روز دارویی‌ها در بورس تهران

گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: در پی اعلام خبر افزایش قیمت برخی اقلام دارویی، روز گذشته سهام بیشتر شرکت‌های این صنعت با صف خرید همراه شد، تا شاخص دارویی‌ها با رشد ۵/۱درصدی در بازار منفی دیروز در صدر صنایع بورسی جای گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پی قطعی‌شدن موافقت کمیسیون نرخ‌گذاری دارو در وزارت بهداشت با اصلاح نرخ محصولات دارویی، سرمایه‌گذاران به سهام این گروه روی خوش نشان داده‌اند. این در حالی است که کارشناسان دارویی فعال در بازار سرمایه نسبت به تاثیر قابل ملاحظه این رویداد در سودآوری شرکت‌های گروه ابراز تردید کرده‌اند.

سرمایه‌گذاران احتیاط کنند

در همین راستا صالحانی، یکی از کارشناسان فعال در زمینه صنعت دارو در بازار سرمایه در خصوص رویداد مزبور به خبرنگار ما گفت: سرمایه‌گذارانی که به واسطه افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی برای برخی از اقلام دارویی مبادرت به خرید سهام دارویی کردند، تحلیل درستی از این اتفاق نداشته‌اند.

صالحانی افزود: ممکن است که از فهرست داروهایی که با افزایش قیمت همراه هستند تنها چند نوع آن در سبد تولیدات شرکتی باشد که در مجموع تاثیر چندانی در سودآوری این شرکت‌ها ندارد.

وی ادامه داد: به طور مثال در شرکت دارویی رازک ۵ قلم از فهرست تولیدات مشمول افزایش نرخ شده است که در میان تنوع تولید یکصد نوع محصول این شرکت به چشم نمی‌آید. این کارشناس با اشاره به این مطلب که وزارت بهداشت هیچ‌گاه افزایش قیمت برای همه اقلام دارویی را لحاظ نمی‌کند و این مساله دور از ذهن است، افزود: این افزایش قیمت برای دارو‌هایی که تولید آنها با زیان همراه است، یا در چند شرکت دارویی همزمان به تولید می‌رسد، صورت گرفته است.

صالحانی تاکید کرد: بهتر است افراد بر پایه وضعیت واقعی شرکت‌ها و اطلاعات مالی مبتنی بر عملکرد آنها اقدام به خرید سهام کنند.

در همین رابطه محمدعلی شیرازی، مدیر پرتفوی سرمایه‌گذاری البرز (بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی بورس تهران)، ضمن اشاره به صف خرید سهام دارویی تصریح کرد: قیمت کنونی سهام شرکت‌های دارویی‌ در محدوده بالایی قرار دارد و متوسط P/E سهام این شرکت‌ها به عدد ۸ رسیده است. وی ادامه داد: در این شرایط با توجه به اینکه تمامی اقلام دارویی با افزایش قیمت همراه نیستند، تشکیل چنین صف‌هایی برای سهام همه شرکت‌های گروه منطقی نیست.

وی افزود: با این حال بیشتر شرکت‌های دارویی گزارش سه ماهه مطلوبی به بازار ارائه کرده‌اند و گزارشات شش‌ماهه نیز در ادامه همین روند خواهد بود.

مهران صانعی یکی دیگر از کارشناسان صنعت دارو نیز دلیل اقبال سهامداران از سهام دارویی را به علت ثبات نسبی در عملکرد آنها دانست و خاطرنشان کرد: هر سال شرکت‌های دارویی با افزایش قیمت محصولات متناسب با رشد هزینه‌ها مواجه هستند، ولی به دلیل ثباتی که در روند نوسانات قیمتی آنها وجود دارد در سبد سهام سهامداران جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی افزود: دارویی‌ها به عنوان جایگزین سهام معدنی و فلزی که اثرپذیر از نرخ‌های جهانی هستند، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کدام شرکت‌ها تاثیر می‌پذیرند؟

بررسی خبرنگار دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که افزایش نرخ دارو با رای کمیسیون قیمت‌گذاری وزارت بهداشت در تاریخ ۲۹ مردادماه سال‌جاری برای فروش دارو به واحدهای پخش، داروخانه‌ها و مصرف‌کنندگان اعلام شده است.

در این میان شرکت‌های داروسازی اکسیر، روزدارو، فارابی، کیمیدارو، پارس دارو، رازک، تهران‌شیمی، داروپخش، عبیدی، تهران‌دارو، ابوریحان، سبحان دارو، ایران‌دارو، زهراوی و لقمان برخی شرکت‌های بورسی هستند که شامل رای یادشده در خصوص داروهای تولیدی خود هستند.

این افزایش قیمت برای ۲۴ قلم از داروهای شرکت یادشده لحاظ شده است.