معاملات از دریچه صنایع فرابورسی

رصد بازارهای جهانی در روز سه‌شنبه هفته جاری حاکی از افزایش قیمت‌ها در بازار فلزات پایه و همچنین نفت خام بود. از این‌رو، آثار مثبت رشد قیمت‌های جهانی به صنایع مرتبط فرابورسی نیز تسری یافت و روز مثبتی را برای سهام فلزات و نفتی‌ها رقم زد. از مجموع صنایع بازار اول و دوم فرابورس هشت صنعت در محدوده مثبت پا گذاشتند و ۱۸ صنعت با افت شاخص به روز خود پایان دادند. در این میان، تولید محصولات کامپیوتری با تک‌نماد تازه‌وارد «مادیرا» بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد و فلزات اساسی به دلیل استقبال چشمگیر از سهام شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان در مرتبه دوم قرار گرفت. در مقابل بیشترین زیان روز به نام صنعت سیمان ثبت شد. ارزش معاملات خرد دو بازار ذکر شده نیز در نزدیکی سطح ۱۶۲ میلیارد تومان رقم خورد که نتیجه داد و ستد بیش از ۵۰۹ میلیون سهم بود. حدود نیمی از این نقدینگی، معادل ۷۷ میلیارد تومان، در معاملات دو صنعت فلزات و محصولات پتروشیمی به گردش درآمد. همچنین این دو صنعت روز گذشته، بیشترین حمایت حقیقی را جلب کردند که در نزدیکی مرز ۹ میلیارد تومانی برآورد شد.

«ترین»های فرابورسی

شاخص کل فرابورس، روز گذشته پس از نشیب و فرازی روزانه در نهایت رشد اندک تقریبا پنج واحدی را تجربه کرد. در این بین، دو نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان و فولاد هرمزگان جنوب در مجموع بیش از ۱۱ واحد به شاخص افزودند. در مقابل، پتروشیمی زاگرس و سنگ‌آهن گهرزمین مانع از رشد بیشتر آیفکس شده و در مجموع اثر کاهنده حدود شش واحدی را بر آن گذاشتند. از طرفی، بیشترین تقاضا به نماد معاملاتی «مادیرا» جلب شد و بیش از ۱۴ میلیارد تومان سهام را در صف خرید به انتظار گذاشت. در سویی دیگر، عرضه قدرتمندی در نمادهای بازار اول و دوم صورت نگرفت.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

دیروز، حدود یک میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش بیش از ۷۶ میلیارد تومان دست به دست شد. اخزا به نماد معاملاتی «اخزا۷۰۹» به‌عنوان پرمعامله‌ترین اوراق در معاملات مذکور معرفی شد و نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان را به گردش درآورد. نرخ سود موثر این اوراق نیز در پایان روز سطح ۹/ ۲۳ درصدی را به اختیار خود درآورد. همچنین پس از اتمام معاملات امروز، اسناد خزانه اسلامی به نماد «اخزا۶۰۵» به دلیل نزدیک شدن سررسید آن و پرداخت به موقع مبالغ اسمی اسناد، متوقف خواهد شد. همچنین در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۷۰‌هزار برگه بهادار به ارزش حدودی چهار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. تمام این اوراق طی معاملات روز سه‌شنبه با افزایش قیمت به روز خود خاتمه دادند.