محصولات پلیمری داخلی گران‌تر از نرخ جهانی

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: با وجود اعمال محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی باز هم روز گذشته التهاب بازار گرفته نشد و نرخ‌ها با رشد بی‌رویه مواجه شدند. فروش محصولات پلیمری به افراد دارای پروانه بهره‌برداری از هفته‌های گذشته و در هفته جاری نیز پرداخت ۵۰ درصد وجه تضمین خرید کالا نیز نتوانست بازار آشفته و ملتهب پلیمری‌ها را به تعادل برساند.

در این روز اگر چه نرخ محصولات پلیمری در بازارهای جهانی با رشد روبه‌رو شد؛ اما رشد بی‌رویه نرخ‌ها در بورس کالا و رینگ پتروشیمی به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی، بیشتر از روند جهانی بود.

یکی از آگاهان بازار در خصوص اعمال محدودیت فروش محصولات به افراد دارای پروانه بهره‌برداری می‌گوید: شرکت‌های دارای پروانه بهره برداری در هفته‌های اخیر به سودهای سرشاری رسیدند و توانستند سود دلالی معاملات محصولات پلیمری را به جیب بزنند؛ چرا که این شرکت‌ها و افراد پروانه‌های خود را در بازار طی هفته‌های گذشته در ازای هر کیلو کالا ۱۵ تا ۳۰ تومان فروختند.این در حالی است که روز گذشته برخی از فعالان بورس از بالا رفتن نرخ پروانه‌ها در پشت تالار شیشه ای گله داشتند و حتی عده ای از آنها فروش پروانه‌ها به ازای هر کیلو کالا را تا ۶۰ تومان نیز عنوان کردند.

به اعتقاد فعالان بورس، افراد یا شرکت‌های دارای پروانه بهره‌برداری در دهه‌های گذشته براساس رانت‌های موجود توانسته‌اند برای خود پروانه بهره‌برداری تهیه کنند.یکی دیگر از فعالان اقتصادی در این باره می‌گوید: بورس کالا مکانی است که فعالان بازار بتوانند با آزادی به خرید و فروش محصولات متفاوت اقدام کنند؛ اما متاسفانه هر روز بر محدودیت‌های آنها افزوده می‌شود.

وی در ادامه می‌افزاید: اعمال محدودیت‌ها در دراز مدت نشان داده که نه‌تنها کمکی به بهبود اوضاع پلیمری‌ها نشده، بلکه بر عدم شفافیت بازار نیز افزوده شده است.

وی در خصوص پرداخت ۵۰ درصد وجه تضمین خرید کالا که از روز گذشته در رینگ پتروشیمی اعمال شد، می‌گوید: تصمیم دریافت ۵۰ درصد مبلغ خرید از مشتریان نشان داد که تاثیری بر روند کنترل بازار نداشته و این پروژه نیز به مانند فروش محصولات به پروانه‌داران با شکست مواجه شد و بازار را بیش از پیش دچار تنش کرد.

از این رو بسیاری از فعالان اقتصادی، ادامه روند محدودیت‌های ایجاد شده در رینگ پتروشیمی را در بلندمدت نگران‌کننده ارزیابی می‌کنند و معتقدند این روند، عدم شفافیت بازار و همچنین عدم اطمینان خریداران در بورس کالا را در پی خواهد داشت.

علاوه بر این، خرید عمده تناژهای محصولات پلیمری توسط خریداران در این روز نشان داد که حذف واسطه‌ها و فروش محصولات به مصرف‌کنندگان تنها رویای وزارت صنایع، بازرگانی پتروشیمی و بورس کالا بوده که به واقعیت نزدیک نشده است.

با این حال به گفته آگاهان بازار، پافشاری در افزایش محدودیت‌ها در هفته جاری نیز نشان می‌دهد که موضوعاتی از این دست در بورس کالا بدون کار کارشناسی صورت می‌گیرد.

در این روز اکثر محصولات پلیمری با رشد قیمت در رقابت روبه‌رو شدند و تنها APS‌ها، پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن دورانی، پلی پروپیلن z۳۰، TG۶۴۱ و استایرین بودتاین رابر ۱۵۰۰ نسبت به هفته گذشته با کاهش اندک قیمت مواجه شدند.

به گفته بسیاری از کارشناسان بازار، در این روز نرخ اکثر محصولات پلیمری به نرخ بازار داخلی نزدیک شده و در مواردی نیز گران‌تر از بازار به فروش رسیدند.در این روز رکود افزایش نرخ را ۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ شکست. این دو کالا که عمده آن در این روز توسط یک نفر خریداری شد، به ترتیب با رشد ۱۲۷ و ۱۸۸ تومانی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد.ABS نیز در این روز ۱۱۷ تومان نسبت به هفته گذشته رشد قیمت داشت، این کالا با نرخ یک هزار و ۹۲۱ تومان خریداری شد.

در این روز همچنین در غیاب عرضه پی وی سی بندرامام، پی وی سی ۶۵۵۸ بندرامام با نرخ پایه ۹۲۰ تومان از سوی تجار عرضه شد.

این کالا نسبت به هفته گذشته ۱۰ تومان رشد قیمت داشت و با نرخ یک هزار و ۱۸۹ تومان معامله شد.البته در این روز بسیاری از کارگزاران به خریدهای عمده محصولات پلیمری که توسط افراد خاص انجام شده بود، اعتراض داشتند. آنها همچنین پرداخت ۵۰ درصد وجه تضمین خرید را که از سوی ناظر تالار تا ساعت ۱۲ روز چهارشنبه برای خریدهای این روز تعیین شده بود، اعتراض داشتند.با این حال آگاهان بازار خبر می‌دهند که هفته آتی ۵۰ درصد وجه تضمین خرید کالا به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

آنها همچنین روند رو به رشد نرخ محصولات پلیمری در هفته آتی را نیز پیش‌بینی کردند.