شرکت‌های پتروشیمی موظف به عرضه محصولات خود در بورس کالا شدند

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: هیات وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مورخ ۳/۱۱/۸۶ مبنی بر راه‌اندازی بورس نفت خام و فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران طی ۲مرحله موافقت و آن را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار ما، در مصوبه مذکور بر راه‌اندازی این بازار در دو مرحله بورس نفت‌خام و بورس فرآورده‌های نفتی همانند محصولات پتروشیمی یا فرآورده‌های پایین‌دستی مانند قیر، روغن‌های پایه و نظایر آن تاکید شده است. در بند دوم این مصوبه، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است تا پایان بهمن ماه ۱۳۸۶ نسبت به راه‌اندازی بورس فرآورده‌های نفتی اقدام کند. یکی دیگر از نکات این مصوبه موظف شدن وزارت نفت و شرکت‌های تابعه و وابسته به عرضه کلیه محصولات و مشتقات فرآوری شده نفتی خود در بورس یاد شده است که البته تعهدات قبلی این شرکت‌ها در مورد صادرات و توزیع یارانه‌ای از این امر مستثنا شده است.

در مصوبه مذکور همچنین به منظور راه‌اندازی بورس نفت توصیه شده است کارگروهی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصاد و دارایی و امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با مسوولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شود که هدف از تشکیل این کارگروه نیز فراهم‌آوردن مقدمات مربوط به این بورس با رعایت قوانین و مقررات کشور و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام شده است.

البته در این مصوبه آمده است وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است پس از انجام بررسی‌های این کار گروه‌ها و عرضه فرآورده‌های پتروشیمی، نسبت به راه‌اندازی بورس نفت خام با همکاری سایر دستگاه‌ها اقدام کند.

با توجه به این امر به نظر می‌رسد از آنجا که روز گذشته مدیرعامل شرکت بورس کالا نیز از راه‌اندازی کامل مقدمات بورس کیش خبر داده بود، به زودی زمینه رقابتی شدن معاملات محصولات پتروشیمی به‌عنوان فاز اول بورس نفت فراهم شود.

حسینی، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق‌بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه هیچ منعی برای معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود ندارد، گفت: تنها چیزی که در حال حاضر باید برای موفقیت این بورس مورد نظر قرار بگیرد این است که شرکت‌های تولیدکننده پتروشیمی محصولات خود را با انگیزه کامل عرضه کنند و بازار بورس را در دست بگیرند.

وی خاطرنشان ساخت: مسوولان بورس کالا هم علاقه زیادی به معامله محصولات پتروشیمی در این بورس دارند و هم اینکه بیشتر از یک ماه است که فراهم آوردن مقدمات آن را دنبال می‌کند. ملاحسین آقا، عضو هیات‌مدیره بورس کالا نیز درخصوص موافقت دولت با راه‌اندازی بورس نفت در دو فاز گفت: با این مصوبه اجرای بورس نفت و محصولات پتروشیمی قطعی شد که برای راه‌اندازی قطعی بورس محصولات پتروشیمی در کیش که توسط بورس کالا مقدمات آن فراهم شده که باید منتظر ابلاغ این مصوبه توسط وزارت اقتصاد به بورس باشیم. گفتنی است پس از تصویب آزادسازی قیمت فرآورده‌های پتروشیمی این محصولات به غیر از اوره و آمونیاک که هنوز با قیمت‌های دولت تعیین می‌شود، به صورت‌ آزاد دادوستد می‌شود و شرایط رقابتی برای بازار این محصولات فراهم است.

تایید استاندارد کالاها توسط بورس

حسین ا...دادی، مدیر تالار منطقه‌ای کیش نیز ضمن اشاره به بازدید روز پنج شنبه گذشته کارگزاران از بورس کیش اظهار داشت: تمام فعالیت‌های فنی مربوط به تجهیز بورس نفت انجام شده و سیستم معاملات و نرم‌افزارهای مربوطه بعد از تست آزمایشی مشکلی ندارند.

وی که با فارس گفت‌وگو می‌کرد در رابطه با نرم‌افزار معاملات گفت: این نرم‌افزار خارجی نبوده و توسط شرکت بورس کالای ایران طراحی و راه‌اندازی شده است.

ا.. دادی در رابطه با فعالیت کارگزاران در این بورس خاطرنشان کرد: در مرحله اول ۲۱ شرکت کارگزاری بورس کالا در معاملات محصولات پتروشیمی فعال خواهند بود که امکان افزایش این تعداد به ۲۸ کارگزار وجود دارد.

وی ادامه داد: از ۲۱ کارگزار ۱۴ کارگزار از گذشته در تالار منطقه‌ای کیش فعال بودند.

وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا تالار معاملات اوراق سهام از محصولات پتروشیمی جدا خواهد بود، به فارس گفت: فعلا این دو بورس در یک تالار و با یک ناظر راه‌اندازی خواهد شد اما هنوز این مساله قطعی نشده است.

ا... دادی با بیان این مطلب که تاکنون استقبال مطلوبی از راه‌اندازی این بورس توسط کارگزاران و برخی سرمایه‌گذاران صورت گرفته گفت: برخی از سرمایه‌گذاران با مراجعه به این تالار از چگونگی فعالیت در این بازار کسب اطلاع کرده‌اند. وی در خصوص فرآیند پذیرش و عرضه محصولات پتروشیمی و صنایع پایین دستی به غیر از نفت خام به فارس گفت: در مرحله اول شرکتی که خواهان عرضه محصولات در این بورس است باید توسط بورس مورد قبول قرار گیرد و در مرحله بعد باید محصولات ارائه شده استانداردها را رعایت کنند.

ا...دادی خاطرنشان کرد: تاکنون برخی شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی خواهان عرضه محصولات خود در این بورس شده‌اند.

وی افزود: کالاهای شرکت‌ها یکی یکی مورد پذیرش و عرضه واقع خواهند شد.

مدیرتالار منطقه ای کیش در برابر این مطلب که آیا برای بورس نفت شاخصی تعریف خواهد شد یا خیر گفت: فعلا چنین برنامه‌ای وجود ندارد اما تعریف شاخص بورس نفت امکان‌پذیر است.

ا...دادی در رابطه با چگونگی حضور فعالان این بازار خاطرنشان کرد: هویت مشتریان به مانند بورس کالا توسط شرکت‌های کارگزاری تایید خواهد شد و کارگزاران این بورس مسوولیت بیشتری نسبت به بورس اوراق‌بهادار خواهند داشت.