گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود در ادامه روند روزهای اخیر شروع کم‌رمقی داشت. در بازار دیروز افت نمادهای بزرگی نظیر ملی مس، مخابرات، هلدینگ نفت وگاز پارسیان و غدیر موجب شد تا شاخص کل افت 99واحدی معادل 12/ 0 درصد را تجربه کند و در نهایت به رقم 80هزار و 655واحد برسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص بورس در برخورد با مرز روانی بیش از 81هزار واحد توان عبور نداشته و بازار در انتظار خبرها و مسائل کلان برای ایجاد پتانسیل عبور شاخص از این مرزهای روانی است. در همین حال هر چند بازارهای جهانی به ویژه بازار نفت شامگاه جمعه در آخرین معاملات کارنامه خوبی به نمایش گذاشتند و بهای نفت با جهشی بیش از 6درصد به 41دلار و 94 سنت برای هر بشکه نفت برنت رسید اما در معاملات دیروز گروه‌های وابسته از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی واکنش خاصی به آن نشان ندادند. در بازار دیروز در گروه خودرویی خبرهای منتشر‌شده در بازدید کانون کارگزاران از سایپا موجب تداوم صف خرید این نماد شد تا پس از سال‌ها سایپا در آستانه عبور از ارزش بازار ایران خودرو رقیب دیرینه خود قرار گیرد. ارزش بازار سایپا دیروز به 6هزار و 518میلیارد تومان رسید و فاصله خود را با ارزش بازار ایران خودرو کاهش داد. ارزش بازار ایران خودرو در بازار دیروز 6هزار و 886میلیارد تومان بود. در این گروه دیروز دیگر نمادهای زیر‌مجموعه سایپا از جمله زامیاد نیز معاملات خوبی را شاهد بودند. در گروه مزبور همچنین در پی واگذاری 6/ 72 درصد سهام سرمایه‌گذاری جامی توسط گروه بهمن و سرمایه‌گذاری بهمن، مالک جدید شرکت توضیح داد.

چهارشنبه گذشته دو شرکت گروه بهمن و سرمایه‌گذاری بهمن به همراه یک شرکت دیگر، بلوک ۶/ ۷۲ درصدی سرمایه‌گذاری جامی را در بازار پایه فرابورس عرضه کردند تا در صورت انجام معامله از ترکیب سهامداری این شرکت ۱۲ میلیارد تومانی خارج شوند. این بلوک شامل ۸۷ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۴۲۳ سهم «وجامی» بود که به همان قیمت پایه هر سهم ۱۲۹۷ ریال و به ارزش ۳/ ۱۱میلیارد تومان معامله شد. از کل سهام قابل عرضه بیش از ۶/ ۴۱ میلیون سهم متعلق به گروه بهمن، ۹/ ۴۲میلیون سهم مربوط به سرمایه‌گذاری بهمن و ۵/ ۲ میلیون سهم دیگر مربوط به شرکت داد‌و‌ستد آریا است. این بلوک را شرکت توسعه صنعتی که علاقه قابل ملاحظه‌ای برای خرید شرکت‌های سرمایه‌گذاری نشان داده، تملک کرده‌است. در گروه کانی غیر‌فلزی نیز دیروز شرکت شیشه همدان که اطلاعات مبهمی درباره افزایش سرمایه خود ارائه کرده بود، از دو رویداد مثبت خبر داد. براساس اعلام مدیرعامل شرکت به دلیل تقاضای مشتریان انجام تعمیرات اساسی کوره واحد ۲ مجددا به تعویق افتاده و شرکت درآمد ۱/ ۴ میلیارد تومانی ناشی از تسویه تسهیلات صندوق ذخیره ارزی حاصل کرده است.

در گروه غذایی دیروز دبیر انجمن صنفی قند و شکر با بیان اینکه کارخانه‌ها بابت مابه‌التفاوت قیمت شکر،۵۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند، از پیش‌بینی رکورد بی‌سابقه تولید شکر در سال جاری خبر داد. دانایی با اشاره به ادامه افزایش تولید شکر به خبرگزاری فارس گفت: امسال تولید شکر قطعا از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بیشتر می‌شود. این میزان تولید از زمان شکل‌گیری صنعت قند و شکر بی‌سابقه است. وی با بیان اینکه تا دو، سه سال پیش سالانه حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر برای مصرف سالانه مورد نیاز بود، اظهار کرد: سرانه مصرف شکر کاهش یافته و صنایع پایین‌دستی با افت مشکل تولید مواجه شده‌اند. این مقام مسوول با اشاره به اینکه در حال حاضر به کمتر از ۲ میلیون تن شکر در سال نیاز داریم، گفت: نیاز وارداتی شکر هم کم شده و این مقدار به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن در سال کاهش یافته که اگر مسوولان در زمینه تولید کمک کنند، قطعا همین مقدار را هم می‌توان در داخل تولید کرد. براساس برآوردهای انجام شده تا پایان سال گذشته ۳۲۰ میلیارد تومان از مطالبات چغندرکاران هنوز پرداخت نشده است. وی با اشاره به ضرر و زیان کارخانه‌های قند و شکر ناشی از ارزان‌فروشی شکر به دلیل عدم کشش بازار افزود: در حال حاضر برخی کارخانه‌ها شکر تولیدی خود را فروخته‌اند اما هنوز موفق به پرداخت مطالبات کشاورزان نشده‌اند.

در تحولات دیگر پیرامون این گروه دبیر انجمن صنایع لبنی در رابطه با صادرات محصولات لبنی به کشور روسیه توضیح داد: محموله ۱۱ تنی از پنیر سخت از طرف شرکت لبنیاتی کاله به روسیه ارسال شده و محموله دیگری نیز از همین محصول در اواخر فروردین‌ماه صادر خواهد شد، اما مهم‌ترین‌ موضوع در رابطه با صادرات محصولات لبنی به کشور روسیه، پایین بودن قیمت لبنیات در این کشور است، به‌طوری که قیمت فرآورده‌های لبنی در روسیه در حال حاضر حدود یک‌دوم فرآورده‌های لبنی در ایران است و این امر مانع بسیار بزرگی برای صادرات به روسیه در این صنعت است. باکری خاطر‌نشان کرد: در جلسه‌ای که تا آخر فروردین ماه سال جاری با صاحبان صنعت برگزار خواهد شد، علاوه بر موضوع افزایش نرخ محصولات لبنی، در رابطه با بحث صادرات و موانع پیش روی آن نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

در گروه بیمه‌ای مجوز افزایش سرمایه بیمه ملت که تاکنون دو مجمع فوق‌العاده را بدون مجوز دریافتی برگزار کرده صادر شد اما به جای ۸/ ۵۳ درصد درخواستی، سازمان بورس با ۱۰ درصد موافقت کرده است. در نماد مخابرات سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: پس از تکمیل هیات مدیره شرکت مخابرات در مجمع ۲۴ فروردین، فعالیت دو ساله هیات مدیره مخابرات در اردیبهشت به پایان می‌رسد. داود زارعیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: با اعلام تنفس در دو مجمع ۲۶ اسفند ۹۴ و ۱۱ فروردین ۹۵ شرکت مخابرات ایران، مجامع عمومی فوق‌العاده و عادی صاحبان سهام این شرکت ۲۴ فروردین برگزار می‌شود.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: طبق ماده ۱۰۴ قانون تجارت حداکثر دو هفته پس از اعلام تنفس، مجمع عمومی باید برگزار شود. وی اضافه کرد: مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت مخابرات ایران با دستور کار تکمیل اعضای هیات‌مدیره، انتخاب اعضای علی‌البدل، افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه ۲۴ فروردین ماه ۹۵ برگزار می‌شود. زارعیان ادامه داد: پس از این مدت فعالیت دو ساله هیات مدیره شرکت مخابرات ایران به پایان خواهد رسید و در ۱۹ اردیبهشت مجمع عمومی سالانه با دستور کار معرفی اعضای هیات مدیره جدید برگزار خواهد شد. سخنگوی شرکت مخابرات ایران افزود: صاحبان سهام می‌توانند اعضای فعلی را به‌عنوان اعضای هیات مدیره ابقا کنند یا افراد جدیدی را معرفی کنند. در همین حال مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ارتباطات سیار ایران، روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه برگزار می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری کم‌رمق و نه چندان مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۹۲میلیارد تومان و فرابورس به ۲۲۹میلیارد تومان بالغ شد.