دنیای اقتصاد- در شرایطی که بازار سهام در ابتدای هفته جاری تحت‌تاثیر افت شدید مواد اولیه به ویژه فلزات اساسی با معاملات توام با نوسان منفی آغاز به کار کرده بود، ‌در میانه هفته و به‌خصوص روزهای پایانی آن، نه تنها متعادل شد، بلکه توانست در نمادهای تاثیرگذار در شاخص، رشد قیمت را نیز تجربه کند. بدین ترتیب بازدهی بورس در دومین هفته مهرماه تنها ۳/۰ درصد رقم خورد، تا فعالان بازار سهام پس از پایان نیمه اول سال بیش از هر دوره دیگری در انتظار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورس باشند. یک هفته با تپیکس

آغاز فصل گزارش‌ها در بازار سهام

گروه بورس- شروین شهریاری: بورس تهران هفته جاری را با فضای منفی ناشی از افت شدید قیمت مواد خام و فلزات در سطح جهانی شروع کرد، اما با نزدیک شدن به پایان هفته تعادل خود را بازیافت و حتی نشانه‌هایی از تمایل خفیف به افزایش قیمت سهام را به نمایش گذاشت.

بدین ترتیب شاخص بورس در دومین هفته از نیمه دوم سال با رشد ۳/۰درصدی مواجه شد تا کارنامه عملکرد بازار از ابتدای مهرماه کماکان اندکی منفی باقی بماند. در همین حال، معامله گران علاوه بر آنکه به دقت تحولات بازارهای متلاطم جهانی را رصد می‌کنند به انتظار گزارشات شش ماهه بنگاه‌ها نشسته‌اند که طی دو هفته آینده منتشر خواهد شد؛ گزارشاتی که محتوای آنها تا حد زیادی می‌تواند جهت حرکت بازار سهام در کوتاه‌مدت را رقم بزند.

خوشبینی به گزارش‌های شش‌ماهه

انتشار گزارشات فصلی همواره برای معامله گران در بازارهای مالی سراسر دنیا حائز اهمیت خاصی است؛ این اهمیت برای سرمایه‌گذاران بورس تهران در گزارشات شش ماهه بیشتر است زیرا عملکرد نیمسال شرکت‌ها به صورت حسابرسی شده (که اطلاعات آن از قابلیت اتکای بیشتری برخوردار است) منتشر می‌گردد. به طور معمول، کارشناسان قبل از انتشار گزارشات فصلی نسبت به محتوای آن برخی گمانه‌زنی‌ها را انجام می‌دهند که عدم تطابق این فرضیات با محتوای واقعی گزارشات می‌تواند منجر به عکس‌العمل بازار شود. به همین سبب فصل گزارشات معمولا از دوره‌های پرنوسان و پرریسک در بازارهای مالی به شمار می‌رود. در حال حاضر، پیش فرض کارشناسان بازار سرمایه نسبت به محتوای گزارشات شش ماهه شرکت‌ها مثبت است؛ بدین معنا که انتظار عملکرد مناسب و تعدیلات مثبت را در عملکرد بنگاه‌ها دارند. انتشار چند گزارش معدود در هفته جاری البته بر خوشبینی مزبور صحه گذاشت. در همین راستا، شرکت چادرملو تعدیل مثبت ۱۶ درصدی و پوشش ۵۴ درصدی طی شش ماه را اعلام کرده است.

با توجه به رشد ده درصدی قیمت شمش فولاد خوزستان در فصل تابستان نسبت به بهار و نیز تداوم رویکرد دولت مبنی بر آزادسازی قیمت فولاد (که منجر به افزایش قیمت داخلی این محصول در یک ماه اخیر شده است) امکان تعدیل مثبت بیش از ۱۰ درصدی برای «کچاد» در اطلاعیه‌های آتی وجود دارد. ارتباطات سیار دیگر شرکت مورد توجه بازار هم گزارشی فراتر از حد انتظار را به سهامداران اعلام کرد. «همراه» با تحقق سود بیش از ۳۵۰ تومانی به ازای هر سهم و پوشش ۶۳ درصدی، تعدیل مثبت پیش‌بینی سود خود در سال جاری را مسجل کرده است. نکته قابل تامل در اطلاعیه این شرکت رشد دو درصدی حاشیه سود ناخالص نسبت به سال گذشته است که از شتاب بیشتر افزایش درآمد‌ها نسبت به هزینه‌ها حکایت دارد. «همراه» و سهامدار عمده آن یعنی «اخابر» تحت تاثیر مفاد گزارش مورد اشاره و برخی اخبار غیررسمی در خصوص تعدیل تعرفه مکالمات هفته خوبی را با رشد ۶ و ۵ درصدی قیمت سهام پشت سر گذاشتند.

بدین ترتیب با عنایت به مفاد دو اطلاعیه مزبور می‌توان گفت بورس تهران فصل گزارشات شش ماهه را به نحو مطلوب آغاز کرده است. وقایع چند هفته آتی مشخص می‌کند که این روند مطابق با انتظارات کارشناسان، کماکان با ارسال عملکرد مطلوب شرکت‌ها دنبال می‌شود و یا غافلگیری‌های نامساعد در پیش روی سهامداران خواهد بود.

تحولات مدیریتی در متنوع‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری بورس

سرمایه‌گذاری ملی شاید به لحاظ سرمایه و ارزش بازار بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری بورس تهران نباشد، اما از قدیم «ونیکی» را به سبد سهام متنوع آن (که در ۳۰۰ شرکت سرمایه پذیر توزیع شده است) می‌شناسند؛ به خاطر همین ویژگی، برخی حرفه ای‌های بازار در گذشته به تازه واردین توصیه می‌کردند سرمایه‌گذاری خود را با سهام این شرکت شروع کنند زیرا بورس در دل «ونیکی» است؛ این اظهار نظر، استعاره‌ای از تنوع پرتفولیوی شرکت بود. در تیم مدیریتی شرکت نیز در سال‌های گذشته همچون سبد سهام تنوع زیادی برقرار بوده است به نحوی که گروه بهمن با دو عضو، بانک مرکزی با یک عضو، گروه تدبیر با یک عضو و بانک سپه با یک عضو عملا یک ترکیب متوازن و غیرمتمرکز مدیریتی را تشکیل داده بودند. البته در سال گذشته بانک تجارت با خرید سهام تدبیر وارد ترکیب هیات مدیره «ونیکی» شد. در مقطع فعلی نیز دو سهامدار عمده شرکت یعنی گروه سپه و سرمایه‌گذاری ملی فروشنده سهام خود شده اند تا به ترتیب ۷/۱۵ و ۱۹ درصد «ونیکی» را به قیمت‌های ۲۱۵۰ و ۲۱۷۰ ریال در هفته آینده به صورت یکجا و نقد عرضه کنند. این عرضه سهام برای گروه سپه (شامل سرمایه‌گذاری سپه و امید) در صورت انجام معامله در قیمت پایه به علت قیمت تمام شده بالا موجب تعدیل مثبت سود قابل توجهی نمی شود اما در خصوص گروه بهمن محاسبات اولیه از امکان تعدیل مثبت ۲۰ درصدی (حدود ۱۰۰ ریال به ازای هر سهم) به شرط انجام معامله حکایت دارد. در شایعات از بانک تجارت به عنوان خریدار احتمالی یک یا هر دو بلوک یاد شده است. در صورت تحقق فرضیه مورد اشاره، متنوع ترین شرکت سرمایه‌گذاری بورس در نهایت پس از سال‌ها در دست یک سهامدار عمده متمرکز خواهد شد.

وقتی رییس کل بر‌می‌گردد!

رییس کل بانک مرکزی در این هفته پس از بازگشت از سفر خارجی در دو حوزه متفاوت وارد اظهار‌نظر و اقدام جدی شد. در بازار ارز، اخبار غیررسمی حکایت از روش ابداعی پیش‌فروش دلار با نرخ غیررسمی دارد. این روش که در عمل به معنای ورود بانک مرکزی به عرصه فروش ارز به نرخ آزاد است فصل جدیدی از مقابله بانک مرکزی با هجوم تقاضا به بازار ارز را رقم زده است. روش مزبور در این هفته منجر به عقب‌نشینی بیش از ۴ درصدی قیمت دلار از سطح ۱۳۰۰ تومان به محدوده ۱۲۴۰ تومان شد؛ رویکردی که البته با پشتوانه درآمد سرشار نفتی کشور اتخاذ شده است. از سوی دیگر، جلسه شورای پول و اعتبار روز سه‌شنبه هر‌چند عمدتا به بررسی پرونده اختلاس بانک صادرات اختصاص داشت، اما محمود بهمنی از فرصت استفاده کرده و بحث لزوم افزایش نرخ سود سپرده‌ها را دوباره مطرح کرد. بهمنی در این جلسه به صورت خاص به نرخ سود اوراق مشارکت اشاره کرد و رقم سود کنونی اوراق را برای مدیریت نقدینگی ناکافی دانست. با توجه به تقویت موضع بانک مرکزی و تاکید مکرر رییس کل بر این مساله به نظر می‌رسد تصحیح نرخ سود بانکی یکی از مهم‌ترین تحولات پیش روی بازار پول در آینده نزدیک باشد. تلفیق این دو عامل (کاهش نرخ دلار و افزایش نرخ سود بانکی) هر چند برای بورس تهران و سرمایه‌گذاران آن به لحاظ تئوریک رویداد مثبتی تلقی نمی شود اما در صورت ثبات یافتن این دو بازار می‌توان به افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران و پیش‌بینی پذیر شدن شرایط برای کارشناسان امیدوار بود.