معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: با راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرای ایمیدرو، ۱۹ هزار و ۴۰۰ شغل جدید تا پایان دولت یازدهم ایجاد می‌شود. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، دکتر مهدی کرباسیان در گردهمایی مدیران ایمیدرو با تشریح فعالیت‌های یک سال گذشته این سازمان گفت: فعال کردن حوزه اکتشاف، به روز کردن راهبردهای سازمان و تعریف نقشه راه، بازنگری تمام طرح‌ها بر مبنای اطلاعات صحیح و واقعیت‌ها، به ثمر رساندن برخی طرح‌ها مانند طلای زرشوران و سیمان ونزوئلا از اهم فعالیت‌های یک سال گذشته است.

وی همچنین فعال شدن حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و مذاکره با شرکت‌های معتبر خارجی را برای مشارکت ۵۱ درصدی در اجرای طرح‌ها، از دیگر فعالیت‌های یک سال اخیر برشمرد و افزود: مذاکره با شرکت اسار هند و کویت استیل در بخش فولاد، همکاری با روسیه در بخش نفلین سینیت و عناصر نادر خاکی و تفاهم با قزاقستان در سه حوزه کاری بخش معدن از جمله عملکرد یک سال اخیر است.

کرباسیان از گشایش اعتبار طرح آلومینیوم جنوب تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: همچنین قرار است با مشارکت بانک‌ها و بخش خصوصی کشور، کارخانه فولاد چابهار به ظرفیت ۵ میلیون تن تاسیس شود.

وی افزود: همچنین ۷ طرح فولاد استانی که مدت‌ها متوقف مانده بود،‌ اکنون با مشارکت ۶۵ درصدی بخش خصوصی و ۳۵ درصدی ایمیدرو وارد مرحله اجرایی شده و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، واحد احیای برخی از این طرح‌ها در سه ماه نخست سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: برخی از شرکت‌های مهم تابعه ایمیدرو که قبلا در فهرست واگذاری‌ها قرار داشتند، در یک سال گذشته و با تلاش دولت یازدهم از فهرست واگذاری‌ها خارج شدند تا بتوانند به‌عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو ادامه فعالیت کنند.

کرباسیان درباره جلوگیری از خام‌فروشی نیز اظهار کرد: برای‌ جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی باید در صنایع پایین‌دستی سرمایه‌گذاری شود.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی را بخش معدن دانست و افزود: بخش معدن می‌تواند بازوی اقتصاد مقاومتی باشد زیرا صنایع پایین‌دستی آن اشتغال‌زا است و می‌تواند در شرایط فعلی کشور به رفع مشکل بیکاری کمک کند.

وی تصریح کرد: هر یک دلار سرمایه‌گذاری در بخش معدن، ارزش افزوده بالایی دارد و می‌تواند اشتغال زیادی برای کشور به ویژه برای جوانان بومی در مناطق معدنی ایجاد کند.

کرباسیان یادآور شد: با وجود اینکه در یک سال گذشته حوزه معدن در کشور برجسته شده و تمام مقام‌های عالی‌رتبه کشوری به تاثیرگذاری بخش معدن در اقتصاد و توسعه کشور اذعان دارند، ایمیدرو برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند بودجه کافی است تا بتواند به اهداف توسعه‌ای به خوبی دست یابد.

وی با بیان اینکه ایمیدرو بازوی دولت در حوزه معدن و صنایع معدنی است، گفت: ما ظرفیت‌های زیادی در بخش معدن داریم و می‌توانیم در خروج از رکود اقتصادی موثر باشیم.