گروه بورس کالا- حدیث موسوی: به دنبال نوسانات نرخ ارز در روز شنبه، متوسط قیمت برخی مقاطع فولادی نسبت به روز چهارشنبه با کاهش یا ثبات و بعضی دیگر از محصولات فولادی وارداتی با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. براین اساس تا ساعات میانی روز گذشته به‌رغم آنکه کلاف سایز ۵/۵ وارداتی از کره‌جنوبی و چین در بندر امام به ترتیب با رشد ۱۵ و ۲۰ تومانی به ازای هر کیلو مواجه شده بودند و فولادسازانی از جمله فولاد زاگرس و یزد قیمت پیشنهادی مقاطع تولیدی خود را با افزایشی در محدوده ۱۰ تا ۱۵ تومان اعلام کردند، در سمت مقابل اما برخی دیگر از واحدهای خصوصی تولیدکننده فولاد، طبق روال روزهای اخیر تولیدات خود را با کاهش چند تومانی روانه بازارهای فروش کردند. فعالان بازار رفتارهای متناقض قیمت محصولات فولادی در روز گذشته را ناشی از چند عامل می‌دانند. در واقع توافق ژنو و اخبار منتشره حاصل از آن در همان روزهای ابتدایی توانست با اثرگذاری روانی موجبات افت قیمت در بسیاری از بازارهای کالایی مستعد از جمله فولاد را حاصل کند، اما همین مساله به نظر می‌رسد با اثر انتظارات تطبیقی فعالان بازار به تدریج در حال حرکت به سمت تعدیل شدن است.

این سخن به این معنی است که چون هنوز هیچ‌گونه اتفاق عملی در سطح اقتصادی و زیرساخت‌های تولیدی کشور رخ نداده و رفع تحریمی که موجب بازگشت دلارهای بلوکه شده به کشور شود به عینیت درنیامده است، بنابراین معامله‌گران و خریداران در حال لحاظ کردن واقعیات روز اقتصاد در تصمیمات و سیاست‌های خود هستند که از این‌رو شاهدیم قیمت‌ آهن‌آلات خلاف انتظاری که برای کاهش بیشتر آنها وجود داشت، به سمت تعدیل و ثبات نسبی حرکت کرده‌اند. همین رفتار نسبتا معکوس قیمتی را در بازارهای ارز و طلا نیز به وضوح می‌توان دید؛ به طوری‌که اوج ریزش قیمت در این دو بازار مربوط به همان روز یکشنبه هفته گذشته (اعلام خبر توافق هسته‌ای ژنو) بوده و در روزهای بعدی از آهنگ شتابان افت قیمت ارز و طلا در بازار آزاد تاحدودی کاسته شده است. به هر ترتیب عرصه تعیین قیمت‌ها در بسیاری از بازارها از جمله فولاد در تقابل انتظارات، پیش‌بینی‌ها و واقعیات بی‌شماری از فضای اقتصادی و سیاسی کشور قرار گرفته است که به همین دلیل با قطعیت نمی‌توان ادعا کرد در روزهای پیش‌رو مسیر قیمت‌ها کاهشی خواهد بود یا در جهتی معکوس. اما مهم این است که غالب‌ترین ویژگی مشترک تمام پیش‌بینی‌های صورت گرفته نسبت به آینده، تداوم خوشبینی و اعتماد نسبت به فضای اقتصادی کشور و کاهش از رکود موجود در بسیاری از بازارها اعم از مسکن، خودرو و فولاد است.

رینگ فولاد معاملات خود را دوباره کلید زد

همزمان با رکود و تغییرات ناهمگون قیمتی در بازار آزاد، روز گذشته در تالار صنعتی و معدنی- به رغم توقف معاملات محصولات فولادی از اواسط هفته پیش- فولاد هرمزگان جنوب ۲۰ هزار تن سلف تختال C را با قیمت ۱۴۰۰ تومان عرضه کرد که تا پایان زمان معاملات ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن از آن به فروش رسید. نکته قابل تامل در مورد این عرضه کاهش ۳۲ تومانی نرخ پایه فروش نسبت به قیمت عرضه‌های قبلی این کارخانه است. امروز هم این تالار میزبان ۴ سبد میلگرد نقد و سلف از سوی چند فولادساز خصوصی است که قیمت پایه تمام این عرضه‌ها پایین‌تر از ۱۷۰۰ تومان اعلام شده است.