گروه بورس کالا- حدیث موسوی: تولیدکننده‌ها و فعالان بازار فولاد هرچند به آینده معاملات از سال ۹۳ خوشبینند، اما ادامه شرایط جاری تا پایان سال را نیز بسیار سخت و طاقت‌فرسا عنوان کرده و می‌گویند، نظیر رکود امسال را تنها سال ۷۹ تجربه کرده‌اند. در حال حاضر قیمت مواد اولیه‌ای از قبیل شمش به قیمت فروش مقاطع نزدیک شده و حتی برخی کارخانه‌ها از قبیل اهواز و نیشابور نیز زیر قیمتی که خرید و تبدیل شمش به مقاطع تمام می‌شود، اقدام به فروش محصول می‌کنند. علاوه بر این برخی از تولیدکنندگان شمش نیز که تداوم و عمق رکود فولاد را تا این ماه از سال پیش‌بینی نکرده بودند و مواد اولیه را به صورت یوزانس سه ماهه، ۶ماهه و یکساله فروخته‌اند شرایط بدتری نسبت به تولیدکنندگان مقاطع دارند. در این میان بعضی معامله‌گران در حالی که سقوط قیمت مقاطع به حدود ۱۴۰۰ تومان را پیش‌بینی می‌کنند از لزوم کاهش نرخ پایه شمش فولاد خوزستان در بورس کالا برای حفظ شکاف قیمتی مناسب میان بهای ماده اولیه و مقاطع فولادی سخن به میان می‌آورند. هرچند عده‌ای دیگر معتقدند کاهش نرخ پایه شمش فولاد خوزستان و توانایی محدود این کارخانه برای عرضه در بورس کالا موجب غیراقتصادی شدن واردات شمش به داخل و در نتیجه افزایش قیمت این کالا خواهد شد.

سردرگمی قیمت‌ها در بازار آزاد

روز گذشته در جریان مبادلات بازار آزاد متوسط قیمت میلگردهای موجود در بازار با کاهش و تیرهای ذوبی به خصوص شاخه‌های سبک با افزایش همراه شد. هرچند روند دادوستدهای صورت گرفته در این روز نیز مانند روال گذشته سرد و بی‌رمق بود.

شنبه در بورس کالا نیز سه محصول فولادی عرضه شد. در این روز سلف شمش فولاد خوزستان به میزان ۵۰۰۰ تن به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران با قیمت ۱۴۰۰ تومان عرضه شد که این شرکت تنها ۳۳۰۰ تن از آن را خرید. فولاد آذربایجان نیز نقدی سبد میلگرد را با قیمت پایه ۱۵۱۰ تومان روی تابلو برد که هیچ خریداری ترغیب به معامله نشد. در همین حال این شرکت ضایعات مقاطع نوردی را نیز به میزان ۱۰۰۰‌تن و با قیمت ۱۰۲۰ تومان عرضه کرد که با ۱۰۰۰‌تن مازاد تقاضا روبه‌رو شد.