طی روز گذشته رشد قیمت نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، ذوب آهن اصفهان، فولاد و آهن ارفع و فولاد هرمزگان جنوب، بیشترین تاثیر فزاینده را در محاسبه شاخص فرابورس داشتند. به عبارت دقیق‌تر، این چهار نماد در مجموع حدود هفت واحد آیفکس را ارتقا دادند. از سوی دیگر، معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان، پالایش نفت شیراز و تولید نیروی برق دماوند مانع از رشد بیشتر شاخص اصلی فرابورس شد. به لحاظ تغییرات قیمت نیز سهام شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، افرانت و ذوب‌آهن اصفهان به ترتیب با رشد ۸/ ۴، ۶/ ۴ و ۷/ ۳ درصد بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. شرکت آهن و فولاد ارفع گزارش عملکرد ماهانه خود برای اسفندماه را روز هشتم فروردین روانه سامانه اطلاع‌رسانی ناشران کرد. مطابق این گزارش، درآمد فروش «ارفع» نسبت به ماه‌های قبل رشد مناسبی داشته است. به نظر می‌رسد همین امر منجر به تحریک تقاضا و در نتیجه افزایش ارزش سهام این شرکت طی دو روز معاملاتی اخیر شده است. سهام شرکت ذوب‌آهن نیز پس از انتشار گزارش عملکرد اسفندماه از سوی این شرکت با افزایش تقاضا روبه‌رو شد و رشد ۷/ ۳ درصدی قیمتی را تجربه کرد. در مجموع سهام گروه فلزات اساسی فرابورس در ایام نوروزی با اقبال از سوی سهامداران روبه‌رو شد و ضمن جذب نقدینگی مناسب، از ابتدای سال رشد حدود ۳ درصدی شاخص را تجربه کرد. در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه‌سامان، صنعت روی زنگان و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی طی معاملات روز گذشته به ترتیب با افت ۷/ ۴، ۴ و ۸/ ۳ درصد بیشترین کاهش قیمت را در بین شرکت‌های سهامی به ثبت رساندند. در تحولات دیگر نیز نماد معاملاتی شرکت‌های ذوب آهن و پتروشمی زاگرس در کنار آهن و فولاد ارفع حدود نیمی از ارزش معاملات خرد بازار اول و دوم را به خود اختصاص دادند. در همین راستا، نماد تازه‌وارد «تبرک» در رتبه چهارم نمادها با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت.

خرید بیشتر حقوقی‌ها

در میان رویدادهای دیروز در بازار اول و دوم، شاهد تغییر خالص مالکیت سهام به نام سهامداران حقوقی بودیم. به عبارت دقیق‌تر، حدود ۱۱ میلیون سهم به ارزش ۷۱۳ میلیون تومان در پایان معاملات دیروز از سبد سهام اشخاص حقیقی به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. سهامداران حقوقی این دو بازار بیشترین خالص خرید را به ترتیب، در سهام شرکت‌های تبرک، ذوب‌آهن اصفهان و بیمه پاسارگاد به ثبت رساندند. در مقابل، بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقیقی در نماد شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، پتروشیمی زاگرس و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی به ثبت رسید.

فضای سبز صنایع

بررسی تحولات بازار در مقیاس صنایع نیز حاکی از استقبال سهامداران از سهام گروه فلزات اساسی، پتروشیمی و محصولات غذایی است. حدود ۷۵ درصد از نقدینگی دیروز در این صنعت فرابورسی به گردش درآمد. نوسان شاخص اغلب صنایع فرابورسی نیز طی معاملات دیروز مثبت ثبت شده است. به عبارت دقیق‌تر، شاخص ۱۵ گروه فرابورسی در پایان معاملات دیروز افزایش یافت. عنوان بیشترین رشد شاخص نیز به گروه‌های رایانه، استخراج زغال‌سنگ و فلزات اساسی تعلق گرفت که هر کدام به ترتیب، ۷/ ۵، ۱/ ۳ و ۲/ ۲ درصد افزایش نشان دادند. در مقابل، شاخص ۶ صنعت فرابورسی کاهش یافت. بیشترین افت شاخص طی معاملات دیروز نیز در صنایع اطلاعات‌و‌ارتباطات و بیمه رقم خورد.  در مجموع، حدود ۱۱۳ میلیون برگه بهادار از جمله سهم و اوراق خزانه به ارزش حدود ۸۰ میلیارد تومان بین فعالان فرابورس دست‌به‌‌دست شد. بیش از نیمی از جریان نقدینگی کل فرابورس به معاملات اوراق با درآمد ثابت تعلق داشت. همچنین ۱۶ درصد از آن طی معاملات دیروز در بازار اول و دوم به گردش درآمد و مابقی به سهام بازارهای پایه و سایر ابزار مالی اختصاص یافت.

چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز همچون سهام شاهد بازاری کم‌حجم بودیم. طی روز گذشته حدود ۴۳ میلیارد تومان اوراق با درآمد ثابت اعم از اوراق مشارکت و خزانه بین فعالان فرابورس دست‌به‌دست شد. بررسی جریان نقدینگی در این بازار طی یک ماه و نیم گذشته حاکی از افت محسوس ارزش معاملات آن است. این موضوع در معاملات اوراق خزانه که از عمق نسبتا بیشتری برخوردار است نیز منعکس شده است. فعالان فرابورس طی معاملات دیروز نزدیک ۲۵ میلیارد تومان اوراق خزانه را در ۵۴۷ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست کردند. البته این افت به دلیل وضعیت نامتقارن معاملات طی ماه اسفند و چند روز معاملاتی این سوی سال جدید، طبیعی به نظر می‌رسد؛ زیرا سرمایه‌گذاران به‌ویژه اشخاص حقوقی که مشارکت بیشتری در بازار بدهی دارند مطابق روال هر ساله حضور جدی در دادوستدها ندارند. به همین دلیل، تا بازگشت بازیگران عمده این بازار نمی‌توان نسبت به روند کنونی معاملات بازار بدهی نتیجه‌ای قطعی گرفت. (گزارش مفصل همین صفحه را درباره وضعیت بازار بدهی مطالعه بفرمایید.)

همان‌گونه که اشاره شد معاملات اوراق وام مسکن نیز همچون دیگر بازارها با حضور کمرنگ بازیگران دنبال می‌شود. روز گذشته بیش از ۳۳ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش تقریبی دو میلیارد تومان در بین فعالان فرابورس دست‌به‌دست شد. بررسی تحولات این بازار نشان می‌دهد که ارزش معاملات این اوراق در معاملات سال جدید نسبت به متوسط اسفندماه نصف شده است. همچنین قیمت این اوراق در معاملات روزهای ابتدایی سال با افت مواجه شد. این روند در روز گذشته نیز ادامه یافت و قیمت اغلب اوراق تسهیلات کاهش قابل‌توجهی را به نمایش گذاشت. این روند در حالی صورت می‌گیرد که داده‌های بانک مرکزی از رشد ۸/ ۱۱‌درصد تعداد معاملات مسکن در یک سال گذشته حکایت دارد.