گروه بورس - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، هفته گذشته از راه‌اندازی چهار صندوق سرمایه‌گذاری تا قبل از پایان سال 86 در بورس تهران خبر داد. در حقیقت بورس تهران با راه‌اندازی این صندوق‌ها و یک بازار تک‌محصولی که در آن تنها سهام شرکت‌ها مورد دادوستد قرار می‌گیرد، به یک بازار چندمحصولی تبدیل می‌شود. همچنین این صندوق‌ها با کارکردی مشابه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نوید تولید یک نهاد جدید را در بورس تهران می‌دهند.

هرچند در حال حاضر مجوز تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تعداد انگشت‌شماری شرکت کارگزاری صادر شده است. اما گسترش این صندوق‌ها به لحاظ تعداد و سقف سرمایه در سال آینده می‌تواند این صندوق‌ها را به یک محصول عمومی تبدیل کند.
هرچند در حال حاضر دلیل اعطای تعداد معدود مجوز این صندوق‌ها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد این صندوق‌ها باتوجه به نقدشوندگی بالا و محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) به صورت مداوم می‌توانند ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری به ویژه برای افراد ناآشنا با مباحث مالی و اقتصادی باشند. باید توجه داشت که مشخصه اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع دارایی‌های آنها است که به آنها اجازه می‌دهد، ریسک سرمایه‌گذاری خود را نسبت به خرید تک‌سهم کاهش دهند. البته این تنوع و کاهش ریسک به گونه‌ای انجام می‌شود که کسب بالای بازدهی در کنار نقدشوندگی بالای سهام موجود در پرتفوی در هر حالتی حفظ شود.
نکته مهم در زمینه استقبال از این صندوق‌ها بسط و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در بین جامعه است. در حقیقت متولیان بورس ابتدا باید سرمایه‌گذاری در بورس را به عنوان یکی از گزینه‌های توزیع دارایی افراد جامعه، به مردم آموزش دهند. مساله بعد تلاش این صندوق‌ها برای کسب بازدهی بالاتر از نرخ‌های بدون ریسک از جمله نرخ سود اوراق مشارکت و سود سپرده بانکی است.
اما مهم‌ترین نکته در این میان نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر این صندوق‌ها در زمینه انتشار مرتب اطلاعات مرتبط با صندوق است.
هرچند تاکنون اطلاعات مشخص بودجه متولیان این صندوق‌ها، میزان سرمایه،‌ نحوه ورود و خروج سرمایه‌گذاران، ضوابط محاسبه بازدهی، نحوه افشای اطلاعات و کارمزد مدیران صندوق‌ها منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد ورود ابزار جدیدی که می‌تواند سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز را جذب بورس کند، باید به فال نیک گرفت.