4 copy

درهمین حال، شاخص نزدک100 نیز شاهد بیشترین افزایش خود از ماه مه بود و سهام شرکت مایکروسافت رکورد جدیدی ثبت کرد.  براساس گزارش تحلیلی از بلومبرگ، برخی کارشناسان معتقدند که بازار سهام «بازگشت معناداری» را به نمایش گذاشته است. آنها از شرایط «اشباع فروش» در بازار، گزارش‌های فصلی قوی شرکت‌ها و ثبات نسبی نرخ بازده اوراق‌بدهی به‌عنوان محرک‌های رشد اخیر سهام نام می‌برند.  از منظر برخی تحلیلگران، شکست سطح 4400‌واحدی، روند نزولی کنونی شاخص S&P 500  را معکوس کرده و شرایط بهتری را برای عبور از روند اصلاحی و ورود به کانال‌های بالاتر فراهم آورده است. جلسه معاملاتی آرام‌‌‌‌‌‌‌تر بازار اوراق خزانه نیز به رشد سهام در روز جمعه کمک کرد. درآخرین روز کاری هفته بازده اوراق 10‌ساله تغییر چندانی نداشت، درحالی که بازده این اوراق در جلسه معاملاتی قبل به‌‌‌‌‌‌‌علت عدم‌استقبال از اوراق‌بدهی بلندمدت و همچنین لحن تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌تر از انتظار رئیس فدرال‌رزرو درباره سیاست پولی، با رشد چشمگیری مواجه شده‌بود.داده‌‌‌‌‌‌‌های منتشرشده در روز جمعه نشان‌داد که نگرانی‌های اقتصادی، اعتماد مصرف‌کنندگان را تضعیف کرده و انتظارات تورمی بلندمدت به اوج خود در 12 ماه گذشته رسیده‌است.  به گفته اقتصاددان ارشد موسسه مالی LPL، گرچه فدرال‌رزرو به تعهد خود بر پایبندی به هدف تورم 2‌درصدی تاکید کرده‌، اما افزایش انتظارات تورمی بلندمدت حاکی از آن است که مصرف‌کنندگان نسبت به توانایی بانک‌مرکزی آمریکا به تحقق اهداف اعلامی خود، متقاعد نشده‌‌‌‌‌‌‌اند.

 کاهش رفتار هیجانی

یکی از ریسک‌هایی که در روزهای آینده بازار سهام آمریکا را تهدید می‌کند، احتمال تعطیلی دولت فدرال درصورت عدم‌توافق درمورد لایحه بودجه‌است. اما مارک هاکت، پژوهشگر ارشد سرمایه‌گذاری، می‌گوید سرمایه‌گذاران در هفته‌های اخیر، واکنش‌های هیجانی کمتری به اخبار نشان می‌دهند که این امر باعث کاهش چشمگیر نوسانات شده‌است، بنابراین انتظار می‌رود که واکنش به تعطیلی احتمالی دولت در هفته آینده نیز به همین صورت باشد.  او همچنین یادآوری می‌کند که به‌طور تاریخی، تعطیلی‌‌‌‌‌‌‌های دولت اغلب کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت بوده‌است و تاثیر محدودی بر اقتصاد و بازارها گذاشته‌اند. بررسی‌‌‌‌‌‌‌های «بنک آو آمریکا» نیز نشان می‌دهد که انتظارات کاهشی درمورد بازده اوراق‌بدهی باعث شده‌است که «طمع آخر سال» جایگزین احتیاطی شود که در سه ماه گذشته بر بازار سایه افکنده بود.  البته داده‌های شرکت EPFR Global حاکی از آن است که با‌‌‌‌‌‌‌وجود ورود 8.8‌میلیارد دلار به بازارهای جهانی سهام در هفته منتهی به نهم نوامبر، دارایی‌های نزدیک به نقد کماکان در صدر محبوب‌‌‌‌‌‌‌ترین طبقه دارایی‌ها قرار دارند، به‌طوری که در هفته گذشته، حدود 77.7‌میلیارد دلار سرمایه به صندوق‌های بازار پول به‌عنوان یکی از نقدشونده‌‌‌‌‌‌‌ترین دارایی‌ها، وارد شد.  سولیتا مارسلی، تحلیلگر شرکت مدیریت سرمایه UBS Global با توجه به رشد درآمد شرکت‌های برتر، روند شاخص‌های بازار سهام را صعودی ارزیابی می‌کند. او پیش‌بینی می‌کند که به‌‌‌‌‌‌‌ دلیل چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز مثبت سهام، اوراق‌بدهی و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین، سال‌2024 برای کسانی که پول خود را در سبدهای متعادلی از طبقات متنوع دارایی سرمایه‌گذاری کنند، سال‌خوبی خواهد بود.

 تداوم تلاطم

وال‌‌‌‌‌‌‌استریت ژورنال نیز در گزارش هفتگی بازار سهام خود به شوک منفی‌‌‌‌‌‌‌ که باعث چرخش ناگهانی بورس آمریکا در روز پنج‌شنبه شد، اشاره کرده‌است.  براساس این گزارش تحلیلی، بازگشت روز جمعه بازار پس از آن رخ‌داد که شاخص S&P 500 در روز کاری قبل، در ثبت طولانی‌‌‌‌‌‌‌ترین روند صعودی روزانه پیاپی خود ناکام مانده‌بود. پیش از روز پنج‌شنبه، شاخص S&P 500 در هشت جلسه متوالی و شاخص نزدک100 نیز در 9 روز معاملاتی متوالی در محدوده مثبت قرارگرفته بودند.  اظهارات رئیس فدرال‌رزرو، جروم پاول ترمز بازار سهام را در روز پنج‌شنبه کشید. به گفته او، بسیار زود است که بتوان پیروزی درمقابل فشارهای تورمی را اعلام کرد. این موضع احتمال افزایش‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر نرخ بهره را زنده نگه می‌‌‌‌‌‌‌دارد. آماندا آگاتی، مدیرارشد سرمایه‌گذاری گروه مدیریت دارایی PNG، معتقد است تا زمانی‌که تکلیف اقدام سیاستی بعدی فدرال‌رزرو روشن‌‌‌‌‌‌‌ نشود، شرایط متلاطم در بازارها تداوم خواهد یافت. پس از تصمیم اخیر مقامات فدرال‌رزرو مبنی‌بر عدم‌تغییر نرخ بهره، معامله‌گران احتمال آغاز کاهش نرخ بهره در اوایل سال‌آینده را بیشتر می‌دادند و این امر در قیمت سهام منعکس شده‌است. خبر‌‌گزاری رویترز نیز با استفاده از داده‌های شرکت اطلاعات مالی LSEG، به بررسی وضعیت مطلوب گزارش‌های سه‌ماهه سوم شرکت‌ها به‌عنوان یکی از موتورهای محرک رشد اخیر بازار، پرداخته‌است.  این بررسی نشان می‌دهد که عملکرد‌درصد بالایی از شرکت‌های لیست‌شده در شاخص S&P 500 فراتر از انتظار وال‌‌‌‌‌‌‌استریت بوده‌است و به‌این‌ترتیب شرایط برای ثبت بیشترین رشد سالانه درآمدهای فصلی شرکت‌های آمریکایی از سه‌ماهه دوم سال‌2022 فراهم ‌آمده‌است. با انتشار گزارش‌های درآمدی تقریبا تمام شرکت‌های حاضر در شاخص S&P 500، برآورد می‌شود که درآمد مجموع شرکت‌ها در سه‌ماهه سوم نسبت به دوره مشابه سال‌گذشته، 6.3‌درصد افزایش یافته که رقمی بسیار بالاتر از تخمین قبلی تحلیلگران است.   براساس داده‌های LSEG، بیش از 81‌درصد از گزارش‌های فصلی شرکت‌ها فراتر از انتظار تحلیلگران بوده‌است. درمیان 11 گروه شاخص S&P 500، بخش‌های تکنولوژی و ارتباطات از این نظر بهترین عملکرد را داشته‌‌‌‌‌‌‌اند.

سرمایه‌گذاران بعد از کاهش 2.8‌درصدی سالانه درآمد شرکت‌ها در سه‌ماهه دوم و همچنین جهش بازده اوراق خزانه آمریکا، نگران گزارش‌های مالی فصل سوم شرکت‌ها بودند. اکنون بهبود عملکرد درآمدی شرکت‌ها، خیال معامله‌گران را از این نظر آسوده کرده‌است.