از طراحان روسی، چینی و داخلی استفاده کنیم

۱۱ سال پیش، یعنی در سال ۱۳۸۸ حجم معاملات در یک سال، از معاملات یک روز در سال ۱۳۹۹ کمتر بوده است. بنابراین با توجه به افزایش اندازه بازار، طبیعی است که در یک مقطعی با این اختلال‌ها روبه‌رو شویم که این موضوع هم قابل حل است. بازار سرمایه در سال‌های اخیر با سیلی از سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده و متاسفانه هیچ‌ تصوری از اینکه ممکن است روزی حجم بازار چند برابر شود نبوده است. چه کسی تصورش را می‌کرد روزی برسد که حدود پنج میلیون نفر بخواهند برای یک سهم در بورس درخواست خرید بدهند؟ البته که این اتفاق به فال نیک گرفته می‌شود که جمعیت بالایی از کشور ارزش بازار سرمایه را شناخته‌اند. اتفاق دیگری هم که افتاده، این بوده است که برای نرم‌افزار معاملات، برنامه‌ریزی‌هایی شده بود اما به علت تحریم‌ها انجام آن به تاخیر افتاده است.

همچنین پیش‌بینی شده بود که برای ۲۰سال آینده نرم‌افزار جدیدی داشته باشیم، اما امروز این اتفاق نیفتاده است. به هر حال، خوشبختانه در حال حاضر طراحان نرم‌افزاری در کشور وجود دارند که حتی می‌توانند از روش مهندسی معکوس استفاده کنند و این برنامه را با سرعت خوبی طراحی کنند تا این مشکل هم حل شود. حتما که نباید شرکت‌های آمریکایی یا اروپایی این کار را برای ما انجام بدهند. می‌توانیم از طراحان روسی، چینی یا حتی داخلی استفاده کنیم تا این مشکل را حل کنند یا از طراحانی استفاده کنیم که زیر بار تحریم‌های آمریکا نرفته‌اند.

برای مثال در بحث مهندسی معکوس، سال ۱۳۸۲ که بورس فلزات افتتاح و کارهایش انجام شد، مهندسی معکوس در آنجا رخ داد و منتظر یک موسسه انگلیسی بودیم و این کار عملی نشد. به دلیل اینکه یک درصد از سهام آن را یک شرکت آمریکایی خرید و به همین علت دیگر مجاز نبودند با ایران همکاری کنند. برای همین خودمان از داخل این کار را انجام دادیم، چون سیستم آن زمان بورس اوراق بهادر را طراحان کانادایی انجام داده بودند و سیستم خوبی بود و همین سیستم را هم برای بورس فلزات با مهندسی معکوس انجام دادیم که حتی بورس کالا هم از آن استفاده کرد.

امروز هم قطعا این کار عملی است و نگرانی در این رابطه وجود ندارد.