تعدیل نرخ آف گریدها در بورس کالا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روز گذشته در رینگ پتروشیمی اکثر محصولات شیمیایی با نرخ پایه معامله

شدند. در این روز به‌رغم روند صعودی نرخ محصولات آف گرید طی هفته‌های گذشته، این کالاها کاهش قیمت را تجربه کردند. به گفته فعالان اقتصادی، بازار محصولات آف گرید در این روزتحت تاثیر روند نزولی نرخ محصولات پلیمری در روز سه‌شنبه قرار گرفت و به این ترتیب قیمت‌ها تعدیل شد.

در این روز محصولات آف گرید تندگویان و جم با کاهش نرخ چشمگیر روبه رو شدند. پلی اتیلن سنگین بادی BL۴-off با بیشترین کاهش نرخ مواجه شد. این کالا ۱۹۹ تومان نسبت به هفته گذشته ارزان‌تر شد.

به گفته آگاهان بازار، در این روز نرخ آف گریدها نسبت به هفته گذشته با کاهش ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومانی مواجه شد. برخی از فعالان بازار نیز به دلیل ریزش قیمت‌ها، از ابطال خریدهای هفته گذشته خود خبر می‌دهند.

در این روز همچنین کربنات سدیم سنگین و سبک به ترتیب با رشد ۸ و ۲۴ تومانی روبه‌رو شد. به گفته فعالان اقتصادی، در این روز کربنات سدیم سنگین و سبک را یک نفر با نرخ بالا خریداری کرد.

البته برخی از آگاهان بازار نیز خرید کربنات سدیم سنگین و سبک را توسط شرکت‌های بزرگ شیشه‌سازی عنوان می‌کنند و علت رقابت برای خرید کربنات سدیم سبک و سنگین را فصل مصرف این کارخانه‌ها می‌دانند.

فعالان اقتصادی، با توجه به تعطیلی‌های پیش رو و برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، نرخ محصولات پتروشیمی را در هفته آتی نزولی ارزیابی می‌کنند.

تثبیت نرخ جوش شیرین

جوش شیرین داخلی روز گذشته در معاملات رینگ پتروشیمی با نرخ پایه هفته گذشته عرضه شد. در این روز بازرگانی پتروشیمی نرخ جوش شیرین را ثابت نگهداشت، اما با توجه به بازار اشباع این کالا طی هفته‌های گذشته تنها ۳۶۰ تن از ۱۰۰۰ تن عرضه این کالا به فروش رفت. به گفته آگاهان بازار، وجود جوش شیرین چینی در بازار داخلی با نرخ ۳۴۰ تا ۳۵۰ تومان سبب شده است تا بسیاری از مصرف‌کنندگان برای خرید این کالا دچار تردید شوند.

با این حال فعالان اقتصادی می‌گویند: پتروشیمی شیراز اعلام کرده است که فروش جوش شیرین با نرخ کمتر از ۴۵۰ تومان برای مجتمع صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل روز گذشته بازرگانی پتروشیمی نرخ این کالا را کاهش نداد، این در حالی است که برخی از فعالان اقتصادی نرخ جوش شیرین در بازارهای جهانی را ۳۰۰ دلار عنوان می‌کنند.

حذف واسطه‌ها از بازار سودکاستیک

در این روز خبری از عرضه سودکاستیک داخلی نبود و سود وارداتی بازرگانی پتروشیمی جای سود داخلی را گرفت.

به گفته فعالان اقتصادی، بازار سودکاستیک با واردات این کالا کنترل شده است و نرخ ۱۷۴ تومان در بورس کالا مطلوب به نظر می‌رسد.

به اعتقاد آگاهان بازار، با توجه به کنترل بازار سودکاستیک، واسطه‌ها و دلالان از بازار این کالا حذف شده‌اند و خریداران سود در بورس کالا مصرف‌کننده هستند.

در این روز همچنین اوره صنعتی، آمونیاک (محلول)، اسید سولفوریک و اسید کلریدریک در رینگ پتروشیمی به ترتیب با کاهش ۴۱، ۱۰، ۲ و ۳۰ تومانی روبه‌رو شدند.