ارزش سنگ‌آهن صادراتی به‌زودی تعیین می‌شود

گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: به‌رغم آنکه وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن خام مدافعان زیادی داشت و با وجود اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اخذ آن از ابتدای سال جاری، اما این موضوع تاکنون به گمرکات کشور ابلاغ نشده است با توجه به اینکه اخذ عوارض صادراتی بر مبنای ارزش سنگ‌آهن صورت می‌گیرد در ابتدا باید ارزش واقعی این محصول مشخص شده و سپس بتوان بر مبنای آن عوارض صادراتی اخذ کرد. در همین خصوص گمرک طی اطلاعیه‌ای با مشورت قراردادن انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن خواستار تعیین ارزش گمرکی سنگ‌آهن شده اما به نظر می‌آید فعالان انجمن به نحوه تعیین ارزش سنگ‌آهن نیز معترض بوده و برای تعیین آن و رفع ابهامات در این خصوص به گمرک مراجعه نکرده‌ یا همکاری لازم را نداشته‌اند.

رسول کوهستانی، سرپرست دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک در خصوص نحوه تعیین ارزش گمرکی سنگ‌آهن گفت: برای تعیین ارزش سنگ‌آهن علاوه‌بر رصد اطلاعات و قیمت‌ها در بورس کالا و همین طور بازار داخلی و جهانی از انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران نیز استعلام قیمت گرفتیم که متاسفانه تاکنون با این انجمن بر سر دو ردیف قیمتی با عیار پایین به توافق نرسیدیم.

وی گفت: با عنایت به این موضوع برای تعیین ارزش سنگ‌آهن از مراجع ذی صلاح استعلام گرفتیم و نتیجه تا هفته آینده مشخص خواهد شد.

وی اظهار کرد: با وجود آنکه در اجرای ماده ۱۶ قانون امور گمرکی و ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی آن، کارگروهی برای بررسی موارد و مستندات موجود و تعیین ارزش کالاهای صادراتی از جمله سنگ‌آهن تشکیل شده و با انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن جلسات مکرری برگزار شد، اما انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن همچنان به تعیین ارزش سنگ‌آهن با عیار زیر ۴۰ درصد اعتراض دارند.

کوهستانی تصریح کرد: در همین راستا گمرک برای ارائه بررسی مستندات انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان به آنها فرصت داده، اما به‌رغم اینکه تاکنون چندین اطلاعیه برای برگزاری جلسه مجدد برای تعیین ارزش سنگ‌آهن از سوی گمرک اعلام شده کماکان مراجعه‌ای از سوی این انجمن صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: به دلیل عدم مراجعه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران بحث تعیین ارزش گمرکی سنگ‌آهن در حال بررسی از مرجع ذی‌صلاح دیگر بوده و به محض پاسخ استعلام تا هفته آینده اعلام

خواهد شد.