گروه بورس کالا - منیره نظامیوند: بازار آتی اولین روز هفته جاری را با روندی منفی آغاز کرد. دیروز در ساعات آغازین معاملات، قیمت دلار تا 3168 تومان هم پایین آمد و اونس نیز حول قیمت 1294 دلار در نوسان بود. در نتیجه زمینه برای افت قیمت در بازار آتی نیز فراهم شد. اما اندکی پس از آن با بالا رفتن دلار تا مرز 3193 تومان، سررسیدهای مختلف بین 1 تا 1/5 درصد نسبت به کف قیمتی خود صعود کردند. البته گفتنی است صحبت‌های ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در مورد نوسانات اخیر ارز نیز در این افت و خیزها موثر بود. سیف اعلام کرده است با توجه به عملکرد مثبت اقتصاد کشور در نیمه دوم سال گذشته و گشایش‌های ارزی اخیر، نوسانات موجود در بازار ارز موقتی بوده و انتظار می‌رود شرایط به روال ماه‌های گذشته بازگردد. به گفته وی علائم مثبت ناشی از عملکرد اقتصاد با نوسانات روزهای اخیر در بازار ارز سازگار نیست که این امر می‌تواند ناشی از تاثیر عوامل غیراقتصادی باشد.
وی با اشاره به عملکرد مثبت اقتصاد در ۶ ماهه گذشته و امکانات ایجاد شده در استفاده از منابع ارزی و از بین رفتن محدودیت‌ها و مشکلات قبلی در زمینه ورود کالاهای مورد نیاز کشور، اظهار کرد: در شرایط عادی بعضی از اخبار و اظهار‌نظرها که بنابر احتمالات و نه از روی اطلاعات واقعی مطرح می‌شود، می‌تواند آثار کوتاه‌مدت و موقتی بر بازار داشته باشد. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی برنامه تامین نامحدود ارز به‌منظور ورود کالاهای اساسی را در دستور کار دارد و مسلما این امر بر شرایط بازار آزاد ارز نیز بی‌تاثیر نیست.
دیروز فشار تقاضا برای دلار از زمانی افزایش یافت که رئیس جمهور از اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از هفته جاری خبر داد. در نتیجه کارشناسان معتقدند احتمالا قیمت دلار برای استقبال از نرخ جدید سوخت، شاهد رشدی اندک بوده و این روند در روزهای پیش رو نیز قابل پیش‌بینی است. در همین راستا، نرگس نجفی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در مورد آمار‌های مربوط به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان یا انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی اظهار کرد: هیچ کدام از آمارهایی که در برخی رسانه‌ها منتشر شده است مورد تایید سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیست. بر این اساس احتمالا باز هم بر ابهامات اجرای این قانون افزوده می‌شود که در سردرگمی بازار ارز بی‌تاثیر نیست.
در حال حاضر با توجه به بالا رفتن قیمت دلار و اجرای فاز دوم هدفمندی و نیز به تبع آن، اثرات تورمی احتمالی که رخ خواهد داد، بعید به نظر می‌رسد که بانک مرکزی با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی موافقت کند؛ چرا که این موضوع جزو سیاست‌های انبساطی پولی محسوب می‌شود؛ اما بانک مرکزی در شرایط کنونی برای مهار تورم، بیشتر سیاست‌های انقباضی را سرلوحه کار خویش قرار داده است.
گفتنی است از یک سو بانک مرکزی اجازه افزایش قیمت ارز را نخواهد داد، از سوی دیگر فشار تقاضا باعث شده تا نزول محدود قیمت دلار برای فعالان بازار، فرصت خرید محسوب شود؛ بنابراین فشار تقاضا از طرف بازار و تصمیمات طرف عرضه از طرف بانک مرکزی، روند بازار آتی را در هفته پیش رو مشخص خواهد کرد. علاوه‌بر این، اعلام قیمت بنزین بالاتر از هزار تومان باعث افزایش قیمت‌ها در بازار آتی و بالعکس قیمت آن زیر این رقم، باعث کاهش قیمت دلار شده و در نتیجه موجب افت قیمت در بازار آتی خواهد شد. البته بازار عملا نرخ بنزین را روی هزار تومان پیش‌بینی می‌کند. در عین حال انتشار اخبار مثبت در حوزه سیاسی ایران تاثیرات مثبتی را به زودی بر بازارها خواهند داشت. وزارت خارجه آمریکا در این رابطه اعلام کرد: براساس اطلاعات آژانس و تعهدات ایالات متحده در برنامه اقدام مشترک وزارت خزانه‌داری، آمریکا گام‌های تازه‌ای برای آزادسازی ۴۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران برداشته است. معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد ۴۵۰ میلیون دلار دیگر از درآمدهای نفتی مسدود شده ایران براساس توافق ژنو آزاد و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده است. در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران به شرایط توافق موقت هسته‌ای سال گذشته خود با ۶ قدرت جهانی پایبند بوده است. انتظار می‌رود در طول هفته این اخبار بر بازار تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد.
از آنجا که آغاز هفته کاری در ایران با تعطیلات پایان هفته بازارهای جهانی مقارن است، بنابراین سایه تاثیر فاکتور اونس بر روند معاملات دیروز کمرنگ بود و تنها دلار بود که در تلاش برای تغییر مسیر بازار داخلی حرکت می‌کرد. روند چند روز اخیر اونس با افت و خیزهای بسیاری همراه بوده و اکثرا روندی نزولی را در پیش گرفته است. از این رو کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی به سرمایه گذاران بازار طلا توصیه می‌کنند که در شرایط کنونی برای خرید عجله نکنند. تجزیه و تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر روند تحولات قیمت طلا در کوتاه مدت نوسانات شاخص سهام آمریکا خواهد بود. تحلیلگران بازار طلا توصیه می‌کنند که برای خرید طلا در شرایط کنونی باید بسیار محتاط بود.
به نظر می‌رسد بهبود شرایط اقتصادی آمریکا و کاهش نسبی نگرانی‌ها نسبت به بحران سیاسی اوکراین تاثیر زیادی بر افت مجدد قیمت طلا داشته است. کارشناسان اقتصادی همچنین معتقدند شاخص ارزش دلار نیز عامل مهم و تعیین کننده‌ای در قیمت طلا خواهد بود. در صورت کاهش شاخص ارزش دلار قیمت طلا طبیعتا افزایش خواهد یافت، اما خبرها همچنان از بهبود قیمت دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر حکایت دارند. گفتنی است تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار نیز نشان می‌دهد که قیمت طلا در هفته پیش رو روند نزولی خواهد داشت. پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی نسبت به افت قیمت طلا در هفته جاری در شرایطی است که قیمت این فلز زرد در هفته گذشته نیز با افت نسبی روبه‌رو شده و بار دیگر به کمتر از ۱۳۰۰ دلار در هر اونس رسیده است.
بر اساس این گزارش از ۳۳ کارشناس اقتصادی این هفته ۲۱ نفر در نظرسنجی کیتکو نیوز شرکت کرده‌اند که از این تعداد نیز ۷ نفر به افزایش قیمت طلا رای داده‌اند. ۱۲ نفر از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا در روزهای آینده با کاهش روبه‌رو خواهد شد و ۲ نفر نیز اعلام کردند قیمت طلا در این مدت تغییر چندانی نخواهد داشت.

شمارش معکوس برای بازار آتی

شمارش معکوس برای بازار آتی