معامله محصولات شیمیایی در آرامش برگزار شد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی‌ها روز گذشته با سرعت و آرامش بیشتری در بورس کالا برگزار شد.

در این روز اکثر محصولات شیمیایی نسبت به هفته گذشته بدون تغییر معامله شدند و به این ترتیب خریداران شرایط بهتری را تجربه کردند. البته برخی از محصولات نیز نسبت به معاملات هفته گذشته افت قیمت را تجربه کردند. به گفته فعالان اقتصادی، در دو روز اخیر خرید از رینگ پتروشیمی به دلیل اینکه کارگزاران برای خرید حداقل کالاها با تناژهای بالایی وارد سیستم می‌شوند و سعی می‌کنند در زمان قرمز با سرعت بیشتری نرخ‌ها را بپذیرند، شانسی شده است.

البته برخی از آگاهان بازار این روند را بهتر از اعمال محدودیت‌ها برای کارگزاران و کارگزاری‌ها می‌دانند و معتقدند با وجود اینکه کنترلی در ثبت تقاضای کارگزاران بر سیستم وجود ندارد، اما شرایط از گذشته بهتر است. برخی دیگر از فعالان بورس نیز می‌گویند: کارگزاران نمی‌توانند با توجه به اعمال محدودیت‌ها این ریسک را بپذیرند و تناژ بالایی را در سیستم خرید وارد کنند.

در این روز آگاهان بازار از آرامش در رینگ پتروشیمی و معاملات محصولات شیمیایی خبر داده و پیش بینی می‌کنند بازار شیمیایی‌ها در روزهای آتی روند ثابتی را طی خواهد کرد.

رشد قیمت سودکاستیک، متانول و جوش شیرین

در این روز سودکاستیک، متانول پتروشیمی شیراز، جوش شیرین و آروماتیک سنگین نسبت به هفته گذشته با رشد قیمت روبه‌رو شدند. این کالاها به ترتیب ۳، ۱۰، ۱۷ و ۳۰ تومان نسبت به هفته گذشته رشد قیمت داشتند. سودکاستیک در این روز با میانگین نرخ ۱۰۳ تومان، متانول با میانگین نرخ ۲۲۹ تومان، جوش شیرین با نرخ ۳۶۷ تومان و آروماتیک سنگین با نرخ ۶۴۶ تومان توسط کارگزاران خریداری شدند.

در این روز همچنین الکیل بنزن خطی، بنزن، سودکاستیک اروند، کربنات سدیم سنگین، آمونیاک مایع و اسید سولفوریک نسبت به هفته گذشته تغییر قیمت نداشتند. این کالاها به ترتیب با نرخ یک هزار و ۴۹۴، ۸۰۳، ۹۹ ،۲۱۳، ۳۲۱ و ۹۳ تومان معامله شدند.

کاهش ۹۹ تومانی نرخ ارتوزایلین

در این روز بیشترین کاهش نرخ را ارتوزایلین تجربه کرد. این کالا نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا ۹۹ تومان افت قیمت داشت. ارتوزایلین در این روز با نرخ ۹۲۳ تومان خریداری شد.

اسید استیک، گرید آف برش سنگین نفتالین دار، متانول زاگرس و فن آوران نیز در این روز نسبت به هفته گذشته کاهش نرخ داشتند. این کالاها به ترتیب با ۱۹، ۱۹ ،۳۰ و ۲۱ تومان افت قیمت نسبت به هفته گذشته مواجه شدند.

رشد ۱۴۱ تومانی نرخ استایرن منومر

البته در این روز گریدهای آف تندگویان و جم و استایرن منومر پتروشیمی پارس نیز در رینگ پتروشیمی عرضه شدند. استایرن منومر نسبت به آخرین عرضه در رینگ پتروشیمی ۱۴۱ تومان رشد قیمت داشت و با نرخ یک هزار و ۱۱۴ تومان معامله شد. اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین نیز در این روز ۱۳۷ تومان نسبت به هفته گذشته رشد قیمت را تجربه کرد و با نرخ ۲ هزار و ۸۹۶ تومان خریداری شد.

در این روز همچنین پلی اتیلن سنگین گرید PEWAX نسبت به هفته گذشته ۴۱ تومان افت قیمت داشت و با نرخ ۴۷۰ تومان معامله شد.