گروه بورس، فاطمه اسماعیلی: آیفکس روز گذشته برای سومین روز متوالی منفی شد و با افت ۴/ ۴ واحدی (معادل ۵۴/ ۰ درصد) به رقم ۳/ ۸۰۸ واحد رسید. معاملات روز گذشته فرابورس در حالی به اتمام رسید که نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، ذوب‌آهن اصفهان، نفت پاسارگاد و شرکت اعتباری کوثر مرکزی در مجموع با تاثیر حدود ۷/ ۳ واحدی بیشترین نقش در نزولی شدن آیفکس را بر عهده داشتند. در مقابل نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران و شرکت آهن و فولاد ارفع مانع از افت بیشتر شاخص فرابورس شدند. معاملات روز گذشته فرابورس ایران با فرآیند کشف قیمت و عرضه اولیه «وهور» همراه شد. بر این اساس دیروز ۱۳۰ میلیون سهم شرکت مدیریت انرژی امید تابان‌هور برای معامله‌گران آنلاین تا سقف ۲ هزار و ۳۰۰ سهم به ازای هر نفر تخصیص یافت. پرونده چهارمین عرضه اولیه سال جاری فرابورس ایران در حالی بسته شد که به گفته مدیر عامل فرابورس ایران برای نخستین‌بار تعداد معامله‌گران آنلاین در عرضه اولیه سهم به ۶۰ هزار نفر افزایش یافت تا رکورد جدیدی در فرابورس ثبت شود. در معاملات روز چهارشنبه این بازار یک میلیارد و ۱۸۰میلیون ورقه بهادار در ۹۶ هزار و ۹۶۹ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۳۶۳ میلیارد تومان دست به دست شد. در این روز ۲۲ نماد مثبت، ۵۰ نماد منفی و یک نماد بدون تغییر باقی ماند. همچنین بیش از ۶۸ درصد از نمادهای فرابورسی روز گذشته را با کاهش قیمت پشت‌سر گذاشتند. عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را ذوب آهن اصفهان از آن خود کرد و پس از آن نماد سرمایه‌گذاری مسکن الوند در رتبه دوم جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفت.

عنوان بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس در روز چهارشنبه با معامله بیش از ۵۵۶ میلیون سهم به ارزش ۵۶ میلیارد تومان در اختیار نماد شرکت اعتباری ثامن قرار گرفت و بعد از آن نمادهای مدیریت انرژی امید تابان هور و توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان با بیشترین حجم معاملات همراه شدند. در بازار منفی دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نمادهای سبزپوش فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس، داروسازی سبحان انکولوژی، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و توکا رنگ فولاد سپاهان بود. در مقابل نمادهای نفت پاسارگاد، بیمه کوثر، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و کشتیرانی دریای خزر بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند.

تحولات اوراق تسهیلات مسکن و اسناد خزانه اسلامی

نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نشان از افزایش قیمت این اوراق در تمامی نمادهای این گروه داشت. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه ۸۴۰ تا ۸۵۲ هزار ریال دست‌به‌دست شدند و بیشترین افزایش قیمت نیز در نماد تسه ۹۳۰۸ به میزان ۳۲/ ۱ درصد رخ داد تا به این ترتیب ترکیب «نرخ سود واقعی» دریافت وام از این طریق ۴/ ۲۲ درصد شود. علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۱۷۲ هزار و ۸۱۶ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۴۰ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۶۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۶ تا ۹۴۶ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند.