گروه بورس کالا - در 9 ماه ابتدای امسال تولید فولاد خام جهان معادل یک میلیارد و 45 میلیون و935 هزار تن شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل 4/19 درصد رشد داشت. بنابر این گزارش طبق اعلام انجمن آهن و فولاد، طی ماه سپتامبر مجموع تولید فولاد 66 کشور جهان بالغ بر 112 میلیون متریک تن بوده است که در مقایسه با سپتامبر سال 2009 میلادی 9/0 درصد رشد داشته است.

تولید خام فولاد چین در این ماه ۹/۴۷ میلیون متریک تن بوده که ۹/۵ درصد در مقایسه با سپتامبر ۲۰۰۹ کاهش داشته است، این در حالی است که درآسیا، ژاپن ۲/۹ میلیون متریک تن تولید داشته که ۷/۱۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است‌.
تولید فولاد خام کره‌جنوبی در این ماه برای ماه سپتامبر 4/7 میلیون متریک تن بوده و 2/3 درصد در مقایسه با سپتامبر سال 2009 رشد داشته است‌.
طبق اطلاعیه انجمن آهن و فولاد در قاره اروپا‌، تولید آلمان ۳/۳ میلیون متریک تن تولید داشته که رشد۱/۴ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۰۹ رشد داشته است‌. در ایتالیا نیز تولید ۳/۲میلیون متریک تن تولید داشته که ۸/۱۹درصد بیشتر از تولید سپتامبر سال ۲۰۰۹ بوده است‌. در اروپا‌، اسپانیا نیز در ماه سپتامبر ۲۰۱۰تولید ۴/۱میلیون متریک تن تولید داشته که ۲/۱درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است‌.
در ترکیه نیز تولید فولاد خام 5/2 میلیون متریک تن تولید داشته که این رقم 9/17درصد بیشتر از تولید سپتامبر 2009 بوده است‌. تولید فولاد خام 6/6 میلیون متریک تن تولید داشته که یک رشد 15درصدی در مقایسه با سپتامبر سال قبل داشته است.
برزیل نیز ۷/۲ میلیون متریک تن تولید فولاد خام در سپتامبر داشته که ۲/۱ درصد کاهش قیمت در مقایسه با ماه قبل داشته است. طبق اعلام انجمن فولاد‌، تولید فولاد خام دنیا در ماه سپتامبر سال جاری میلادی ۵/۳ درصد بیشتر از سپتامبر سال ۲۰۰۸ بوده‌، زمانی که بحران اقتصاد جهانی در حال شروع و تاثیرگذاری بوده، بنابراین حجم تولید در آن زمان متاثر از بحران کاهشی بود.
ایران دومین فولادساز خاورمیانه
در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۰ ترکیه با افزایش ۹/۱۱ درصدی ۲۰ میلیون و ۹۲۶ هزار تن فولاد خام تولید کرده و به بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در منطقه خاورمیانه تبدیل شد.
ایران با رشد 1/4 درصدی معادل 8 میلیون و 785 هزار تن فولاد خام تولید کرده و در خاورمیانه رتبه دوم را به خود اختصاص داد. همچنین تولید فولاد خام مصر با افزایش 7/14 درصدی به چهار میلیون و 667 هزار تن رسید تا این کشور نیز در منطقه خاورمیانه از نظر میزان تولید فولاد خام حائز رتبه سوم شود.
عربستان سعودی نیز با رشد ۴/۹ درصدی سه میلیون و ۸۰۸ هزار تن فولاد خام در ۹ ماه ابتدای امسال تولید کرد و چهارم شد. قطر با تولید یک میلیون و ۴۶۸ هزار تن فولاد خام که افزایش ۱/۴۷ درصدی را نسبت به سال قبل نشان داد، رتبه پنجم را به خود اختصاص داد.
اما در منطقه خاورمیانه بدون احتساب ترکیه و مصر تولید فولاد خام در 9 ماه اول سال 2010 با افزایش 8.8 درصدی به 14 میلیون و 61 هزار تن رسید. تولید فولاد خام در 66 کشور جهان در سپتامبر 2010 با افزایش 9/0 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به 112 میلیون تن رسید.