بازگشت کوره شماره ٢ ذوب‌آهن به مدار تولید

گروه بنگاه‌ها- با راه‌اندازی کوره بلند شماره ۲، تولید محصولات خاص ذوب‌آهن اصفهان ٤٠ درصد رشد می‌یابد. همزمان با هفته دولت، طی آیین ویژه‌ای با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی بهجت فرزند آیت‌ا.. العظمی بهجت، کوره بلند شماره ۲ ذوب‌آهن اصفهان در مدار تولید قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، سعد محمدی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در آیین راه‌اندازی کوره بلند شماره دو، راه‌اندازی این کوره را گامی بزرگ برای افزایش تولید و حرکت در جهت کاهش واردات محصولات فولادی دانست و گفت: پروژه عظیم بازسازی و مدرنیزاسیون کوره بلند شماره ۲ ذوب‌آهن اصفهان که نقش مهمی در تولید سالانه این شرکت دارد، با همت کارشناسان داخلی و تلاشگران این شرکت با موفقیت به پایان رسید و با راه‌اندازی آن، تولید روزانه چدن در این شرکت از مرز هفت هزار تن گذشت و از هفته دوم شهریورماه تولید چدن به هشت هزار تن در روز می‌رسد.

سعد محمدی تصریح کرد: ظرفیت تولید هم‌اکنون در مقایسه با ابتدای سال جاری به دوبرابر افزایش پیدا کرده است که این امر کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد. وی با اشاره به برنامه‌های توسعه ای این شرکت در آینده یادآور شد: افزایش ظرفیت دو میلیون تن در برنامه میان‌مدت ذوب‌آهن است و برای سال ۹۳ سه میلیون و دویست هزار تن و سال ۹۴ سه میلیون و ششصد هزار تن برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، ظرفیت ذوب‌آهن تا پایان سال ۹۷ به بیش از شش میلیون تن افزایش پیدا کند. وی همچنین از اجرای بیش از سی طرح برای افزایش ظرفیت و بهره‌وری خبر داد و گفت: امیدواریم در آینده شاهد شکوفایی و ارزش بیشتر جایگاه ذوب‌آهن اصفهان و در نتیجه کاهش واردات محصولات فولادی به کشور باشیم.

سعد محمدی گفت: باید به شرایطی برسیم که از کک داخلی استفاده کنیم و با توجه به اینکه در ابتدای سال از کک خارجی به نسبت

۵۰ درصد ایرانی و ۵۰ درصد خارجی استفاده می‌کردیم، تلاش می‌کنیم در شهریورماه به نسبت ۶۰ درصد ایرانی و ۴۰ درصد خارجی دست یابیم. سعد محمدی در خصوص ضرورت ورود به عرصه معدن گفت: برای افزایش تولید و کیفیت به دنبال استفاده از معدن زغال اندونزی و استفاده از قسمتی از معدن طبس هستیم.

این پروژه عظیم یک تعمیرات نبود، بلکه ساخت یک کوره جدید بود

همچنین اردشیر افضلی معاون بهره‌برداری این شرکت اظهار کرد: با وجود اینکه در راه‌اندازی‌های قبلی کوره بلندها، ‌اولین ذوب به دلیل عدم کیفیت قابل استفاده نبود، ‌اما خوشبختانه با هماهنگی کلیه بخش‌های خط تولید، اولین ذوب کوره بلند شماره ۲ در بخش فولادسازی مورد استفاده قرار گرفت تا با تبدیل شدن به محصول، وارد بازار شود. وی افزود: کوره بلند شماره ۲ به تنهایی یک میلیون و چهار صد هزار تن در سال تولید دارد که درواقع یک کارخانه دیگر محسوب می‌شود.

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن این افزایش تولید را موجب تحول در خط تولید ذوب آهن و فولاد کشور دانست و افزود :‌ این پروژه عظیم یک تعمیرات نبود، بلکه ساخت یک کوره جدید بود، چراکه از کف کوره تا انتهای کوره در محدوده بارگیری کلا تعویض شد و یک کوره جدید با همکاری همه کارکنان شرکت به ویژه کارکنان بهره‌برداری و مهندسی کارخانه به ذوب‌آهن و خط تولید فولاد کشور هدیه شد.

اردشیر افضلی در خصوص نقش متخصصان داخلی در این پروژه گفت: هرچند برخی تجهیزات نرم‌افزاری و الکترونیکی از شرکت‌های خارجی تهیه شد، اما کلیه مراحل اجرایی به عهده کارشناسان داخلی بود. معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان هزینه ارزی این تعمیرات را ۱۶ میلیون و۹۰۰ هزار یورو و هزینه ریالی آن را ۷۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

کار بزرگی صورت گرفت

مهرداد رضایی، مدیر بخش کوره بلند ذوب‌آهن نیز گفت: این پروژه بسیار عظیم بود و کارهای زیادی در این تعمیرات انجام شد؛ از دهانه کوره گرفته تا کل دستگاه بارگیری که تعویض شده و دستگاه مدرن بدون زنگ که طراحی معتبرترین شرکت دنیا در این زمینه است، نصب شده است. خنک کننده کوره تعویض شد و از ورق بدنه با قطر بزرگ‌تر استفاده شد. تمام آجرچینی تعویض و هوا گرم کن‌های کوره تا حد زیادی تعمیر شد. این موارد باعث می‌شود که هم تولید کوره و هم عمر عملکرد آن افزایش یابد؛ در نتیجه می‌توان گفت عملا نسبت به قبل ، یک کوره مدرن تر در اختیار داریم. وی به تکنولوژی مدرن کوره بلند شماره ۲ اشاره کرد و افزود: دستگاه بارگیری بدون زنگ که در حال حاضر نصب شده است موجب افزایش تولید می‌شود و در ضمن کک کمتری مصرف می‌کند که این از جمله پارامترهای خوب برای کوره است.