فروش اعتباری محصولات پتروشیمی از سوی مجتمع‌ها می‌تواند گامی مثبت در جهت بازاری رقابت‌پذیر باشد. رضا حیدری، کارشناس و فعال بازار پتروشیمی با بیان این مطلب به«پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: رکود در بازار پتروشیمی در روزهای اخیر تشدید شده و بازار محصولات پتروشیمی کشش قیمت‌های اعلامی از سوی شرکت‌ها را ندارند. از این رو به نظر می‌رسد شرایط رکود فعلی بهترین زمان برای فروش اعتباری و همچنین تعدیل قیمت‌ها از سوی مجتمع‌های پتروشیمی متناسب با کشش بازار باشد.

وی خاطر‌نشان کرد: اقدام برخی از مجتمع‌های پتروشیمی درخصوص کاهش نرخ محصولات خود در بورس کالای ایران بسیار مثبت است و توانسته بر حجم خرید کالاها تاثیر گذار باشد. البته بازار پتروشیمی همواره در ماه رمضان با کاهش فعالیت‌ها و رکود مواجه می‌شود که امسال شاهد افزایش میزان رکود در این بازار به واسطه روند نزولی قیمت‌ها هستیم.

این کارشناس بازار پتروشیمی در ادامه با اشاره به اینکه احتمال دارد افت قیمت‌ها در فهرست جدید اعلامی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم دیده شود، تاکید کرد: افت قیمت‌ها در بازار جهانی و همچنین احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار داخل به همراه افزایش عرضه‌ها، بیشتر مصرف‌کنندگان را مجاب کرده تا به میزان نیاز روزانه خود اقدام به خرید محصولات پتروشیمی کنند.

از سوی دیگر قیمت دلار نیز با کاهش در روزهای اخیر روبه‌رو بوده و به نظر می‌رسد ارز به سمت تک نرخی شدن گام برداشته، به همین دلیل بیشتر خریداران محصولات پتروشیمی ترجیح می‌دهند تابه ثبات رسیدن قیمت دلار نیز از خریدهای بی‌مورد خودداری کنند.

با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد نظارت و کنترل بیشتر بر بازار محصولات پتروشیمی درشرایط فعلی ضروری به نظر می‌رسد؛ چرا که برخی افراد سعی دارند با ایجاد تنش قیمتی در بازار داخل، فروش محصولات در بازار قانونمند بورس کالای ایران که مصوبه دولت و مجلس است را با مشکل روبه رو کنند. این در حالی است که اکثر مصرف‌کنندگان واقعی با توجه به رفتار برخی پتروشیمی‌ها در بازار بدون نظارت آزاد، ترجیح می‌دهند به‌صورت قانونی از بورس کالا خرید کنند.