دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: روند ریزشی شاخص فرابورس در جریان معاملات روز گذشته نیز ادامه یافت. به این ترتیب آیفکس دومین روز منفی در هفته جاری را با ثبت افت ۲/ ۱ واحدی (معادل ۱۵/ ۰ درصد) به پایان رساند و در نهایت در رقم ۶/ ۸۱۸ واحدی متوقف شد.در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته شاخص فرابورس تحت تاثیر مثبت نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز و بهمن دیزل، جهشی مثبت را تا محدوده کانال ۸۲۳واحد تجربه کرد اما این روند تداوم چندانی نداشت و در ادامه با فشاری که از ناحیه معاملات منفی دو شرکت پتروشیمی زاگرس و مارون به نماگر این بازار وارد شد، آیفکس به زیر محدوده ۸۲۰ واحدی سقوط کرد.

معاملات روز گذشته فرابورس با عرضه اولیه سهام شرکت تولید برق ماه‌تاب کهنوج به‌عنوان دهمین شرکت تازه وارد به فرابورس در سال جاری همراه بود. در فرآیند کشف قیمت، هر سهم مزبور ۹۳۰تومان قیمت‌گذاری شد.«بکهنوج» درحالی با سرمایه ۶۳۳ میلیارد ریال، سود هر سهم سال مالی جاری را یک هزار و ۵۲۸ ریال اعلام کرده که بنا به اظهارات مدیرعامل، برنامه افزایش سرمایه به میزان ۲۵۳ میلیارد ریال را در دست اجرا دارد. میزان افزایش سرمایه در حال حاضر در مراحل پایانی ثبت قرار داشته و طی روزهای آینده نهایی خواهد شد. به این ترتیب «بکهنوج» به‌عنوان چهارمین نماد فرابورسی در گروه «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» معاملات خود را آغاز خواهد کرد. پیش از این نمادهای معاملاتی شرکت‌های تولید برق عسلویه مپنا، تولید نیروی برق دماوند و مدیریت انرژی امید تابان هور وارد این گروه شده بودند.

جزئیات بازار روز دوشنبه

در جریان معاملات دیروز حدود ۱۷۸ میلیون ورقه بهادار در ۲۵هزار و ۲۵۳نوبت معاملاتی دادوستد شد. این رقم در مقایسه با معاملات روز یکشنبه با رشد همراه بود.بیشترین حجم معاملات دیروز به نماد معاملاتی شرکت توکاریل با جابه‌جا‌یی ۲۲میلیون سهم تعلق گرفت. نمادهای «چکاپا» و «ذوب» به ترتیب با مبادله ۵/ ۱۳ میلیون و ۱۳ میلیون سهم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.همچنین در این بازار، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نماد معاملاتی شرکت‌های پگاه گلستان، مواد ویژه لیا، گلدشت و صنعت روی زنگان بود و قیمت سهام این شرکت‌ها نوسانی در محدوده ۵درصد را تجربه کرد. این در حالی است که بیشترین کاهش قیمت به نمادهای پگاه فارس، بیمه میهن، قند چهارمحال و قند شیروان تعلق گرفت که هر کدام کاهش قیمت بیش از ۵/ ۴ درصدی را تجربه کردند.

چه خبر از دیگر نمادها؟

افزون بر این روز گذشته سهام ۱۵صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس دادوستد شد که در مجموع حجمی معادل ۴/ ۲ میلیون سهم و ارزشی برابر ۳میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. در میان ETFها صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد به‌طوری که حجم معاملات این صندوق به ۸/ ۱ میلیون ورقه بهادار رسید.بازار اسناد خزانه اسلامى نیز دیروز شاهد معامله ۴۱۲ هزار و ۲۸۶ ورقه در ۲۴۷ نوبت معاملاتى به ارزش ۳۶میلیارد تومان بود، بررسی روند قیمتی روز گذشته این اوراق از مراحل سوم تا هشتم نیز نشان از آن دارد که تمامی آنها به غیر از «اخزا۴» روندی مثبت داشته و به این ترتیب این اوراق در بازه قیمتى ۸۴۶ تا ۹۹۳ هزار تومان به معاملات روز دوشنبه خود پایان دادند.

رصد صنایع فعال فرابورس

بررسی صنایع فعال در فرابورس نیز حاکی از آن است که صنعت خودرویی فعال در فرابورس نیزهمگام با روند مثبت حاکم بر این گروه در بورس، روزی مثبت را سپری کردند؛ به‌طوری‌که با معامله دو نماد بهمن دیزل و روان فن‌آور که هر کدام به ترتیب نوسان مثبت ۶/ ۴ درصدی را تجربه کردند، این صنعت سبزپوش شد. همچنین مجموع معاملات این دو نماد ارزشی در حدود ۳۰۰میلیون تومان دربرداشت.

گروه رایانه نیز از دیگر صنایع سبزپوش دیروز بود که در آن تمامی نمادهای معامله شده نوسان مثبت را تجربه کردند که در این میان «مفاخر» با ثبت رشد قیمت ۱۶/ ۴ درصدی هر سهم، در صدر قرار گرفت. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار نماد یادشده با جابه‌جایی بیش از ۴میلیون سهم به ارزش ۷/ ۱میلیارد تومان قرار داشت. اما وضعیت گروه محصولات شیمیایی به مراتب متفاوت‌تر بود؛ به‌طوری‌که در این گروه تنها ۳ نماد «ساینا»، «شصفها» و «شکبیر» با روند قیمتی مثبت همراه شدند و بقیه نمادها نوسان منفی را تجربه کردند. در این میان نماد معاملاتی «شتوکا» با ثبت نوسان منفی ۲/ ۳ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را در میان ۶نماد منفی دیگر به خود اختصاص داد. همچنین این نماد با مبادله ۶/ ۱ میلیون سهم به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد این گروه شناخته شد. در گروه انبوه‌سازی نیز عمران و توسعه شاهد تنها نماد مثبت گروه شناخته شد و به این ترتیب ۱۱نماد ساختمانی در بازار دیروز فرابورس معامله شدند که همگی کاهش قیمت را تجربه کردند، بر این اساس نماد عمران و سازندگی قزوین با نوسان منفی بیش از ۹درصدی، منفی‌ترین سهم گروه شناخته شد.

نمادهای «ثعتما» و «ثنظام» نیز با نوسان منفی در محدوده ۵درصد در فهرست نمادهای منفی قرار گرفتند، در این گروه بیشترین حجم معاملات در اختیار«ثتران» با جابه‌جا‌یی ۷/ ۵ میلیون سهم به ارزش ۷میلیون تومان بود.در گروه دارویی نیز وضعیت تقریبا متعادل بود؛ به‌طوری‌که نیمی از نمادهای معامله شده در این گروه از جمله «پخش»، «کی بی سی» و «دبالک» با نوسان مثبت و نیمی دیگر از جمله «دحاوی»، «دسانکو» و «دتولید» با نوسان منفی به کار خود پایان دادند. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز با جابه‌جایی بیش از ۱۷۸هزار سهم پخش البرز به این نماد تعلق گرفت.