گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران پس از دو روز افت و کاهش قیمت‌ها دیروز شاهد تعادل نسبی در معاملات خود بود.در بازار دیروز معامله‌گران شاهد بازگشت تعادل به گروه خودرویی بودند (البته به جز دو نماد سایپا و زامیاد که افزایش سرمایه داشته‌اند) این مساله باعث شد در بازار تعادل نسبی بر‌قرار شود. در همین حال فروشندگان چند روز اخیر نمادهای خودرویی با انتقال دارایی خود به بخش‌های دیگری از بازار زمینه رشد دیگر نمادهای بازار را فراهم کردند تا بازار شاهد وضعیت بهتری باشد و نمایندگان گروه‌های دیگر سهام نیز در صدر بازار حضور داشته باشند.

به هر ترتیب تحت تاثیر این شرایط شاخص کل در پایان معاملات با رشد اندک ۱۹ واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۸۰هزار و ۸۷۲ واحدی ایستاد.در بازار دیروز در تحولات مهم دیگر نگاه معامله‌گران به مصوبات یکشنبه شب هیات دولت بود. جایی که تصمیمات دولت در مورد تجدید ارزیابی شرکت‌ها به تشکیل صف خرید در نمادی مانند ذوب منجر شد. یکشنبه شب هیات دولت در جلسه‌ای به ریاست رئیس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی مربوط به نحوه تجدید ارزیابی، فروش و استهلاک دارایی‌های تجدید ارزیابی شده را مورد بررسی قرار داد. براساس این آیین‌نامه، افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی با رعایت استانداردهای حسابداری، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نمی‌شود.این آیین‌نامه با اهدافی از جمله ایجاد تسهیل در تجدید ارزیابی شرکت‌های دولتی، شفافیت هر چه بیشتر صورت‌های مالی، پیشگیری از تجدید ارزیابی گزینشی اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات خاص و نیز جلوگیری از وارد شدن ضربات سنگین به بخش تولید مصوب شد.در بازار دیروزدر گروه خودرویی، نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با شفاف‌سازی در مورد فروش دو شرکت زیر‌مجموعه خود بازگشایی شد و در نهایت رشد قیمت ۵درصدی را ثبت کرد.مدیرعامل این شرکت در نامه شفاف‌سازی ارائه شده به سازمان بورس بر فروش دارایی‌های این شرکت تاکید کرد.در بازار دیروز در گروه سیمانی نیز شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها با صف خرید همراه شدند. در این گروه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از افزایش قیمت ۱۵ تا ۱۷ درصدی قیمت سیمان از نیمه تیرماه خبر داد.

عبدالرضا شیخان با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید و مشکلات نقدینگی واحد‌های تولیدی سیمان با توجه به تخفیف‌های اعمال شده در سال گذشته گفت: به منظور حمایت از واحد‌های تولیدی در سال ۹۵ افزایش قیمت حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد برای سیمان اعمال می‌شود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه برنامه‌ریزی صنعت سیمان برای سال ۱۳۹۵ از بهمن‌ماه سال گذشته انجام شد، گفت: طرح متعادل‌سازی عرضه و تقاضا در این صنعت از سال گذشته اجرا شد و در بهمن ماه و اسفندماه پیشرفت خوبی داشت.شیخان افزود: از سوی دیگر تخفیف‌ها را نیز کاهش دادیم و سیمان شرایط بهتری پیدا کرد و با توجه به اینکه استنباط ما این است که در سال جاری اتفاقی در حوزه مسکن و پروژه‌های عمرانی نمی‌افتد، این طرح تا سه ماه سوم امسال به قوت خود باقی است.شیخان همچنین با اشاره به برنامه توسعه صادرات سیمان در سال جاری ادامه داد: به شدت به دنبال این موضوع هستیم که بازار عراق را از دست ندهیم و جلساتی را نیز در انتهای سال گذشته با سازمان توسعه تجارت داشتیم و به دنبال این هستیم که بتوانیم تعرفه‌های واردات سیمان به عراق را به تعرفه‌های قبلی برگردانیم.

وی تصریح کرد: کارخانه‌های سیمان تلاش می‌کنند که در صورت امکان دو سال تنفس برای پرداخت بدهی‌های بانکی و مبالغ گاز و برق دریافت کنند که پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم بتوانیم این موضوعات را نیز پیگیری کنیم.در گروه تصفیه نفت دیروز صف فروش پالایشگاه بندرعباس جمع‌آوری شد. در این گروه دولت در مصوبه‌ای در اسفند‌ماه سال گذشته ۱۶درصد سهام پالایشگاه اصفهان را از لیست واگذاری به سهام عدالت خارج کرد.در گروه غذایی، شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۵ خاطر‌نشان کرد علت اصلی و عمده تعدیل با اهمیت اطلاعات حسابرسی‌نشده عملکرد سال مالی ۹۴ نسبت به اطلاعات حسابرسی‌شده منتشره مربوط به کاهش درآمد حاصله از تصفیه شکر خام مالکیتی بوده که براساس اعلام تخصیص شکر خام وارداتی سهمیه‌ای توسط مراجع ذی‌ربط پیش‌بینی شده بود این امر در مدت باقیمانده سال ۹۴ انجام پذیرد اما متاسفانه تحقق نیافت. ضمنا رسیدگی به اطلاعات مذکور توسط سازمان حسابرسی در روزهای پایانی سال انجام در نتیجه اطلاعات حسابرسی شده در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۴ اعلام و منتشر شد.

همچنین در اطلاعات حسابرسی نشده پیش‌بینی شده بود کل موجودی شکر سفید چغندری به‌فروش برسد اما مقدار هزار تن به سال بعد انتقال یافت، از این رو در اطلاعات حسابرسی شده مبلغ فروش شکر تولیدی از چغندر کاهش یافته است.درخصوص پیش‌بینی میزان خرید و تصفیه شکر خام مالکیتی در سال ۹۵ مزید استحضار اینکه با ایجاد تغییرات مدیریتی در تاریخ ۱۷ آذر ۹۴ رویکرد عملیاتی این شرکت جهت تصفیه شکر خام عمدتا به‌صورت مالکیتی بوده و مدیریت جدید با توجه به امکان نقدینگی لازم جهت خرید شکر خام وارداتی در نظر دارد در سال ۹۵ عمده فعالیت خود را به‌صورت خرید و تصفیه شکر خام وارداتی انجام دهد.

در گروه شرکت‌های واسطه‌گری دیروز توسعه صنعتی با صف خرید همراه شد.این شرکت براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده تاپیش از این،مالک ۲۸/ ۱۴درصد از سهام شرکت سرآواپارس (فعال در زمینه صنایع دانش‌بنیان) بوده که نسبت به واگذاری ۸۳/ ۷ درصد سهام شرکت مزبور به یک شرکت سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۶ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۹۱۷ یورو اقدام کرده است.وجه معامله مزبور در چهار قسط تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی دریافت خواهد شد. قسط اول معادل یک‌چهارم کل مبلغ،در تاریخ ۱۴ فروردین ماه سال جاری مقارن با پایان فصل اول میلادی به‌صورت ارزی در حساب بانکی شرکت وصول و از این جهت قطعیت معامله مذکور محرز شده است.

بهای تمام شده سهام واگذار شده معادل ۴۷ میلیارد ریال و درآمد واگذاری سرمایه‌گذاری فوق براساس نرخ ارز روز گذشته در بازار آزاد معادل ۲۰۵ میلیارد ریال و براساس نرخ ارز رسمی معادل ۱۷۳ میلیارد ریال بود که رقم آن با توجه به نرخ تسعیر ارز در زمان وصول اقساط آتی تعدیل خواهد شد. بدیهی است مبلغ دقیق سود واگذاری در صورت‌های مالی ادواری براساس نرخ واقعی تسعیر و گزارش خواهد شد.