دنیای اقتصاد: معاملات فرابورس ایران دیروز با دادوستد نزدیک به ۶۹۷ میلیون ورقه‌ بهادار دنبال شد. نماگر این بازار در پایان معاملات با افت ۳/ ۱ واحدی معادل ۱۶/ ۰ درصد مواجه شد و در نهایت در ارتفاع ۲/ ۸۲۱ واحدی قرار گرفت. معاملات نمادهای «مارون» و «شتران» بیشترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس را داشتند. در مقابل معاملات «هرمز» و «شپاس» از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند. معامله‌گران دادوستدهای دیروز فرابورس را با نقل‌وانتقال حدود ۶۹۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان پی گرفتند. این حجم دادوستد در ۲۳ هزار و ۵۶۸ دفعه صورت گرفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این دو متغیر هر چند نسبت به میانگین یک ماه اخیر با رشد مواجه بوده است، اما نسبت به معاملات روز یکشنبه افت محسوسی را تجربه کردند. دیروز معاملات خرد فرابورس ایران متشکل از بازارهای اول، دوم و پایه، ۴۳ میلیاردتومان بود که سهم حدود ۵۰ درصدی از ارزش کل معاملات این بازار را به خود اختصاص می‌داد. در این سه بازار نماد معاملاتی گسترش سرمایه‌گذاری ایران با خریدوفروش حدود ۱۴میلیون سهم بالاترین حجم و نماد معاملاتی مواد ویژه لیا بیشترین ارزش معاملات را تجربه کرد.ارزش معاملات «شلیا» حدود ۲/ ۳ میلیارد تومان بود. نمادهای «کرمان»، «شلیا» و «زگلدشت» با رشد قیمتی به ترتیب ۷/ ۷، ۹۹/ ۴ و ۹۷/ ۴ در صدر جدول نمادها با بیشترین افزایش قیمت قرار گرفتند.( نماد معاملاتی «کرمان» با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر ارائه اطلاعات واقعی سال مالی ۱۳۹۵ با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، دیروز بازگشایی و معامله شد). همچنین «اتکای» و «حریل» بیشترین افت قیمت در بازار دیروز را تجربه کردند.نمادهای «اپرداز»، «وهور» و «شتران» نیز دیروز جزو نمادهای پربیننده قرار گرفتند.

افت ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز حجم معاملات حدود ۴۰۸هزار ورقه به ارزش حدود ۳۸ میلیارد تومان بود. درواقع حدود ۳۸ درصد از ارزش معاملات فرابورس ایران روز دوشنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت.این امر در شرایطی رخ داد که در روزهای اخیر ارزش معاملات این بازار ارقامی بالاتر از ۵۰ درصد را به خود اختصاص داده بود.نماد «اخزا۷» بالاترین حجم و ارزش معاملات را در این بازار با دادوستد بیش از ۱۰۶ هزار ورقه به ارزش ۹ میلیارد تومان در اختیار گرفت.در مجموع ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی مراحل سوم تا هشتم به حدود ۲۲ میلیاردتومان رسید. ضمن آنکه حجم معاملات این اوراق نیز حدود ۲۵۰ هزار ورقه بود.اوراق اسناد خزانه اسلامی در نهایت بین ۸۵ تا ۹۸ هزار تومان داد‌و‌ستد شدند. کمترین قیمت این اوراق به «اخزا۸» تعلق داشت.همچنین «اخزا۸» و «اخزا۴» دو نماد قرمزپوش بازار دیروز بودند.

قرمزپوشی عمده «تسه»‌ها

اوراق امتیاز تسهیلات مسکن پس از تقویت نسبی در جریان معاملات روز یکشنبه، دیروز عمدتا با افت قیمت مواجه بودند.«تسه۹۳۰۴» با بیشترین رشد قیمتی و «تسه ۹۳۱۲ »با بیشترین افت قیمتی مواجه شد. اوراق مزبور در نهایت بین ۸۷ تا ۹۰ هزار تومان معامله شدند تا ترکیب سود واقعی دریافت وام از طریق این اوراق به ۵/ ۲۲درصد برسد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین دنیای اقتصاد گفته شد،اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در نماد معاملاتی تسه۹۳۰۱، جهت نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) در تاریخ ۱۵ مهرماه به اتمام می‌رسد. از این رو، نماد معاملاتی مزبور در پایان معاملات روز چهارشنبه هفته جاری متوقف می‌شود. در عین حال در صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان نیز با معامله ۶/ ۹ میلیون ورقه به ارزش ۱۳۵ میلیارد ریال در صدر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ایستاد. دیروز، نماد معاملاتی شرکت بهمن لیزینگ برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده در روز چهارشنبه هفتم مهرماه، متوقف شد.در سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت بیمه سامان، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰درصد، آماده انجام معامله شد.