عدم «تعادل» بورس در ماه «توازن»
گروه بورس-مهتاب رحمتعلی:«مخابرات به داد شاخص رسید»، «نقض افزایش نرخ سنگ‌آهن»، «پیمان شکننده سنگ‌آهن و فولاد»، «ابهام در زمان بازگشت رونق به بورس»، «نوسان شدید مخابرات و عدم شفافیت اطلاعات»، «خبر برگزاری مجمع مخابرات»، «سایه بحران‌های مالی جهان بر بورس تهران»، «قطعیت معامله تایدواتر»، «خداحافظی اخراجی‌ها از بورس» و ... اینها بخشی از مهم‌ترین اخباری هستند که سهامداران تالار شیشه‌ای در اولین ماه پاییز شاهد آنها بودند.

این «مخابرات» نجات‌آفرین!
بورس تهران مهرماه امسال را مدیون مخابرات است. طی ماهی که گذشت بیشترین ارزش معاملات متعلق به مخابرات بود. سهام این شرکت همچنین پرطرفدارترین سهم بازار بود به طوری که در اولین ماه پاییز تعداد ۱۹هزار و ۳۰۹ نفر در ۳۷هزار و ۸۹۰ نوبت تعداد ۷۷۲میلیون و ۴۳۳هزار و ۵۸۷ سهم مخابرات را به ارزش بیش از یک هزار و ۴۷۴میلیارد ریال معامله کردند. به عبارتی ۰۶/۴۲درصد از کل ارزش معاملات بورس تهران در مهرماه متعلق به مخابرات بود. این در حالی است که ارزش معاملات سرمایه‌گذاری غدیر که پس از مخابرات در جایگاه بیشترین ارزش معاملات مهرماه قرار داشت، معادل ۲۰۵میلیارد و ۷۵۰میلیون ریال بود. بنابراین بی‌ربط نیست اگر بگوییم بورس تهران بورسی است به وسعت مخابرات. طی مهرماه هر آنچه از اخبار و وقایع مربوط به بورس شنیدیم، مخابرات بود. رشد شاخص در سایه مخابرات شاید مهم‌ترین اثر این شرکت بر بورس بود.
فقط 5 روز مثبت بودیم...
از میان ۲۰ روز معاملاتی در مهرماه، شاخص تنها ۵ روز مثبت بود. روزهای اولیه مهرماه همزمان بود با پایان تعطیلات ماه مبارک رمضان، خروج دکتر مظاهری از بانک مرکزی، تحولات بازار جهانی و کاهش چشمگیر نرخ دلار، کاهش این ارز قدرتمند در بخش‌هایی توانست به نفع بورس تهران تمام شود. آنجا که رشد مقطعی نمادهای «شخارک»، «شفن» و «فملی» وقتی در کنار رشدهای افسارگسیخته مخابرات قرار گرفت، توانست شاخص را سر و سامان داده و نقطه شروع را برای افزایش شاخص بورس تهران ایجاد کند، ولی روند نزولی و جو منفی که در بازار حاکم بود، نگذاشت که این روند مثبت بیش از یک روز طول بکشد و در ادامه شاخص همچنان به سمت سقوط حرکت کرد.و در ادامه روزهای ۸، ۲۷، ۲۸ و ۳۰ مهرماه نیز به مدد مخابرات شاخص بالا رفت،ولی در نهایت طی ماهی که گذشت شاخص قیمت ۱/۷ درصد و شاخص بازده نقدی و قیمت ۴/۶ درصد کاهش داشت.
اما به‌طور کلی در ماه «میزان»، بورس نتوانست در شرایط متعادلی قرار گیرد و یکی از منفی‌ترین فصل‌های خود را رقم زد.
ارزش معاملات بورس تهران در مهرماه امسال بیش از سه هزار میلیارد ریال بود. طی این ماه ۶۴ هزار و ۸۷۶ نفر تعداد یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۶۰۴ سهم را در بیش از ۱۵۳ هزار نوبت به ارزش سه هزار و ۵۰۵ میلیارد و ۲۶ میلیون ریال معامله کردند. این درحالی است که بورس در مهرماه گذشته طی ۲۰ روز معاملاتی ۱۲روز مثبت را پشت سر گذاشته بود.
امسال، دریغ از پارسال!
در یک مقایسه آماری می‌توان گفت ارزش معاملات، تعداد کل معاملات، تعداد خریداران و تعداد دفعات معامله در مهرماه امسال نسبت به پارسال کاهش داشته است. به طوری که ارزش معاملات مهرماه سال ۸۶ معادل ۹هزار و ۶۱میلیارد و ۴۴۴میلیون ریال بود. بر این اساس می‌توان گفت ارزش معاملات بورس طی اولین‌ماه پاییز امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳/۶۱درصد کاهش داشته است. همچنین تعداد کل معاملات بورس در مهر ماه امسال در مقایسه با سال قبل ۲۱درصد کاهش نشان می‌دهد. البته باید یادآور شد که معامله عمده سرمایه‌گذاری مسکن طی مهرماه سال قبل، مهم‌‌ترین دلیل بالا بودن ارزش معاملات در سال گذشته به شمار می‌رود. اما کاهش تعداد خریداران و دفعات معامله در مهر ماه امسال را نسبت به مهرماه سال قبل نمی‌توان از نظر دور داشت.
جهانی سقوط می‌کنیم!
سقوط قیمت‌های جهانی کالاهایی چون فولاد و محصولات پتروشیمی از اواسط شهریور ماه که به نزول قیمت سهام شرکت‌های فعال در این گروه‌ها انجامید و همچنین خروج بخشی از سهامداران از بورس از جمله دلایل مهم در افت شاخص‌های بورس در مهر‌ماه بود. از سوی دیگر وجود سهامی مثل مخابرات که به اعتراف اکثر کارشناسان و فعالان بازار امکان‌ تحلیل دقیق آن وجود نداشت در کنار شرایطی که راه رشد برای هیچ سهمی در بازار بازنبود، باعث شد که بسیاری از سهامداران به معاملات پی در پی این سهم ترغیب شده و حتی مخابرات را جایگزین دیگر گزینه‌ها کنند.
در واقع می‌توان گفت بازار گزینه‌های مبهم از لحاظ تحلیلی را به سایر سهامی که می‌توانست شفاف‌تر باشد، ترجیح داده است. تنها به این دلیل که سابقه ذهنی مثبتی را از لحاظ بازدهی نسبت به شرکت‌های صدر اصل چهل و چهاری دارد.
فصلی برای مثبت شدن خودرویی‌ها
در حالی که در مهرماه تمام گروه‌های فعال در بازار تحت تاثیر عوامل مختلف، روزهای منفی را پشت‌سر می‌گذاشتند تنها گروه خودرو مثبت بود. سقوط قیمت‌های جهانی در روزهای اخیر باعث شد شرکت‌های فعال در گروه‌های فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای روزهای منفی را تجربه کنند. از سویی دیگر بازار منفی به سیمانی‌ها هم رحم نکرد و به‌رغم افزایش قابل ملاحظه قیمت سیمان، این شرکت‌ها نیز نتوانستند روزهای خوبی را تجربه کنند و منفی شدند.

نمایه
تعداد روزهای معاملاتی: ۲۰ روز
تعداد روزهای رشد شاخص بازده نقدی و قیمت: 5 روز
ارزش بورس تهران: ۶۰۶۶۲۴میلیارد ریال
معامله عمده: قطعیت معامله 42درصدی تایدواتر