جهان سهم: قیمت مس روز گذشته بیشترین کاهش را طی چهار ماه اخیر داشت. هر تن از این فلز اساسی با ۷/۱درصد کاهش به مرز ۶۹۰۰ دلار رسید. روز جمعه قیمت‌ها اندکی افزایش یافته است اما احتمال رشد قابل ملاحظه قیمت این ماده خام بسیار اندک است. در ادامه به دلایل کاهش شدید قیمت‌ها و دیدگاه کارشناسان در‌باره افق بازار فلز سرخ اشاره می‌کنیم. شدت یافتن تنش‌ها در اوکراین و تهدید شدن روسیه به افزایش تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا و نیز رشد ارزش دلار عوامل کاهش قیمت مس بودند. البته وضعیت نامطلوب اقتصاد منطقه یورو نیز در این زمینه موثر بوده است. اروپا پس از چین و آمریکا سومین مصرف‌کننده بزرگ مس است.

رئیس‌جمهور اوکراین در دو روز گذشته خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی آنچه او حمله نظامی روسیه به خاک کشورش خواند، شد. تهدید آلمان و فرانسه به افزایش تحریم‌ها علیه روسیه به تیره شدن افق وضعیت اقتصادی این کشور منجر شده و احتمال رکود اقتصادی را مطرح کرده است. در این حالت از تقاضا برای مس کاسته خواهد شد. روسیه نیز ممکن است در اقدامی تلافی‌جویانه اتحادیه اروپا را تحریم کند.

خبرهایی که در هفته‌های اخیر از وضعیت اقتصادی آمریکا منتشر شده عموما مثبت بوده و این امر به افزایش احتمال بالا رفتن نرخ‌های بهره و رشد ارزش دلار منجر شده است. اما در منطقه یورو اوضاع اقتصادی اصلا مطلوب نیست و سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا مشخص شود آیا شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا در نشست هفته آینده خود اقدامات حمایتی جدید انجام خواهد داد یا نه. از طرف دیگر در چین شرایط نه خوب است و نه بد. در بخش‌های خدمات و تولید کارخانه‌ای از سرعت رشد فعالیت‌ها کاسته شده است و به نظر نمی‌رسد دولت بخواهد سیاست‌های انبساطی فراگیر اتخاذ کند.

دومینیک شیندر، تحلیلگر بانک یو‌بی‌اس معتقد است ماه آینده قیمت مس به ۷۴۰۰ دلار تا ۷۵۰۰ دلار افزایش خواهد یافت زیرا تقاضا به بالاتر از ذخیره خواهد رسید. یک عامل دیگر رشد قیمت مس در هفته‌های آینده کاهش مداوم ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس لندن است. اما به باور شیندر در سال ۲۰۱۵ با افزایش عرضه مس و شکل‌گیری ۲۰۰ هزار تن تا ۴۰۰ هزار تن مازاد عرضه نسبت به تقاضا قیمت‌ها روند نزولی طی خواهند کرد، طوری که متوسط قیمت هر تن مس در

۱۲ ماه آینده ۶۵۰۰ دلار خواهد بود. هفته پیش هنگامی که ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست روسای بانک‌های مرکزی بزرگ در آمریکا اعلام کرد هر اقدامی برای رونق بخشیدن به اقتصاد منطقه یورو و جلوگیری از کاهش نرخ تورم انجام خواهد داد، قیمت مس رشد کرد اما عواملی که سبب کاهش قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر شده‌اند اجازه نمی‌دهند سرمایه‌گذاران شاهد رشد قابل ملاحظه قیمت فلز سرخ باشند.