فارس- عضو شورای عالی بورس دلیل توقف نماد بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن را ناشی از مصوبه این شورا مبنی بر بررسی صلاحیت خریداران بلوک‌های عمده توسط سازمان بورس اعلام کرد.

فضل ا... معظمی با بیان این مطلب گفت: با توجه به بروز مشکلاتی در بعد از واگذاری شرکت‌های بورسی و فرابورسی در گذشته، شورای عالی بورس در جلسه خود تصویب کرد صلاحیت خریداران بلوک‌های مدیریتی باید توسط سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شود تا بعد از این مشکلات کمتری در مدیریت شرکت‌های واگذار شده به وجود آید. این مقام مسوول‌ در پاسخ به این سوال‌ که آیا این مصوبه موازی‌کاری با سازمان خصوصی‌‌سازی و هیات‌ واگذاری نیست و آیا تا زمانی که برنده رقابت معلوم نشده می‌توان از بررسی صلاحیت سخن گفت، توضیح داد: ممکن است برخی از بلوک‌ها از سوی سازمان خصوصی‌سازی عرضه نشده و از سوی سایر سهامداران عمده واگذار شود.

معظمی ادامه داد: درصورتی که کسی صلاحیت حضور در رقابت را نداشته باشد و برنده شود، مشکلات بیشتری ایجاد شده و ممکن است با لغو آن معامله همراه شود.

وی در خاتمه گفت: طبق مصوبه شورای عالی بورس از این پس صلاحیت متقاضیان خرید بلوک‌های مدیریتی شرکت‌های بورسی و فرابورسی از چند لحاظ از جمله بدهی، تخصص و توان مالی توسط سازمان بورس بررسی خواهد شد. اگر هم در موردی شک و تردید باشد در جلسه شورای عالی بورس مطرح می‌شود.

توقف معاملات عمده در بورس و فرابورس تا تصویب و ابلاغ مقررات جدید

علاوه بر این امیر ‌هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس گفت: طبق مصوبه اخیر شورای عالی بورس که دیروز ابلاغ شده، انجام کلیه معاملات عمده در بورس و فرابورس تا تصویب و ابلاغ مقررات جدید متوقف شده است. وی ادامه داد: طبق این مصوبه (مبنی‌بر تغییر برخی از مقررات حاکم بر معاملات عمده در بورس و فرابورس)، انجام کلیه معاملات عمده سهام شرکت‌ها تا تصویب و ابلاغ مقررات جدید مستلزم اعمال برخی تغییرات در فرآیند معاملات عمده بوده و پس از تصویب ضوابط جدید معاملات عمده در شورای عالی بورس و ابلاغ ضوابط، معاملات عمده شرکت‌ها طبق مقررات جدید انجام می‌شود.