علی غفوری

گروه بورس کالا - قیمت‌های قراضه آهنی طی چند هفته گذشته در بندر رتردام و آمریکا سر به فلک گذاشته، چون عرضه و ظرفیت حمل‌ونقل دریایی آن شدیدا کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر نیز این امکان وجود دارد که تعدادی از خریداران ترک نیز به بازار برگردند. قیمت قراضه HMSا۱ و ۲ (۸۰ به ۲۰) به ترکیه هر تن به ۴۰۵ تا ۴۱۵ دلار cif افزایش یافته است و هزینه حمل‌ونقل در منطقه هر تن

۵۰ تا ۶۰ دلار است. کارخانه‌های ترکیه ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار در هر تن برای یک محموله قراضه A۳ از انبار صادراتی بالتیک پرداخته و احتمالا همان قیمت را برای هر گونه سفارش‌های جدید از انبارهای ساحل شرقی آمریکا غالب باشد.

قیمت قراضه دم قیچی و قراضه نوع (bonus ۵ فوت پلیت و قراضه ساختمانی) در همان حدود قراضه A۳ است. حال آنکه قراضه HMS شماره یک حدود ۵دلار در هر تن کمتر بوده و ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار در هر تن یا حدود ۳۲۵ تا ۳۳۰ دلار در هر تن فوب ساحل شرقی آمریکا است.

نرخ‌های کرایه دریایی از ساحل شرقی آمریکا هنوز ۸۰دلار در هر تن است، اگر چه اکثر تجار و صادرکنندگان می‌گویند که آنان هنوز برای کرایه کشتی برای محصولات خود با مشکل مواجه هستند. قیمت‌ها در‌حال‌حاضر بسیار بالا است و بازار احتمالا در ماه ژانویه شرایط خوبی داشته باشد، اما می‌توانند حدس بزنند که فوریه و مارس چه اتفاقی خواهد افتاد. تاجری می‌گوید: هم‌اکنون تقاضا بالا است و کارخانه‌ها به قراضه نیاز دارند ولی امکان دستیابی به قراضه در حد کافی وجود ندارند، هزینه حمل‌ونقل نیز بالا است، چون کشتی به اندازه کافی برای حمل کالا وجود ندارد. با کاهش قیمت‌های فوب رتردام کارخانه‌های ترکیه هر تن CIF آن را ۳۳۵ تا ۳۵۵دلار می‌پردازند که ۴۰دلار بالاتر از دو هفته پیش است. تاجری دیگر می‌گوید: بازار دیوانه کننده شده است. آمریکا با کمبود قراضه صنعتی و بسته‌های قراضه خودروسازی مواجه شده است. قیمت‌های چدن در نتیجه این عوامل به سقف رسیده است.

از میزان قراضه اکراین نیز به تدریج کاسته شده است و روس‌ها نیز قراضه داده داخل مصرف می‌کنند. قراضه هم‌اکنون به کالای کمیاب و داغی تبدیل شده است. اگر کسی یکی از مجوزهای انبار قراضه را بتواند اخذ کند که امروزه گرفتن آن به دلایل زیست‌محیطی بسیار سخت است، می‌تواند پول پارو کند. خرید قراضه با افزایش تقاضا برای میلگرد ساختمانی شدیدا افزایش یافته است. قیمت میلگرد ساختمانی ضعیف شده بود و متصور می‌شد که ضعیف‌تر بشود، اما این‌گونه نشد. در‌حال‌حاضر هجوم زیادی برای خرید میلگرد ساختمانی وجود دارد و کارخانه‌های ترک به قراضه نیازمندند.