در بازار دیروز معامله‌گران در ادامه حرکت صعودی سهام، شاهد حضور خریداران در بازار بودند. در این شرایط بازگشایی مثبت بازارهای جهانی و بازگشت بهای نفت به بالای مرز ۶۰دلار نیز به کمک بازار آمد. دیروز نفت برنت توانست بالای مرز ۶۳دلار نیز معامله شود. در همین راستا بهای انواع فلزات رنگی از جمله مس، روی و سرب نیز ترقی کرد. توافق ایالات متحده آمریکا و چین بر سر تعلیق جنگ تجاری برای سه ماه و امضای قرارداد جایگزین پیمان نفتا میان کانادا، آمریکا و مکزیک از جمله دلایل تقویت بازارهای جهانی به شمار می‌رود. در این شرایط دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۴/ ۱درصدی معادل ۳هزار و ۱۶۶واحد روبه‌رو‌ شد. در نهایت نماگر اصلی بازار در سطح ۱۶۶هزار و ۳۰۴واحدی متوقف شد.روز گذشته شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد یک درصدی روبه‌رو شد. دیروز با توجه به رشد بهای نفت نمادهای پلایشگاه‌های تهران، اصفهان و بندرعباس به همراه نمادهای سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پارسیان، فولاد مبارکه و ملی مس بیشترین سهم را در رشد شاخص کل ایفا کردند.

دیروز در بازار مهم‌ترین‌ خبر برای معامله‌گران تداوم بحث در مورد متغیرهای کلان لایحه بودجه سال آینده کل کشور و همچنین تکلیف نامشخص گروه خودرو بود؛ در حالی که بازار در انتظار صدور مجوز افزایش قیمت خودروسازان است، انتشار شایعات و تکذیب آنها دستمایه نوسان شدید در گروه خودرویی شده است.همچنین روز گذشته در گروه صنایع غذایی، مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با توجه به کافی بودن ذخایر استراتژیک روغن کشور، در یک ماه اخیر برای تامین نیاز تولید و بازار ۱۰۰ هزار تن روغن خام توسط این شرکت در اختیار صنعت روغن نباتی کشور قرار گرفت.

حجت براتعلی در گفت‌وگو با «ایرنا» ذخایر موجود روغن نباتی کشور را کافی دانست و افزود: توزیع این میزان روغن خام در بین صنایع سبب شد تا روغن خوراکی مورد نیاز مردم در سطح بازار، خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به میزان لازم وجود داشته باشد.در این گروه همچنین رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: طبق قانون و برنامه دولت برای خروج بانک‌ها از بنگاهداری، تا پایان امسال دو شرکت سیمرغ و کشت و صنعت کارون به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

روح‌اله خدارحمی با اظهار این مطلب که مراحل پذیرش اولیه آن در بازار سرمایه انجام شده و در مرحله تحویل شرکت از سهامی خاص به عام و تغییرات در اداره ثبت هستیم، گفت: به‌زودی نماد این شرکت در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد. همچنین آگهی واگذاری این شرکت هفته آینده منتشر و سهام آن در بورس عرضه می‌شود.در گروه لاستیک، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر از درخواست تولیدکنندگان لاستیک مبنی‌بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای سبک و سنگین خبر داد و اعلام کرد: این درخواست به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده و منتظر اعلام نتیجه نهایی در این زمینه هستیم.مصطفی تنها در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به افزایش قیمت تمام‌شده مواد اولیه برای تولیدکنندگان انواع لاستیک اعم از تایرهای سنگین و سبک، اظهار کرد: افزایش قیمت تمام شده به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید موجب شد درخواست افزایش قیمت ۳۰ درصدی محصولات تایری اعم از سبک و سنگین را همراه با مستندات لازم به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کنیم.

در گروه شوینده‌ها انتشار گزارش‌های مطلوب این گروه ادامه دارد. بر این اساس دیروز نیز شرکت گلتاش اقدام به تعدیل مناسب سود کرد. گلتاش سود هر سهم سال‌مالی آذر جاری را ۱۱۳۷ ریال پیش‌بینی کرده بود اما این متغیر مهم را با رشد ۳۴ درصدی به ۱۵۲۲ ریال افزایش داد. همچنین «شگل» در عملکرد ۹ ماهه هم قادر به پوشش ۴۶ درصد معادل ۷۰۵ ریال از این سود شد.«شگل» که مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر، سهامدار عمده ۷۸ درصدی آن محسوب می‌شود، دلایل این رویداد مثبت را ناشی از تغییرات نرخ فروش محصولات نهایی، تغییر نرخ ارز، مواد اولیه و ادوات بسته‌بندی اعلام کرد.

در گروه سیمانی، دبیر انجمن صنعت سیمان با اعلام افزایش صادرات سیمان در هفت ماه سال جاری، پیش‌بینی کرد این روند در ماه‌های آینده با سیر نزولی همراه باشد. عبدالرضا شیخان درباره وضعیت صادرات سیمان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در هفت ماه سال جاری، صادرات سیمان کلینکر به ۷ میلیون و ۶۴۳ هزار تومان رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.  شیخان ادامه داد: محدودیت‌های ارزی ناشی از تحریم‌ها و افزایش هزینه حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی موجب افت میزان صادرات در ماه آبان شده است، پیش‌بینی وضعیت صادرات در پنج ماه پایانی سال جاری روند کاهشی خواهد داشت مگر آنکه تصمیمات دیگری برای تحولات ارزی صورت بگیرد.

در گروه تصفیه نفت، دیروز تاپیکو اقدام به شفاف‌سازی در زمینه تصمیم برای واگذاری شرکت نفت و گاز آریا کرد. در این راستا محمود مخدمی مدیر‌عامل تاپیکو اعلام کرد: شرکت خدمات مدیریت صبا تامین در نظر دارد به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به واگذاری ۱۰۰ درصد سهام از طریق مزایده عمومی و با شرایط مندرج در آگهی منتشره در روزنامه اقدام کند. در صورت تحقق فروش، آثار مالی مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد.قیمت پایه مزایده ۳/ ۸میلیارد تومان بوده و خریدار موظف است کلیه مطالبات فروشنده که تا زمان انجام معامله در حساب‌های شرکت ثبت شده را به همراه مبلغ مذکور به فروشنده پرداخت کند.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۸۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۴۶میلیارد تومان رسید.