گروه بنگاه‌ها: برای اولین بار در کشور و با تلاش کارشناسان فولاد مبارکه و شرکت‌های سازنده داخلی فن‌های فرآیند واحد گندله‌سازی بومی‌سازی شد تا به این وسیله علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی برای فولاد مبارکه چندین فرصت شغلی ایجاد شده و همچنین از خروج مبالغ قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری شود و تمامی کارخانه‌های گندله‌سازی کشور از واردات این تجهیز بی‌نیاز شوند. احمد ذوالفقار بیک، رئیس خرید قطعات یدکی ساخت داخل فولاد مبارکه با تاکید بر این مطلب تصریح کرد: تا پیش از این فن‌های عظیم الجثه، از اروپا خریداری می‌شدند که در آخرین تقاضای خرید شرکت سازنده حاضر به فروش آن به فولاد مبارکه نشد. بنابراین، تصمیم بر آن شد که با استفاده از توانمندی داخلی این تجهیز حساس در داخل کشور بومی‌سازی شود که در نهایت پس از ۲ سال، اولین فن پروسس با همت وتلاش همگانی ساخته شد و با موفقیت تمامی مراحل تست را طی کرده و در مدار تولید قرار گرفت. از این رومقررشد دو فن دیگر نیز تا پایان نیمه اول امسال ساخته و آماده بهره‌برداری شود.

از سوی دیگر خشایار پاسیار، سرپرست تعمیرات مکانیک کوره‌ها و دیسک‌های واحد گندله‌سازی نیز درخصوص عملکرد این فن بزرگ در فرآیند تولید افزود: مواد اولیه تولید مذاب در کوره‌های قوس الکتریکی واحد فولاد‌سازی شرکت فولاد مبارکه، آهن اسفنجی و قراضه است. برای تولید آهن اسفنجی در واحد احیای مستقیم گندله اکسیدی با عیار آهن، استحکام و دانه‌بندی مناسب نیاز است. وظیفه واحد گندله‌سازی دریافت کنسانتره سنگ‌آهن نرمه (با دانه‌بندی ۸۰ درصد کمتر از ۴۵ میکرون) و زبره (با دانه‌بندی ۹۵ درصد زیر یک میلی‌متر) و تبدیل آن به گندله با دانه‌بندی ۱۶-۹ میلی‌متر در دیسک‌ها و سخت‌سازی آن در کوره پخت این واحد است. سرپرست تعمیرات مکانیک کوره‌ها و دیسک‌های واحد گندله‌سازی خاطرنشان کرد: پروانه‌های عظیم فن‌های فرآیند واحد گندله‌سازی که جزو سنگین‌ترین پروانه‌های موجود در فن‌های کارخانه‌های صنعتی خاورمیانه هستند ساخت شرکت‌های فرانسوی بوده که صاحب دانش فنی طراحی و ساخت این‌گونه تجهیزات هستند.

وی با اشاره به این مطلب که برای اولین بار فرآیند طراحی و ساخت این‌گونه پروانه‌ها در داخل کشور با توان کارشناسان مجرب شرکت فولاد مبارکه و توان ساخت موجود در شرکت منگان انجام شده است، یادآور شد: تهیه مدارک فنی طراحی و ساخت این تجهیز توسط قسمت‌های بومی‌سازی و مهندسی معکوس و با همکاری نزدیک کارشناسان واحد گندله‌سازی، بخش اسکلت فلزی و دفتر فنی تعمیرگاه مرکزی و بخش ماشین‌های دوار بازرسی فنی انجام شده است.

خشایار پاسیار در ادامه از انجام موفقیت‌آمیز کنترل و تست‌های در حین ساخت تجهیز و مناسب بودن مشخصات پروانه ساخته شده برای نصب و بهره‌برداری در واحد گندله‌سازی خبر داد.

تدوین و تحقق برنامه‌های چشم انداز و ایجاد تحول سازمانی

بهرام سبحانی مدیر‌عامل فولاد مبارکه نیز در اولین جلسه کمیته عالی تحول شرکت فولاد مبارکه در سال جاری با موضوع «برنامه راهبردی فرآیند نیروی انسانی و سازماندهی» به رویکرد تعاملی و میزگردی در هر جلسه و تمرکز روی یک موضوع خاص، نظیر تدوین برنامه‌های تحقق چشم‌انداز شرکت، مهندسی خرید، حذف ضایعات و... که می‌تواند باعث ایجاد تحول در شرکت باشد، تاکید کرد. وی تصریح کرد: فقط با تدوین صحیح برنامه‌های این کمیته و اجرایی کردن راهکارهای عملیاتی و استخراج و مسوولیت‌پذیری در این بخش است که می‌توان تحقق چشم‌انداز شرکت را مشاهده کرد.