گروه بنگاه‌ها: کلاف جمع کن واحد نوردگرم شرکت فولاد مبارکه اصفهان در داخل کشور ساخته و در خط تولید این مجتمع قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی فولاد مبارکه، رئیس خرید و ساخت این مجتمع تولیدی افزود: کلاف جمع کن واحد نورد گرم، در طول ۲ سال همراه با جلسات کارشناسی متعدد در فولاد‌مبارکه و شرکت سازنده طرف قرار داد ساخته و پس از تحویل به فولادمبارکه در خط تولید قرار گرفت.

احمد ذوالفقاربیک تصریح کرد: برای ساخت این تجهیزات بسیار حساس ۱۰ بارمدارک فنی اصلاح شده و ۶۰ مکاتبه فنی رد و بدل و حداقل ۲۰ جلسه فنی بازرگانی برگزار شد.

رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات نورد گرم فولاد مبارکه نیز در‌باره کارکرد کلاف جمع‌کن گفت:این دستگاه یکی از تجهیزات راهبردی خط نورد گرم است که تختال‌های نورد شده در ناحیه نورد گرم را با ضخامت‌های ۵/ ۱ تا ۱۶ میلیمتر و عرض ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیمتر به کلاف تبدیل می‌کند.

بهمن میرزاخانی افزود: شرایط عملکرد ویژه برای این تجهیز شامل کار در دمای ۵۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد و با دور ۴۰۰ تا ۶۰۰ دور بر دقیقه است، ضمن اینکه کلاف پیچی با سرعت ۱۷ متر برثانیه در عرض‌های پایین ورق، کارکرد این سامانه را به یکی از حساس‌ترین نقاط خط تولید نورد گرم تبدیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع مشکلات متعددی را برای کلاف جمع کن قبلی ایجاد می‌کرد و باعث توقف‌های بسیاری برای دمونتاژ، تعمیرات و تحمیل هزینه‌های بالا به فولاد مبارکه می‌شد.

وی افزود: با بومی‌سازی این تجهیز و نصب آن در خط تولید، تاکنون پس از گذشت یک ماه، بیش از ۱۶۰ هزار تن کلاف خروجی از آن به دست آمده و بدون هیچ مشکلی درحال بهره‌برداری است.


ساخت سامانه اندازه‌گیری ارتعاشات تجهیزات دوار در فولاد مبارکه

سامانه اندازه‌گیری حفاظتی پیوسته ارتعاشات تجهیزات دوار نیز در فولاد مبارکه اصفهان ساخته شد و این شرکت از واردات این نوع سامانه‌ها به‌صورت کامل بی‌نیاز شد.

این سامانه با نصب روی تجهیزات دوار حساس خطوط تولید علاوه بر پایش پیوسته وضعیت تجهیز و نمایش آن در اتاق کنترل، از توقف‌های ناگهانی و ایجاد خرابی‌های خط تولید جلوگیری می‌کند.

رئیس بازرسی فنی ماشین‌های دوار و تجهیزات عمومی مجتمع فولاد مبارکه گفت: در این سامانه با قراردادن حسگرهای ارتعاشی در محل‌های حساس، مناسب و اندازه‌گیری و ارسال مقادیر مربوط به این حسگرها، می‌توان وضعیت تجهیز را به‌طور پیوسته مشاهده کرد و در صورت بروز اشکال با اعمال هشدار یا توقف از آسیب احتمالی بیشتر تجهیزات جلوگیری کرد.

محسن کفیل افزود: طراحی و ساخت این سامانه مستلزم دسترسی به فناوری مربوطه در سه حوزه مکانیک، الکترونیک و نرم افزار است که لازمه آن داشتن دانش فنی بالا در مباحث تخصصی متعدد است.

وی گفت: در ابتدا تحقیقاتی در مورد نمونه‌های مشابه خارجی انجام طراحی و ساخت این سامانه در سال 90 تعریف شد، سپس با الگو‌گیری از آنها مراحل طراحی اولیه نرم‌افزار و سخت افزار آماده و شبیه‌سازی و رفع عیوب اولیه انجام شد.

وی افزود: پس ازانجام تست‌های اولیه، این سامانه روی خط تولید مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

روابط عمومی فولاد مبارکه صرفه جویی حاصل از ساخت سامانه اندازه‌گیری-حفاظتی پیوسته ارتعاشات تجهیزات دوار در فولاد مبارکه را 120 میلیارد ریال در مدت سه سال اعلام کرده است که با احتساب جلوگیری از توقفات ناگهانی در خطوط تولید رقم صرفه‌جویی افزایش می‌یابد.