عوامل نوسان قیمت طلا در هفته گذشته
در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی همان طور که قبلا نیز پیش‌بینی شده بود، روندی صعودی داشت. به طور کلی در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین 1098.875 دلار در تاریخ 15 فوریه، به میانگین قیمت 1109.875 دلار در تاریخ 19 فوریه 2010 رسید.

اهم اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است:
در اوایل هفته گذشته، افزایش بهای نفت و رسیدن سطح قیمتی آن به حدود 80 دلار از عوامل مهمی بود که سبب افزایش بهای فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی شد. همچنین در هفته گذشته بنا به گزارش خبرگزاری رویترز Reutersv، اقدام به افزایش تولید طلا به دلیل سود آوری این کالای سرمایه‌ای و نیز بهره‌برداری از معادن پرهزینه و قدیمی، از عوامل افزایش عرضه طلا در اواسط هفته گذشته بودند. در همین راستا موسسه AngloGold Ashanti که سومین تولید‌کننده بزرگ طلای جهان است، اعلام کرد که در حال انجام عملیات بیشتر در کشور غنا برای بهره‌برداری از ذخایر معادن زیان‌ده است. در این گزارش همچنین عنوان شده است که سود ناشی از افزایش بهای طلا در ماه‌های آتی، زیان حاصل از بهره‌برداری گران را جبران خواهد کرد. در همین حال در هفته گذشته، به گزارش English.sina، تقاضای فیزیکی برای خرید طلا به دلیل شروع تعطیلات سال نوی چینی افزایش یافت، به ‌نحوی که افزایش تقاضا برای جواهر‌‌آلات و مصنوعات طلا در پکن با افزایش قابل توجهی مواجه بود و علت آن نیز مرسوم بودن کادوی طلا در ابتدای سال نوی چینی است. به گزارش WGC (شورای جهانی طلا)، چین به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده طلا در سال 2009 و همچنین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در این سال است. علاوه بر این به گزارش سایت Commidity Online انتشار این گزارش که فدرال رزرو، نرخ بهره بانکی خود را به 75/0 افزایش می‌دهد، چشم‌انداز بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داد، به نحوی که طی ساعت پس از انتشار این خبر با واکنش فوری بازار طلا نسبت به این مساله، طلا با افت قیمتی برابر با یک درصد مواجه شد. به نظر می‌رسد که این سیاست فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره، بانک‌ها را به وام‌دهی بیشتر به بخش خصوصی آمریکا تشویق نماید و در اثر این موضوع ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار به کمترین میزان خود در 9 ماه گذشته رسید و به دنبال آن بهای فلزات گرانبها مانند طلا نیز در بازارهای جهانی در اواخر هفته اندکی کاهش یافت. این در حالی است که در روز جمعه هفته گذشته بنا به گزارش رویترز Reuters، موسسه طلای Barrick Gold که بزرگ‌ترین موسسه معدنی تولید طلای خالص در جهان است اعلام کردکه پیش‌بینی‌اش برای تولید طلای این موسسه در کشور پرو در سال 2010 کاهش داشته است. طبق این گزارش، تولید معدن Pierina از 271000 اونس در سال 2009 به 220000 اونس در سال جاری کاهش خواهد یافت و تولید طلای این معدن موسسه در سال 2011 متوقف خواهد شد. ترس از کمبود تولید و عرضه در بازار طلا از عوامل مهمی بود که مجددا بازار طلا را تحت تاثیر خود قرار داد و دوباره طلا روندی افزایشی یافت. لازم به ذکر است که کشور پرو مقام ششم را در تولید طلای جهان دارا است.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، همان طور که قبلا نیز پیش‌بینی کرده بودیم، هفته گذشته نیز طلا روندی صعودی داشت. برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته نزولی باشد که در این صورت اگر طلا بخواهد روندی کاهشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح حمایتی خود که 1100 دلار است، احتمالا تا سطح ساپورتی 1090 دلار و شاید پایین‌تر 1070 دلار، نیز کاهش پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت، چنانچه روندی صعودی داشته باشد در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی مهم 1130 دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا مقاومت مهم 1150 دلار نیز افزایش پیدا کند نیز وجود دارد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
نقره و نوسان پیش رو
در هفته‌ای که گذشت روند کلی قیمت نقره در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی درکل دارای روندی نزولی بود. به طوری که قیمت آن از میانگین ۱۵.۵۷۰۰ دلار در تاریخ ۱۵ فوریه، به میانگین قیمت ۱۵.۹۵۰۰ دلار در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۱۰ رسید. لازم به توضیح است عواملی که در تحلیل طلا ذکر شده است، در تغییرات قیمت نقره در هفته گذشته نیز موثر بوده‌اند.
تحلیل تکنیکال نقره
با توجه به اسیلاتورهای ملاحظه شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلند مدت قیمتی نقره نزولی باشد. در هفته گذشته روند قیمتی نقره صعودی بود و برای هفته بعد به نظر می‌رسد که روند آن نزولی باشد. اگر نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد، نزدیک‌ترین خط حمایتی آن ۱۵.۵۰۰۰ دلار است که در صورت عبور از آن تا ساپورت قیمتی ۱۵.۰۰۰۰ دلار نیز نزول خواهد داشت و در غیر این صورت، اگر نقره بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت شکاندن نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود یعنی ۱۶.۷۰۰۰ دلار، احتمالا تا سطح قیمتی ۱۷.۳۰۰۰ دلار نیز صعود خواهد داشت.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که نقره در این هفته با روندی نزولی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس‌کالا