آمار خرده‌فروشی که این هفته منتشر خواهد شد، نباید خیلی قوی یا خیلی ضعیف باشد تا رضایت سرمایه‌گذاران را جلب کند. اگر داده‌ها بسیار قوی‌‌‌‌‌‌‌تر از انتظار باشد، ممکن است باعث ترس از امکان افزایش مجدد تورم شده و نگرانی‌ها درمورد احتمال بالاماندن نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌‌‌‌‌‌‌تر را تقویت کند. از سوی دیگر، یک گزارش ضعیف می‌تواند به نگرانی‌ها در مورد احتمال افت فعالیت‌های اقتصادی دامن بزند، شرایطی که به‌رغم افزایش هزینه‌های استقراض توسط فدرال‌رزرو به بالاترین سطح در چند دهه‌گذشته، آمریکا تاکنون توانسته از وقوع آن جلوگیری کند. آرت هوگان، استراتژیست ارشد بازار، به خبر‌‌گزاری رویترز می‌گوید: «این گزارش برای ما بسیار مهم است، زیرا این بخش (خرده‌فروشی) تاکنون بیشترین تاب‌‌‌‌‌‌‌آوری را در اقتصاد آمریکا از خود نشان‌داده‌است.»

نظرسنجی رویترز حاکی از آن است که اقتصاددانان انتظار دارند خرده‌فروشی در سپتامبر نسبت به ماه قبل آن، ۰.۳‌درصد افزایش داشته‌باشد.  همزمان با انتشار گزارش‌های سه‌ماهه سوم شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران همچنین درحال رصد تحولات نوار غزه هستند. با تشدید نگرانی‌ها درباره وخیم‌‌‌‌‌‌‌تر‌شدن مناقشات میان اسرائیل و حماس، سرمایه‌گذاران روز جمعه به خرید دارایی‌های امن مانند اوراق خزانه و طلا روی‌آوردند.  نشانه‌‌‌‌‌‌‌هایی وجود دارد که می‌تواند حاکی از تضعیف قدرت مصرف‌کنندگان باشد. یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که باتوجه به انتظار خانوارها برای افزایش تورم در سال‌آینده، اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی به بهبود شرایط اقتصادی کاهش پیدا کرده‌است. سومین افت متوالی ماهانه اعتماد مصرف‌کننده که توسط دانشگاه میشیگان گزارش‌شده، تقریبا در تمام گروه‌های جمعیتی قابل‌مشاهده است. بانک‌های بزرگ آمریکایی روز جمعه هشدار دادند که با تحلیل رفتن پس‌انداز مصرف‌کنندگان، فعالیت‌های اقتصادی درحال کند‌شدن است.  والتر تاد، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری یک شرکت مدیریت دارایی، به اهمیت گزارش‌‌‌‌‌‌‌ خرده‌فروشی برای تحلیلگران اشاره کرده و می‌گوید: «سوالات زیادی درباره وضعیت مصرف‌کنندگان وجود دارد.» با شروع فصل گزارش‌های دوره‌‌‌‌‌‌‌ای شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران همچنین اظهارات مدیران بانک‌ها در مورد نرخ نکول وام‌‌‌‌‌‌‌ها و وضعیت بازپرداخت بدهی‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به ‌کارت‌های اعتباری را دنبال خواهند کرد. انتظار می‌رود که گزارش‌های فصلی چند بانک مهم آمریکا روز سه‌شنبه منتشر شوند.

تصویر شفاف‌‌‌‌‌‌‌تر

«گزارش‌های درآمدی سایر صنایع» نیز می‌تواند تصویر بهتری از رفتار مصرف‌کننده در اختیار تحلیلگران قرار دهد. گزارش‌های مالی شرکت‌های مهمی مانند شرکت تولید کالاهای مصرفی پروکتر‌اند گمبل، شرکت تولید خودروهای برقی تسلا، شرکت تولید و ارائه محتوای نتفلیکس و گروه هواپیمایی امریکن ایرلاینز، این هفته منتشر می‌شوند.  یک کارشناس بازار می‌گوید که او به‌دنبال رصد «اثر تجمعی» تورم بالا همزمان با نرخ بهره بالا بر رفتار مصرف‌کنندگان است. او همچنین به روند افزایشی بازپرداخت وام دانشجویان اشاره می‌کند و معتقد است که این امر می‌تواند «فشار فزاینده‌ای» به توان مالی دانشجویان وارد کند و هزینه‌های مصرفی آنها را کاهش دهد.  البته باید توجه کرد که داده‌های خرده‌فروشی قوی نیز می‌تواند نگرانی‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند، زیرا چنین شرایطی فدرال‌رزرو را مجبور خواهد که به‌منظور جلوگیری از رونق بیش از حد اقتصاد، سیاست تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌تری درمورد نرخ بهره اتخاذ کند. چنین رویکردی می‌تواند باعث تداوم روند صعودی بازده اوراق خزانه و استمرار فشار بر قیمت سهام از این مسیر شود. بازده اوراق‌بدهی معیار ۱۰‌ساله آمریکا پس رسیدن به اوج ۱۶‌ساله خود در اوایل ماه جاری، درحال‌حاضر در سطح ۴.۶۵‌درصدی قرار دارد. جک آبلین، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت دارایی کرست، می‌گوید؛ انتظار دارد تا بازده اوراق معیار خزانه از اوج خود عقب‌نشینی بیشتری کرده و به سطح حدود ۴.۵‌درصدی افت کند، شرایطی که «اشتهای ریسک» سرمایه‌گذاران را تقویت خواهد کرد.  او معتقد است که «اگر واقعا شاهد کاهش قدرت هزینه‌‌‌‌‌‌‌کرد مصرف‌کنندگان باشیم، این امر می‌تواند فشار را از روی نرخ‌‌‌‌‌‌‌ بهره و فدرال‌رزرو بردارد.»

این کارشناس بر این باور است که اگر این هفته «خبر بدی» از داده‌های خرده‌فروشی مخابره شود، این امر؛ در واقع «خبر خوبی» برای بازار سهام خواهد بود. بلومبرگ نیز در گزارش تحلیلی آخر هفته خود به خوش‌بینی برخی فعالان وال‌استریت به روند بازار اشاره می‌کند. این گروه معتقدند که به‌رغم تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، بازار در مقیاس هفتگی عملکرد قابل‌قبولی داشته‌است. آنها معتقدند که تداوم بازده بالای اوراق‌بدهی به تکمیل «ماموریت تهاجمی» فدرال‌رزرو کمک کرده‌است. برخی اظهارات مقامات بانک‌مرکزی این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند. به‌عنوان مثال، لوری لوگان، رئیس فدرال‌رزرو دالاس، گفته است که رشد اخیر در بازده اوراق بلندمدت، ممکن است به‌معنای عدم‌نیاز به افزایش بیشتر نرخ‌‌‌‌‌‌‌ بهره باشد.  به نظر می‌رسد قرارداد نانوشته‌‌‌‌‌‌‌ای بین رئیس فدرال‌رزرو، جرمی پاول و معامله‌گران بورسی در حال شکل‌گیری است: باقی‌ماندن بازدهی اوراق‌بدهی در سطوح بالا، باعث انقباض کافی شرایط مالی شده و نیازی به اقدام بیشتر توسط بانک‌مرکزی نیست.  برخی کارشناسان درستی این استدلال را زیر سوال می‌برند. آنها براین باورند که بازده حدود ۵‌درصدی اوراق خزانه، ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها را با تهدید جدی مواجه کرده و رقابت میان بازارهای مالی مختلف برای جذب سرمایه‌های ریسک‌پذیر را تشدید می‌کند.  یکی از این تحلیلگران می‌گوید: «بازده اوراق‌بدهی درحال رشد است و این امر این اوراق را نسبت به بازده سود سهام جذاب‌‌‌‌‌‌‌تر می‌کند.» در این شرایط درآمدهای آتی شرکت‌ها با نرخ بهره بالاتری تنزیل می‌شود که منجر به کاهش ارزش‌گذاری سهام آنها می‌شود.