دنیای اقتصاد: فرابورس ایران آخرین روز معاملاتی هفته را با رشد آیفکس به پایان رساند. روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران در حالی با روندی مثبت به کار خود پایان داد که در ساعات ابتدایی تحت‌تاثیر ریزش برخی نمادها، با افت و خیز همراه بود. بر همین اساس شاخص این بازار در نهایت با رشد ۵/ ۱۰ واحدی (معادل۲۳/ ۱درصد) همراه شد. با قرار گرفتن نماگر این بازار در سطح ۷/ ۸۶۲ واحد، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به۸/ ۴درصد رسید. دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل‌و‌انتقال بیش از ۲۷۲ میلیون ورقه بهادار در ۲۱ هزار و ۵۸۲ نوبت معاملاتی در بازارهای پنج‌گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر یک هزار و ۵۶ میلیارد ریال بود.

مثبت و منفی‌کننده‌های فرابورس

بررسی نمادهای موثر در روند شاخص نشان می‌دهد که از هفت نماد ابتدایی اثرگذار، سه نماد «مارون»، «زاگرس» و «ارفع» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص گذاشتند. پتروشیمی مارون که در ۵ روز معاملاتی گذشته روند مثبتی داشته است روز گذشته و در ساعات ابتدایی با صف خرید سهامداران مواجه شد. همچنین پتروشیمی زاگرس دومین نماد موثر بر روند رشد شاخص بود که طی روزهای اخیر چندین بار با صف خرید سهامداران مواجه شده است. این شرکت که تولید‌کننده متانول است، آخرین تعدیل مثبت خود را بر اساس متانول با نرخ ۲۵۰ دلار تعیین کرده است. با این وجود آمارهای روز گذشته رشد قابل‌توجه متانول را نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که نرخ این کالا در CFR چین به بالاتر از ۳۰۰ دلار رسیده است که این موضوع می‌تواند مهم‌ترین مولفه خوش اقبالی این نماد طی روزهای اخیر باشد.

آهن و فولاد ارفع نیز از دیگر شرکت‌هایی بود که مورد توجه سهامداران قرار گرفت و با صف خرید به کار خود پایان داد. با توجه به اینکه قیمت جهانی فولاد با رشد‌های قابل توجهی همراه بوده است، به تبع آن صنعت فلزات اساسی با روندی مثبت مواجه شد. «ارفع» روز چهارشنبه شاهد حمایت سهامداران حقیقی در صف‌های خرید بود؛ به‌طوری‌که بیش از ۸۰ درصد سمت خرید به این بازیگران بازار اختصاص داشت. در مقابل نمادهای مثبت‌‌کننده شاخص آیفکس(هفت نماد ابتدایی)، نماد‌های «شراز»، «شپاس» و«وهور» قرار داشتند که در مجموع ۰۹/ ۱ درصد اثر منفی بر بازار گذاشتند.

بیشترین کاهش قیمت را نیز «ثتران» داشت، سرمایه‌گذاری مسکن تهران که اخیرا در گزارش فصلی منتهی به شهریور سال ۹۵، زیان خود را افزایش داده است با حضور ۱۰۰ درصدی بازیگران حقیقی در صف‌های فروش مواجه شد. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد فرابورس روز گذشته تحت‌تاثیر دو سیگنال مثبت فعالیت داشته است. موضوعی که بخشی از آن به روند قیمت‌های جهانی در ماه‌های اخیر برمی‌گردد و دیگری روند صعودی نرخ ارز در کشور و اثر آن بر صنایع صادرات محور است. با نگاهی به روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی متوجه می‌شویم که رشد قیمت‌های کالاهایی نظیر فولاد خودنمایی می‌کند. نرخ ارز در کشور نیز همچنان در کانال ۳۸۰۰ تومان است که نسبت به هفته‌های قبل رشد قابل‌توجهی داشته است.

رفتار اخزاها در روز گذشته

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس بیش از ۲۸۱ هزار ورقه به ارزش بیش از ۲۶۲ میلیارد ریال در ۴۸۶ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت نیز در آخرین روز هفته را «اخزا۹» با دادوستد ۲۱۳ هزار سهمی خود به ارزش تقریبی ۱۸۴ میلیارد ریالی تجربه کرد. دیروز همچنین شاهد معامله ۱۶۸ هزار و ۱۴۸ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۹۸ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۱۴۹ میلیارد ریال بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۵۰ تا ۹۵۰ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند.

روز مثبت «تسه»ها

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن تمام سررسیدها سبزپوش به کار خود پایان دادند. بر این اساس فرابورس شنبه شاهد معامله ۴۶ هزار و ۳۳۲ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود. بر این اساس دیروز «تسه»ها در بازه ۷۴۵ تا ۷۹۰ هزار ریال نوسان کردند. اوراق تسهیلات مسکن که در آبان میانگین ۷۸ هزار و ۵۴۶ تومان را ثبت کرد در آذر ماه با افت سنگین طی چند روز با رسیدن به کف ۷۲ هزار تومان، بار دیگر سطح دی‌ماه سال ۹۴ را لمس کرد. با این وجود به‌نظر می‌رسد این اوراق طی روزهای اخیر با شناسایی کف، روند صعودی در پیش گرفته است. بیشترین افزایش قیمت میان این اوراق با رشد ۵ درصدی به «تسه۹۵۰۲» رسید. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با کاهش نسبت به روزهای اخیر به ۸/ ۲۱ درصد رسید.

رفت و برگشت‌های دیروز فرابورس

دیروز فرابورس ایران شاهد گشایش نماد معاملاتی توسعه حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بود. همچنین روز گذشته نماد معاملاتی شرکت بیمه پاسارگاد برای برگزاری جلسه هیات‌مدیره متوقف شد. در عین حال روز گذشته ناظر فرابورس با انتشار بیانیه‌ای خبر از عرضه یکجای سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور داد. به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی کشور ۶۶ درصد از سهام شرکت‌های مزبور را به فروش می‌رسانند.