نوسان پلیمرها همگام با عوامل اقتصادی و صنعتی

منیره نظامیوند: پلی‌اتیلن‌ها از ساده‌ترین پلیمرها در صنعت پتروشیمی به حساب می‌آیند که با توجه به سهولت تولید و همچنین سادگی مصرف و محدودیت حجم سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از محصولات بسیار مهمی محسوب می‌شوند. با توجه به شرایط تولید و همچنین مواد اولیه ساده و استفاده فراوان از اتیلن که به صورت‌های گوناگون در تقارب بالایی با قیمت‌های مواد اولیه از جمله قیمت اتیلن، نفت خام و حتی به صورت نسبی با نفتا نوسان می‌کند؛ عوامل موثر بر قیمت است محصولات در روزهای اخیر در نوسان هستند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ماه‌های گذشته قیمت انوع پلی‌اتیلن پس از افزایش شدید به تبع رشد کم سابقه قیمت نفت، افزایش شدیدی یافت؛ ولی با توجه به ضعف نسبی تقاضا و برخی محدودیت‌های تولید و مجددا کاهش قیمت نفت و گاز و دیگر مواد اولیه این صنعت با کاهش روبه‌رو‌ شد. این در حالی است که این صنعت هم‌اکنون از طرفی با رشد مجدد قیمت مواد اولیه روبه‌رو‌ است و از طرف دیگر تقاضا با محوریت آمریکای شمالی و شرق آسیا تقویت شده است. این شرایط باعث شده فروشندگان و تولید‌کنندگان اصلی در مناطق مختلف با محوریت غرب آسیا، کره جنوبی و چین و همچنین آمریکای شمالی، خود را برای افزایش قیمت‌ها آماده کنند. در شرایط فعلی شاهد افزایش قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۳۵ دلار در هر تن برای انواع مختلف پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن هستیم. از طرفی مهم‌ترین‌ دلیل این افزایش را می‌توان بازگشت خریداران در غرب آسیا و شمال آفریقا با محوریت ترکیه و مصر و برخی کشورهای عربی و پس از ماه رمضان دانست. مهم‌ترین‌ فاکتور در تخمین قیمت تمام شده مواد پلیمری، قیمت مواد اولیه این صنعت است که در قرابت بالایی با قیمت نفت خام و گاز طبیعی نوسان می‌کند و هم‌اکنون قیمت نفت خام کاهش محسوسی داشته به طوری‌که در بازار آمریکا قیمت نفت خام سبک به کمتر از ۹۹ دلار در هر بشکه رسیده است.

این رخداد آن هم در فصل تعطیلات و زمان اوج تقاضای فصلی برای محصولات پالایشی مخصوصا برای بنزین و گازوئیل داده مهمی را به بازار مخابره می‌کند که در کنار کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال و سبد نفت اوپک از کاهش تقاضا در برابر عرضه؛ به زودی حکایت دارد. این کاهش نرخ تا‌کنون بر قیمت پلیمرها تاثیر چندانی نداشته، زیرا افزایش هزینه تولید و کاهش حجم تولید در روزهای گرم سال و زمان تعمیر و نگهداری واحدهای تولیدی در کنار موجودی پایین انبارها و حجم بالای تقاضای موثر تا کنون از بالا بودن قیمت‌ها و رشد بیشتر آن حمایت می‌کرد.

با توجه به شرایط عمومی اقتصاد جهانی، افزایش رشد اقتصادی آمریکا و چین و افزایش شاخص PMI (شاخص مدیران خرید صنعتی چین) و افزایش این شاخص برای تولید‌کنندگان کوچک چین و رسیدن به ۱/۵۰ واحد که پس از ۶ ماه نشان از خروج از رکود دارد می‌توانیم به افزایش مجدد قیمت نفت امیدوار باشیم. این افزایش می‌تواند پتانسیلی برای رشد بیشتر قیمت پلیمرها با محوریت پلی‌اتیلن ایجاد کند.

با توجه به این موارد و پس از کاهش نسبی قیمت‌ها در هفته‌های گذشته و افزایش نرخ عرضه‌کنندگان اصلی در اقصی نقاط جهان می‌توانیم انتظار رشد قیمت‌ها را با شیب تندی در کوتاه‌مدت داشته باشیم. پس از این دوره و با تضعیف نسبی تقاضا در برابر عرضه بازار شتاب رشد خود را با یک فاز تعدیل تغییر داده و می‌توان ثبات بازار را انتظار داشت.