دکتر داریوش فرید ، دکتر غلامرضا بردبار ، حسین منصوری

بخش پنجم

در این زمینه، قیمت سهام شرکت مورد نظر، بلافاصله نسبت به این اتفاق عکس‌العمل نشان می‌دهد، چرا که دیگر اطلاعات محرمانه نباید موجود داشته باشد. اگر بازار سرمایه به شکل قوی کارا نباشد، کسی که سرمایه دارد و اطلاعاتش از بقیه مردم بیشتر است و افراد خبره‌ای برای تحلیل این اطلاعات خاص در دسترس دارد، قاعدتا بازده بیشتری به‌ دست می‌آورد. البته دامنه این نوع سوء‌استفاده‌ها در بورس‌های بزرگ چندان گسترده نیست. در این سطح از کارآیی بازار سرمایه، حتی مدیریت یا درونی‌های شرکت نمی‌توانند به واسطه داشتن اطلاعات نهانی بازده بیشتری به ‌دست آورند.

پیشینه تحقیق

نتایج تحقیقی که به منظور بررسی مسائل بازار سرمایه کشورهای کمتر توسعه‌یافته انجام گرفته است، دلالت بر آن دارد که عوامل و موانعی از جمله انتشار نیافتن به‌ موقع اطلاعات، هزینه دستیابی به اطلاعات جدید و نااطمینانی در مورد آینده بازار بر عدم توسعه بازارهای سرمایه تاثیرگذار هستند.

پژوهش دیگری در بورس اوراق بهادار لندن انجام شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که هزینه‌های ناچیز کارگزاری، وضع مناسب قوانین مالیاتی و فعالیت بازار (شش روز در هفته) تاثیر بسزایی بر شکل ضعیف کارآیی این بازار شده و این امر باعث بهبود وضع کارآیی این بازار شده است.

همچنین مطالعه دیگری تاکید می‌کند ناکارآمدی قوانین دولت مرتبط با بازارهای مالی، مساله مهمی در این بازارها ایجاد کرده که منجر به عدم کارآیی اطلاعاتی بازار می‌شود.

نتایج پژوهش دیگری نشان می‌دهد که ۱) نواقص بازار (مانند هزینه‌های معاملاتی، فقدان اطلاعات به موقع، هزینه‌های کسب اطلاعات جدید و نااطمینانی به آینده) ۲) مشکلات مربوط به تعیین و تشخیص فرصت‌های سرمایه‌گذاری ۳) نواقص مرتبط با سیستم اطلاعاتی و ارتباطی بازارهای سرمایه نوظهور از عمده‌ترین عوامل ناکارآیی بازار است.