پیش‌بینی تداوم روند صعودی ارزش طلا تا زمان کاهش ریسک‌ها

اوضاع اقتصادی دنیا در سال گذشته شرایط خوبی را برای طلا فراهم آورد. این فلز تنها دارایی‌ای بود که در طول بحران مالی رشد قیمت داشت و در حال حاضر به علت مشکلات عمده بدهی در اروپا روند صعودی خود را طی می‌کند. از زمان وقوع بحران در اروپا، سرمایه‌گذاران، دارایی‌های ریسک‌پذیر خود را با دارایی‌هایی که حاشیه امن بیشتر و ریسک کمتری دارند (نظیر طلا و دلار آمریکا) جایگزین کرده‌اند.

چه عواملی از قیمت این فلز گرانبها حمایت می‌کنند؟

به گفته ادرین اش، رییس بخش تحقیقاتی سایت بولیون والت، نرخ بهره پایین و صرف ریسک ناشی از بحران مالی که در حال حاضر با مشکل بدهی در اروپا نیز همراه شده‌اند از عوامل موثر بر رشد قیمت طلا بوده‌اند. اکنون ترس و وحشتی حقیقی در خصوص ریسک بزرگی که بر منطقه یورو حاکم است وجود دارد و حاکی از آن است که تقاضای طلا به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

همچنین تحلیل‌های تکنیکی طلا نیز نشان می‌دهد مادامی که اروپا در بحران به سر می‌برد شاهد ادامه افزایش ارزش طلا خواهیم بود. از سال ۲۰۰۲، نرخ معاملات طلا و یورو- دلار با اصلاح مثبت ۵۲/۰ روبه‌رو بوده است. شاید این مساله بدین معنا بود که زمانی که قیمت طلا بالا رود همین اتفاق در خصوص یورو در مقابل دلار آمریکا نیز خواهد افتاد. البته در حال حاضر این مساله نقض شده و شاهد اصلاح منفی قیمتی در خصوص نرخ یورو- دلار (۴۴/۰-) هستیم که در واقع با افزایش قیمت طلا روند یورو نزولی بوده است.

مفهوم نقض این ارتباط در این است که طلا به‌عنوان یک دارایی امن و کم‌ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخلاف بدهی دولت‌ها واقعا غیرممکن است که نتوان در خصوص طلا دچار قصور در پرداخت شد.

پایین نگه داشتن نرخ بهره

ترس از سرایت این معضل و بدهی بالای برخی از کشورهای توسعه‌یافته نشان‌دهنده آن است که بانک‌های مرکزی نمی‌خواهند در بازارها رعب و وحشت به وجود آید؛ که این مساله فقط موجب تقویت ارزش طلا خواهد شد: زمانی که سرمایه‌گذار هیچ عایدی از وجه نقد خود نداشته باشد (با نزدیک به صفر بودن نرخ بهره یا وجود نرخ بهره خیلی پایین) افراد به خرید طلا روی می‌آورند. وی افزود: معتقدم که بانک‌های بزرگ مرکزی درخصوص افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک اقدام خاصی انجام نمی‌دهند.

آیا زمان برای سرمایه‌گذاری در طلا دیر شده است؟

به عقیده برخی از تحلیلگران، از جمله میچل کروک، تحلیلگر بارکی ولث در نیویورک، اگرچه بحران منطقه یورو مدتی است ادامه داشته است، زمانی که اوضاع اروپا به ثبات برسد قیمت طلا در پی افت شدید به ۸۰۰ دلار خواهد رسید.

یکی از محرک‌های اصلی قیمت طلا، بحران است؛ به طوری که در دوران بحران قیمت طلا بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است. وی اظهار داشت: حتی امکان دارد قیمت طلا بیش از حد نرمال کاهش داشته باشد؛ ‌چراکه معتقدند حتی در نرخ بهره صفر در آمریکا نیز محدودکننده‌های زیادی وجود دارد. معمولا قیمت طلا زمانی که نرخ بهره بسیار بالا باشد، سقوط می‌کند و برعکس زمانی که نرخ بهره بسیار پایین باشد، قیمت طلا افزایش می‌یابد. از آنجا که نرخ بیکاری در آمریکا بالا است، نرخ بهره باید منفی باشد، اما دولت فدرال نمی‌تواند نرخ بهره را بیش از این کاهش دهد.

ثبات اقتصادی مانع رشد قیمت طلا

چه عاملی موجب کاهش قیمت طلا می‌شود؟ زمانی که آشکار شود عناصر کلان جهانی به ثبات و پایداری رسیده‌اند شاهد کاهش قیمت طلا خواهیم بود.

منبع: شرکت کارگزاری بانک ملی ایران