گروه بورس- محبوبه مغانی: پس از تاکید یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بر لزوم برگزاری دوره آتی مذاکرات گروه 1+5 با ایران براساس حسن نیت، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست هفتگی خود به فراهم بودن همه امکانات و فرصت‌ها برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بین دو طرف اشاره کرد؛ به طوری که وی مساله هسته‌ای را در صورت حضور کشورهای1+5 در مذاکرات با یک رویکرد منطقی به سرعت قابل حل دانست.

این اظهارات کاترین اشتون را برآن داشت تا پیش از عزیمت به صربستان و کوزوو به همراه هیلاری کلینتون در یک نشست خبری در سارایوو حاضر شود تا در آن ضمن اشاره به دیدارخود با سعید جلیلی در آینده ای نزدیک، عنوان کند که تلاش برای یافتن راه‌های روبه جلو در خصوص مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران همچنان ادامه دارد.
اما در حالی دیپلماسی اتحادیه اروپا همراه با اعمال فشار علیه ایران ادامه دارد که ژاپن تلاش‌های خود را برای مجاب کردن آمریکا برای برخورداری از معافیت از سوی آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به کار بسته است. آمریکا با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در نظر دارد تا 30 درصد از ذخائر ارزی ایران را در بانک‌های خارجی مسدود کند.
اما تلاش‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص بازداشتن ایران از حق مسلم خود در مساله هسته‌ای، در شرایطی پیگیری می‌شود که پایداری و استمرار بحران‌های مالی در اتحادیه اروپا با کاهشی که در شاخص اعتماد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری این منطقه در ماه اکتبر میلادی جاری حاصل آورده است، خود رابه نمایش می‌گذارد.
براین اساس رییس صندوق بین‌المللی پول نگران از چشم‌انداز بلند مدت اقتصاد جهان، به کشورهای بزرگ صنعتی هشدار داد تا با کاهش کسری بودجه و بدهی‌های خود، زمینه لازم را برای افزایش رشد اقتصادی فراهم آورند.
این مسائل در کنار تاکید اسپانیا در عدم نیاز این کشور به کمک مالی مستقیم فوری و ابهام در یونان در افزایش ریاضت اقتصادی سبب شد تا به رغم انتشار گزارش آمار بیکاری آمریکا در پایان ماه اکتبر و بروز طوفان سندی در این کشور، ارزش یورو در برابر دلار تضعیف شود.
اما در هفته‌ای که سپری شد در بازارهای جهانی قیمت طلا به دلیل وقوع طوفان سندی در سواحل شرقی آمریکا که تعطیلی بازارهای مالی و کالایی این کشور را در پی داشت، با کاهش مواجه شد؛ با پایان این طوفان و برگزاری بخش مهمی از جشن‌ها در اعیاد سعید قربان و غدیر در کشورهای مسلمان به خصوص کشورهای حوزه خاورمیانه و بالا بودن تقاضا در هند در پی برگزاری فستیوال ازدواج در این کشور، قیمت طلادر روزهای پایانی هفته گذشته، رشد کرد.
در این میان سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که در صورت پیروزی باراک اوباما در انتخابات آمریکا، انتقال قدرت در کنگره حزب کمونیست چین و دریافت افزایش سطح تقاضا برای این فلز در فصل جشنواره این کشور تا اواسط ماه نوامبر، قیمت طلا افزایش یابد. اما در کوتاه مدت حداقل تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قیمت این فلز گرانبها از نوسانات کمی برخوردار خواهد بود.
در این هفته قیمت جهانی نفت برنت دریای شمال هم کاهش داشت. دلیل این رخداد هم تعطیلی پالایشگاه‌ها، بسیاری از فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، بندرگاه‌ها و مراکز حمل‌ونقل به دنبال وقوع طوفان سهمگین سندی و قرار داشتن آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و در نهایت افزایش ذخائر استراتژیک آمریکا بود.
اما در بازارهای داخلی پس از اعلام کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مبنی بر ارائه طرح ۱۱ ماده‌ای ارزی خود برای مطرح شدن در صحن علنی مجلس در هفته‌جاری، معاون اول رییس‌جمهوری به عدم برخورداری دولت از اختیارات کافی برای برخورد با سوء‌استفاده‌‌کنندگان از ارز دولتی اشاره کرد تا بلافاصله معاون پارلمانی رییس‌جمهور از تقدیم لایحه دولت به مجلس خبر دهد تا به واسطه آن مجازات اخلال‌گران در بازار تشدید شود. ولی سرانجام قریب یک ماه پس از راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی، امسال صادرکنندگان توافق کردند تا با لحاظ شدن شروط ۶ گانه‌شان، دلار صادراتی از طریق مرکز مبادلات ارزی در اختیار واردکنندگان قرار داده شود.
پس از آن رییس اتاق بازرگانی تهران درحالی که نرخ تعادلی دلار را بین رقم‌های یک هزار و 800 تا دو هزار تومان عنوان می کرد، متعادل کردن قیمت ارز را ناشی از مدیریت تقاضاهای ارزی ناشی از نقل و انتقال سرمایه، پس‌انداز و حفظ ارزش پول و در نهایت سفته‌بازی و سوداگری دانست.
بانک مرکزی نیز اعلام کرد که از طریق فروش اوراق مشارکت، مهار اضافه برداشت‌ها و هدایت خطوط اعتباری در نظر دارد تا نقدینگی را در کشور مدیریت کند. این مسائل سبب شد تا به رغم تمامی انتقادها نسبت به راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، قیمت برابری دلار به ریال در این مرکز از سطوح ۲۵ هزار و ۴۱۲ ریال به ۲۵ هزار و ۲۲۵ ریال و یورو از ۳۲ هزار و ۸۹۷ ریال به ۳۲ هزار و ۷۰۴ ریال در آخر هفته سپری شده کاهش یابد. در بازار آزاد نیز هفته گذشته قیمت برابری دلار به ریال ۳ درصد و یورو ۴/۱ درصد از کاهش برخوردار شد.
قیمت سکه نیز در هفته‌ای که گذشت، به مناسبت عید سعید غدیر تنها 4/0 درصد رشد یافت.
اما در شبکه بانکی کشور افزایش نرخ ارز و تورم سبب شده تا با کاهش فعالیت ریالی بانک‌ها، سپرده‌ها از بلندمدت به سپرده‌های جاری کوتاه مدت سوق یابد. به طوری که برخی از مدیران فعال در سیستم پولی کشور با اظهار نگرانی از این مساله، پیشنهاد داده‌اند که هرگونه تغییر در نرخ سود سپرده‌ها باید در جهت افزایش باشد.
اما در بازار مسکن، افزایش روزانه قیمت مصالح ساختمانی و عدم تحویل مصالح از سوی کارخانه‌ها قبل از دریافت مبالغ نقدی آنها سبب شد تا رکود حاکم بر بازار مسکن همچنان ادامه‌دار باشد. اگر چه ارزانی قیمت مسکن در حومه تهران منجر به هدایت بخشی از متقاضیان این بازار به سمت حاشیه تهران شده است، به طوری که خرید وفروش مسکن در شهر جدید پردیس، شهر جدید پرند و اندیشه از رونق برخوردار شده است.
همچنین در فعالیت کاری ۵ روزه بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهی به دهم آبان ماه جاری با خروج ۲/۴ درصدی خریداران از این بازار حجم و ارزش معاملات به ترتیب ۱۴ و ۱۷ درصد کاهش یافت.
اما شاخص کل با مقاومت در برابر این مساله سطح خود را 1/1 درصد افزایش داد و در پایان هفته خود را به سطح 31 هزار و 82 واحدی رساند.