دنیای اقتصاد: دیروز معامله‌گران فرابورس بالغ بر ۱۴۷‌میلیون ورقه بهادار را در ۲۴ هزار دفعه مبادلاتی دست به دست کردند که ارزش این دادوستدها بیش از ۶۰ میلیارد تومان بود. معاملات فرابورس ایران در آخرین روز کاری مرداد ماه ۹۶ با ادامه رشد شاخص کل و عبور این نماگر از کانال ۹۳۰ واحدی به پایان رسید. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۷ واحدی تا ارتفاع ۹۳۶ واحدی صعود کرد که عمده این رشد از جانب نمادهای «میدکو»، «هرمز»، «دماوند»، «ارفع»، «زاگرس» و «سرچشمه» صورت گرفت. در مقابل نماد «شراز» مانع از رشد بیشتر این نماگر شد.

در بازارهای اول و دوم فرابورس سهامداران اقدام به جابه‌جایی ۵/ ۹۳ میلیون سهم کردند که ارزش معاملات آن نزدیک به ۲۵‌میلیارد ریال بود. دو نماد از گروه فلزات اساسی با نام‌های «ذوب» و «ارفع» به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملات را در این دو بازار تجربه کردند. سهامداران ذوب‌آهن اصفهان تعداد ۳۴ میلیون سهم به ارزش ۸/ ۲ میلیارد تومان را معامله کردند و در نماد آهن و فولاد ارفع تعداد ۱۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴میلیارد تومان دست به دست شد. برای چندمین روز متوالی نماد «اوان» بیشترین افزایش قیمت را تا سقف ۵ درصد به ثبت رساند. پس از مبین وان کیش (اوان)نمادهای «سبزوا»، «ارفع»، «حخزر» و «هرمز» نیز به ترتیب بالاترین رشد قیمتی را تجربه کردند. در مقابل نمادهای «بهپاک»، «کتوکا»، «کیمیا»، «کمرجان» و «کی‌بی‌سی» بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند. دیروز در جریان بازار نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن تهران، مسکن شمال‌غرب، مسکن زاینده‌رود و شرکت توریستی ورفاهی آبادگران کیش متوقف شدند. نمادهای معاملاتی شرکت‌های تولید تجهیزات سنگین هپکو، گز سکه، ورزیران و مجتمع معادن مس تکنار به تابلوهای معاملاتی فرابورس بازگشتند. تابلوهای الف، ب و ج بازار پایه نیز در مجموع دیروز میزبان دادوستد ۵۲ میلیون سهم به ارزش ۸/ ۱۰ میلیارد تومان بودند.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز سه‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع بیشترین مشارکت بازیگران حقوقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از ۳/ ۷‌میلیون سهم «ارفع» به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی دارد. در آن سوی بازار نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقیقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۶۴۵ هزار سهم «چکاپا» به ارزش ۲۲۱ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد.نگاهی به تابلو بازار تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که این اوراق در بازه ۷۶۸ هزار تا ۸۰۰ هزار ریال مورد معامله قرار گرفتند، ارزش معاملات اوراق روز جاری به ۶ میلیارد تومان رسید.سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز در آخرین روز معاملاتی مرداد ماه معاملات این بازار را با دادوستد ۱۶۰ هزار ورقه به ارزش نزدیک به حدود ۱۶ میلیارد تومان خاتمه دادند.