حمایت بزرگان از شاخص سهام

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو آرامی بود و در آن شاخص کل به میزان ۱۵واحد صعود کرد. در بازار دیروز بازگشت نرخ دلار به مدار صعودی طی معاملات، موجب شد تا نمادها صادر‌کننده شرایط بهتری را نسبت به روزهای قبل پیدا کنند. در این شرایط نماد شرکت‌هایی نظیر هلدینگ نفت و گاز تامین، نفت و گاز پارسیان، ملی مس و پتروشیمی خارک با رشد قیمتی خود زمینه رشد شاخص را فراهم آوردند. در همین حال مخابرات نیز که سرانجام شاهد حصول توافقی میان دولت و خریداران بلوک در مورد اقساط معوق بود نیز به رشد شاخص کمک کرد. در این شرایط شاخص با رشد ۱۵واحدی به ۷۸هزار و ۹۸۴واحد رسید.

در بازار دیروز در گروه غذایی نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان از بازار پایه به تابلوی بازار دوم فرابورس منتقل شد. در همین حال عصر روز دوشنبه مراسم معارفه شرکت تجهیزات نفت برای انجام عرضه اولیه صورت گرفت. معامله‌گران بازار سرمایه دیروز نیز شاهد آزمایش سامانه عرضه‌های اولیه با تمرین روی نماد پتروشیمی غدیر بودند که این امر می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی بازار برای انجام چند عرضه اولیه در روزهای آینده باشد. در گروه تصفیه نفت دیروز نماد پالایشگاه بندرعباس با تعادل نسبی به تابلو بازگشت. در اطلاعیه منتشر شده از سوی شرکت پیش از بازگشایی نماد «شبندر»، درباره مفروضات ۸گانه پالایشگاه بندرعباس برای تعدیل ۵۳ درصدی سود نکاتی به سهامداران اعلام شد.

براساس اعلام صورت گرفته در مورد «اظهارنظر حسابرس نسبت به پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰/ ۱۲/ ۹۵ براساس عملکرد واقعی ۶ ماهه»، به استحضار سهامداران محترم می‌رساند بر اساس بند شماره ۲ اظهارنظر حسابرس درخصوص اطلاعات مذکور، پیش‌بینی شرکت درخصوص نرخ نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی بر مبنای نرخ واقعی ۶ ماه اول سال، نرخ ۲ ماه مهر و آبان براساس نرخ‌های مندرج در نشریه پلتز و میانگین ۸ ماهه مزبور برای پیش‌بینی نرخ ۴ ماه پایان سال بوده است (جزئیات مفروضات در بند گزارش حسابرس درج شده است). بدیهی است تغییر هر کدام از این مفروضات می‌تواند تاثیرات با اهمیتی روی سود شرکت داشته باشد و تعیین نهایی نرخ‌ها بر مبنای اعلامیه‌های دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خواهد بود. تغییرات سود این شرکت و صنعت پالایشی در سال‌های گذشته بر مبنای نرخ‌های اعلامی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همواره مورد توجه قرار می‌گرفت. در پایان معاملات دیروز شبندر با افت یک درصدی به تابلو بازگشت.

در نماد مخابرات توسعه اعتماد مبین اکنون بخشی از یک قسط حدود ۵۰۰ میلیارد تومانی با تاریخ سررسید آبان را بدهکار است و تعهد کرده‌ تا ۶ روز دیگر آن را تسویه کند. پرداخت ۳ قسط ۱۴، ۱۵ و ۱۶ با فاصله زمانی ۶ ماهه از معامله فروش مخابرات باقی مانده تا این معامله تکمیل شود. در گروه تجهیزات با اعلام ترکیب هیات مدیره مپنا وضعیت این شرکت متوقف تا حدودی روشن شده است. به این ترتیب محمد عبداللهی (نایب رئیس هیات مدیره) از طرف سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب (صبا) و محمد علی وحدتی از شرکت مدیریت سرمایه کرامت، جانشین محمدرضا نوری و کیهان کاووسی چاهک شده‌اند و در کنار عباس علی‌آبادی (مدیرعامل و رئیس هیات مدیره)، رضا بختیاری کشکجانی و جعفر جولا قرار گرفته‌اند. انتظار می‌رود این شرکت به زودی شاهد بازگشایی نماد باشد.

در گروه فلزی ابراهیم جمیلی، مدیر گروه صنعتی و معدنی زرین در گفت‌وگو با ماین نیوز عنوان کرد: در حال حاضر تامین خاک و ماده اولیه موردنیاز صنعت سرب و روی کشور محدود به معدن انگوران است که پیش‌بینی ما این است که ذخیره این معدن نیز ظرف حداکثر ۱۰ سال آینده به اتمام خواهد رسید. در چنین شرایطی امید می‌رود معدن سرب و روی مهدی آباد هرچه زودتر راه‌اندازی شود تا شرایط برای ما مناسب شود. از سوی دیگر در حال حاضر به دلیل کمبود مواد اولیه هم اکنون تنها ۲۵ درصد از ظرفیت تولید صنعت سرب و روی کشور فعال است.مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین با اشاره به اینکه کارخانه کنسانتره‌سازی این گروه در جوار معدن سرب و روی مهدی‌آباد با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن در فاز نخست تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد، افزود: امید می‌رود کنسرسیومی که در مزایده معدن سرب و روی مهدی‌آباد برنده شدند، مواد اولیه موردنیاز را در اختیار ما قرار دهند.

در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های ایرانی تولید اتومبیل(سایپا) برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره، گروه دارویی البرز برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه و بین‌المللی محصولات پارس برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت شکر با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما کم رمق بود که در آن (ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۸۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۴۱میلیارد تومان بالغ شد.