کاهش محسوس قیمت تیرآهن

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: طی مبادلات هفته گذشته با وجود رشد قیمت فولاد در برخی از بازارهای جهانی، اما بازار داخل از این امر تبعیت نکرد، به طوری که در برخی از مقاطع از جمله تیرآهن کاهش قیمت کاملا محسوس بود.

به‌رغم بهبود بازارهای جهانی اما بازار فولاد ایران همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کند‌، طی هفته گذشته نرخ بیلت در بازارهای جهانی تحت تاثیر افزایش قیمت قراضه اندکی بهبود یافت، این درحالی است که بازار بیلت در ایران همچنان راکد است و در خصوص سایر محصولات فولادی نیز وضع بر همین روال بوده و با وجود نشانه‌های بهبود در بازارهای جهانی بازار داخل کاملا بی‌رونق است.

فعالان بازار فولاد رکود حاکم بر بازار مقاطع را ناشی از نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس می‌دانند و معتقدند با شروع سرما فعالیت‌های ساختمانی متوقف می‌شود که این امر موجب کاهش تقاضا خواهد شد که البته در بازار داخل این روند از ماه‌های گذشته حاکم بوده، به گونه‌ای که هم‌اکنون قیمت میلگرد در ایران تقریبا به کف رسیده است.

در این میان تیرآهن به علت اشباع بازار و ترس برخی از تجار روند نزولی دارد، به گونه ای که طی هفته گذشته و پس از پشت سرگذاشتن تعطیلی اول هفته شاهد روند کاهشی در بازار تیرآهن بودیم.

یکشنبه و کاهش قیمت آهن در بازار تهران

در معاملات آهنی هفته گذشته در بازار تهران، میلگرد عرضه شده از سوی تولید‌کنندگان با کاهش قیمت روبه‌رو بود، به گونه‌ای که طی روز یکشنبه هشتم آذر ماه جاری میلگرد اهواز، اردبیل، قزوین و برخی از سایزهای فولاد آذربایجان با افت نرخ در این بازار پیشنهاد شد.

در مدت یادشده، تیرآهن نیز کاهش قیمت داشت، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز(‌۱۴،۱۶،۱۸) با افت نرخ ۵،۱۵،۱۰ هزار ریالی در بازار تهران عرضه شد. در این مدت، سبد تیرآهن درشت (۲۲،۲۴،۲۷) نیز کاهش قیمت ۴۰،۴۰،۲۰ هزار ریالی را تجربه کرد.

طی روز یاد شده، میلگرد عرضه شده از سوی فولاد‌سازان بخش خصوصی از ثبات قیمت برخوردار بود، اما نبشی رشد قیمت داشت.

در روز مورد بررسی، شمش فولاد جنوب نیز با کاهش قیمت ۶ تا ۸ درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی مواجه شد.

تداوم روند کاهش قیمت تیرآهن در روز دوشنبه

طی روز دوشنبه هفته گذشته، تیرآهن مجددا با کاهش قیمت مواجه شد، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز از افت قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار ریالی در هر شاخه برخوردار بود. در مدت یاد شده، تیرآهن درشت نیز با کاهش قیمت ۳۰،۲۰،۲۰ هزار ریالی در بازار تهران روبه‌رو شد.

در این مدت، میلگرد نسبت به روز قبل از آن بدون تغییر قیمت در بازار تهران عرضه شد و در بازار غیررسمی نیز فولاد‌سازان بخش خصوصی میلگرد تولیدی خود را با نرخ ثابت عرضه کردند. در مبادلات روز دوشنبه نهم آذر ماه جاری محصولات و شمش فولادی نیز نسبت به معاملات روز قبل از آن از ثبات نرخ برخوردار بودند.

رشد قیمت نبشی در روز سه‌شنبه

سه‌شنبه هفته گذشته با رشد قیمت نبشی در بازار همراه بود، به گونه‌ای که در این روز نبشی فولاد اصفهان رشدی در حدود ۲ درصد را تجربه کرد.

در مدت یاد شده، به جز کاهش نرخ میلگرد فولاد البرز در بازار غیررسمی، اما میلگرد تولیدی سایر شرکت‌ها از ثبات قیمت برخوردار بود.

در این مدت، روند کاهشی نرخ تیرآهن در بازار تهران همچنان ادامه داشت، به طوری که کاهشی بین ۱۰ تا ۳۰هزار ریالی را در هر شاخه تجربه کرد.

چهارشنبه و کاهش مجدد قیمت تیرآهن و ثبات نبشی

در مبادلات روز چهارشنبه ۱۱ آذر ماه جاری تیرآهن در بازار تهران مجددا شاهد کاهش قیمت بود، به گونه‌ای که در روز یاد شده سبد تیرآهن ریز کاهش قیمتی بین ۵ تا ۱۰ هزار ریالی داشت، اما در این مدت سبد تیرآهن درشت بدون تغییر نرخ در این بازار پیشنهاد شد.

در روز مورد بررسی، میلگرد در بازار تهران از ثبات قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود. در مدت یاد شده، نرخ میلگرد در بازار غیررسمی روی خط ثبات قرار داشت و محصولات فولادی نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

نبشی فولاد اصفهان به‌رغم رشد قیمتی در روز‌های قبل اما در مبادلات روز چهارشنبه ۱۱ آذر ماه جاری به ثبات قیمت رسید و بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد.

پنجشنبه و باز هم سناریوی تکراری رکود بازار

طی روز پنجشنبه هفته گذشته به علت تعطیلات پیش روی باز هم بازار آهن بی‌رونق بود و معاملات در این بازار به حداقل

رسید.

پیش‌بینی نوسان قیمت فولاد

کارشناسان بازار فلزات معتقدند که ظرفیت بیش از اندازه تولیدی فولاد چین در کنار موجودی انبار این محصول موجب خواهد شد که قیمت فولاد در آینده با نوسانات جدی مواجه شود.