹ریال نقدی و تحویل فوری به فروش رسید.

میلگرد کوتاه A۳ -۲۰ ذوب‌آهن اصفهان ۲۶۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۷۰۰ریال عرضه شد که در مقابل کل تقاضا ۷۸۰تن بود که در نهایت در زمان رقابت با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۸۰۷ریال نقدی به فروش انجامید.

میلگرد A۱ -۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۴۶۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۲۰۰ریال بر روی رینگ آمد که در مقابل ۲هزار و ۷۰تن تقاضا در بازار رسمی داشت که در نهایت ۲۳۰تن از این کالا با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۱۵۰ریال نقدی معامله شد.

میلگرد ۱۶ A۲ ۱۴- ذوب‌آهن اصفهان ۶۶۰تن عرضه شد که کل تقاضا برای آن ۲هزار و ۳۱۰تن بود که در نهایت ۶۶۰تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ریال سلف، ۲۹ اسفندماه خریداری شد.سبد میلگرد A۲-A۳ جمعا ۳۱هزار و ۶۸۰تن عرضه شد که در مقابل ۳۹هزار و ۱۶۰تن تقاضا داشت که در نهایت همان مقدار عرضه شده با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ریال برای سلف ۲۹ اسفند ماه به فروش رفت.

سبد میلگرد ۱۶ تا ۸ A۳- ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار تن سلف ۲۹ اسفند ماه عرضه شد که در مقابل ۴هزار و ۶۰۰تن تقاضا برای این محصول وجود داشت که در نهایت همان ۲هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۷۰۰ریال دادوستد شد.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان (میانه) ۳هزار تن عرضه شد که تقاضا برای آن ۷هزار و ۲۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۹۹ریال مبادله شد. در مجموع ۳۸هزار و ۸۲۰تن فولاد عرضه و ۵۸هزار و ۸۰تن تقاضا برای محصولات فولادی به روی رینگ آمدند که در نهایت ۳۸هزار و ۵۰تن از آن به ارزش ۲۸۹میلیارد و ۳۰۶میلیون و ۹۰۰ریال دادوستد شد.

این گزارش حاکی است در جلسه معاملاتی گروه روی شمش روی ۹۵/۹۹، پارس اکسیر ۲۰تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۹۰۰ریال نقدی و تحویل فوری به فروش رسید.

در جلسه معاملاتی گروه مس، مس کاتد ملی مس یک‌هزار و ۶۶۰تن نقدی عرضه و همین مقدار کالا با نرخ ۶۷هزار و ۳۶۵ریال نقدی مبادله شد. مس مفتول ملی مس یک‌هزار و ۱۲۰تن عرضه شد که با نرخ هر کیلو ۶۹هزار و ۲۳۷ریال نقدی به فروش رسید.

مس مفتول ۸mm دنیای مس ۶۰تن عرضه شد که تنها ۲۰تن از آن با نرخ هر کیلو ۶۹هزار و ۳۸۷ریال نقدی به فروش رسید. در مجموع ۲هزار و ۸۴۰تن مس عرضه و ۲هزار و ۸۰۰تن آن به ارزش ۱۹۰میلیارد و ۷۵۹میلیون و ۸۰هزار ریال معامله شد.

ارزش معاملات از ۴/۱۳ میلیارد ریال گذشت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۴۱‌هزار و ۶۷۵ تن انواع فولاد، مس، روی، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۴۸۳‌میلیارد و ۹۷‌میلیون و ۵۳۰‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس دیروز شاهد جمعا ۴۳‌هزار و ۴۰۵ تن عرضه و در مقابل ۶۱‌هزار و ۷۰۵ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۴۱‌هزار و ۶۸۰ تن عرضه و در مقابل ۶۰‌هزار و ۹۰۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و یک‌هزار و ۷۲۵ تن عرضه و در مقابل ۸۰۵ تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۳۸‌هزار و ۵۰ تن انواع محصولات فولادی در ۷ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۲۸۹میلیارد و ۳۰۶ میلیون و ۹۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۳۰/۹۱ و ۸۸/۵۹‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

همچنین در گروه محصولات مسی ۲‌هزار و ۸۰۰ تن انواع محصولات مس در ۳ رینگ معاملاتی به ارزش ۱۹۰‌میلیارد و ۷۵۹میلیون ۸۰‌هزار ریال معامله شد که از نظم حجم و ارزش در این روز به ترتیب صاحب ۷۲/۶ و ۴۹/۳۹‌درصد از کل بازار در این روز شدند. شایان ذکر است دیروز ۲۰ تن شمش روی در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۵۱۸‌میلیون ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب شامل ۰۵/۰ و ۱۱/۰‌درصد از کل بازار شد.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه ذرت، ۶۸۰ تن ذرت دانه ای به صورت سلف در یک رینگ معاملاتی به ارزش یک‌میلیارد و ۹۳۸‌میلیون ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۴۱/۱ و ۴۰/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۱۲۵ تن کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۵۷۵‌میلیون و ۵۵۰ ‌هزار ریال به صورت سلف در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۰/۰ و ۱۲/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.