شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای تسریع و بهبود خدمت‌‌‌‌‌رسانی به سهامداران بازار سرمایه، سال‌گذشته فرآیند صدور گواهی تمکن مالی را الکترونیکی کرد که این امر موجب رشد ۴ برابری صدور این گواهی نسبت به مدت مشابه سال‌۱۴۰۱ شد. بر اساس آخرین آمارهای سمات، در سال‌۱۴۰۱ تعداد ۳۰۳۱گواهی تمکن مالی برای سهامداران صادر شد اما در سالی که گذشت این تعداد از رقم ۱۱‌هزار گواهی عبور کرد. تمکن مالی سندی است که کلیه سهامداران بازار سرمایه می‌توانند به‌منظور اثبات استطاعت مالی و میزان دارایی سهام خود، جهت ارائه به سفارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها یا هر نهاد بین‌المللی داخل و خارج از کشور، به زبان انگلیسی دریافت کنند.

پروژه صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی، چهار هدف اصلی را شامل می‌شود:

•تسهیل دسترسی سرمایه‌گذاران به خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از طریق ثبت الکترونیکی درخواست و بدون نیاز به احراز هویت یا ارائه اسناد هویتی.

•تسریع دسترسی سهامداران به خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و کاهش هزینه‌های تحمیلی به ذی‌نفعان و شرکت.

• افزایش اعتبار گواهی تمکن از طریق حذف مهر فیزیکی و احراز الکترونیکی اصالت سند؛ با توجه به آنکه در این روش، اصالت سند با مراجعه به وب‌سایت https: //inquiry.csdiran.ir/ صورت می‌گیرد، امکان سنجش صحت و اصالت سند از طریق دانشگاه، سفارت یا هر مرجع پذیرشی در سراسر جهان فراهم می‌‌شود، لذا اعتبار این سند در هر نقطه از جهان قابل احراز است.

• حذف پرینت کاغذی و الزام مراجعه حضوری ذی‌نفعان در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی شرکت و کاهش آسیب‌های محیط‌زیستی.

پیش از این کلیه سهامداران متقاضی دریافت گواهی تمکن مالی باید به‌صورت حضوری به دفتر مرکزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مراجعه کرده و با ارائه مدارک هویتی درخواست خود را به‌صورت کاغذی ثبت کنند، سپس گزارش دارایی این اشخاص به‌صورت کاغذی به مدیریت امور بین‌الملل ارسال شده و کارشناسان این مدیریت پس از کسر دارایی‌های توقیفی، توثیقی و فریزشده، نسخه فیزیکی گواهی تمکن مالی به‌همراه مهر و امضا را به سهامدار ارائه می‌کردند. این در حالی است که ذی‌نفعانی که ساکن تهران نبودند، باید به‌صورت حضوری به یکی از تالارهای منطقه‌ای بورس که تنها در ۲۲شهر قرار داشت، مراجعه‌کرده و در نهایت، گواهی تمکن پس از صدور، به تالار منطقه‌ای پست می‌شد. فرآیندی که علاوه‌بر تحمیل هزینه‌های فراوان، گاهی یک هفته زمان می‌برد. نامه تمکن مالی شرکت سپرده مرکزی اوراق‌بهادار و تسویه وجوه در دو قالب قابل ارائه است:

۱. صورت وضعیت دارایی سهام: سندی است که دارایی سهام شخص در بازار سرمایه ایران در یک روز مشخص را بیان می‌‌کند. در این سند ارزش‌ریالی دارایی سهام شخص در روز تعیین‌شده توسط متقاضی، ارائه می‌شود.

۲. خلاصه گردش معاملات: سندی است که در بازه زمانی مورد‌نیاز متقاضی، اطلاعات ذیل را ارائه می‌کنند:

• مجموع ارزش خریدها

•مجموع ارزش فروش‌ها

• مجموع ارزش معاملات (خریدها و فروش‌ها)

• تعداد کل تراکنش‌های خرید

• تعداد کل تراکنش‌های فروش

• مجموع تعداد کل تراکنش‌ها (خریدها و فروش‌ها).

کلیه سهامداران سجامی‌شده می‌توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه (سامانه DDN)، بخش میز خدمت الکترونیک، با انتخاب نوع گواهی مورد‌نیاز خود، درخواست خود را ثبت کرده و نسخه الکترونیکی و موردتایید صورت‌وضعیت دارایی خود را دریافت کنند.